motor 27turn

:)even een vraagje over motoren:

ik ben naar een paar sites geweest van clubs en daar spreken ze dat iedereen met een 27turnmotor moet rijden, in die traxxas rustler die ik wil kopen zit ofwel een 12turn of een brushless motor.

zit daar zoveel verschil op en hoeveel turn is dan zo een bruschless motor?

is misschien een domme vraag maar ik ken daar (nog) niets van:(

thanx
greetz
tsunamies

Turns staat eigenlijk voor wikkelingen.
Dat zijn de wikkelingen die de spoelen vormen op de rotor van een elektrische motor (brushed).
Zeer eenvoudig gesteld: hoe minder wikkelingen, hoe krachtiger een motor.

Een 12T-motor zal dus een heel snelle motor zijn. Een 55T-motor zal een traag draaiende motor zijn die bvb gebruikt wordt bij crawlers.

Afhankelijk van de gebruikte motor moet je wel de vertanding van je motor in het oog houden. Met andere woorden, als je een krachtigere motor gebruikt moet je normaal gezien ook het pinion-tandwiel dat op de motor gemonteerd zit, vervangen (door ééntje met minder tanden). (thx EZman voor de correctie)
De vertanding verkeerd hebben, kan ervoor zorgen dat je motor de geest geeft.
Bedenk als voorbeeld maar een 1:1 wagen die de snelweg opgaat met enkel een eerste versnelling. Dan gaat de motor verschrikkelijk hoog in toeren en dat overleeft hij niet lang.

om het nog complexer te maken, bestaan er ook motoren met de wikkelingen niet op de rotor maar aan de binnenkant van de mantel.
Het principe blijft dan gelijk maar dan gebruikt men een ander richtgetal dan het aantal wikkelingen.

Laatst bewerkt:
Owowow low E, minder wikkelingen = krachtiger motor = KLEINERE pinion = minder tanden.

MJ

In de meeste gevallen geld dit:

Een motor met minder wikkelingen heeft meer toeren, minder koppel en meer vermogen. Bij overstap moet een kleiner pinion of groter spur monteren.
Een motor met meer wikkelingen heeft minder toeren, meer koppel en minder vermogen. Bij overstap moet een groter pinion of kleiner spur monteren.

bedankt voor de info jongens
maar hoeveel turns heeft dan zo een brushlessmotor of is dat ook verschillend?

Deze regel geld ook voor brushless motoren.
Brushless motoren hebben wikkelingen van 21.5 tot 3 en alles wat er tussenin zit.

MJ

PS, tis niks Ludo.

Bij een brushless motor worden het aantal turns opgegeven om aan te geven dat het om een motor gaat dat even sterk is als brushed motor van dit aantal wikkelingen. Oftewel: een equivalent. Dus een 9T brushless wil zeggen dat deze motor even sterk is als een 9T brushed. Intern heeft deze motor echter geen 9 wikkelingen, maar VEEEEL meer wikkelingen.

Overigens wordt bij brushed het aantal wikkelingen per spoel opgegeven. Een motor voor een rc auto heeft meestal 3 spoelen op de rotor, waardoor er totaal 27 wikkelingen in een 9T brushed motor zitten.

Laatst bewerkt:
Dat klopt niet wat je nu zegt.

Een 9T brushless wordt geen 9T genoemd omdat ie gelijk/even sterk is als een 9T brushed. Ga je die 2 tegen elkaar rijden/vergelijken gaat die brushed motor veel harder. Die 9T brushless komt eerder in de buurt van een 17T a 19T brushed motor bijvoorbeeld.

Bij zowel brushed als brushless worden met het aantal wikkelingen gewoon aangeven hoeveel wikkelingen 1 spoel heeft. Dus is het een 9T brushless zijn de spoelen in de motor 9 wikkelingen. Zelfde geld voor een brushed motor. Is het een 9T motor hebben alle spoelen in de motor 9 wikkelingen hoeveel spoelen er ook in zitten.

In beide gevallen hebben deze motoren veel meer wikkelingen intern zitten omdat er meer dan 1 spoel in een motor zit.

Maar in beide gevallen wordt daadwerkelijk het aantal wikkelingen aangeven.

Ooit wel is een 10,5 wikkelingen borstel motor gezien ;)

Bij een brushless motor worden het aantal turns opgegeven om aan te geven dat het om een motor gaat dat even sterk is als brushed motor van dit aantal wikkelingen. Oftewel: een equivalent. Dus een 9T brushless wil zeggen dat deze motor even sterk is als een 9T brushed. Intern heeft deze motor echter geen 9 wikkelingen, maar VEEEEL meer wikkelingen.

Overigens wordt bij brushed het aantal wikkelingen per spoel opgegeven. Een motor voor een rc auto heeft meestal 3 spoelen op de rotor, waardoor er totaal 27 wikkelingen in een 9T brushed motor zitten.

Waar jij die kennis vandaan haalt weet ik niet, maar er klopt niets van en voor er weer andere indianen verhalen verteld worden, de uitleg van Pasqual klopt.

MJ

:)even een vraagje over motoren:

ik ben naar een paar sites geweest van clubs en daar spreken ze dat iedereen met een 27turnmotor moet rijden, in die traxxas rustler die ik wil kopen zit ofwel een 12turn of een brushless motor.

zit daar zoveel verschil op en hoeveel turn is dan zo een bruschless motor?

is misschien een domme vraag maar ik ken daar (nog) niets van:(

thanx
greetz
tsunamies

de offroadclub van oudenaarde ? :)

Dan begrijp ik het niet meer. Ik heb zowel een brushed als een brushless motor helemaal uit elkaar gehaald. De 14T brushed motor had duidelijk 14 wikkelingen (dik draad) per spoel, ze waren gewoon met de hand te tellen. De 9T brushless motor had veel meer dan 9 wikkelingen per spoel (en veel dunner draad).

Misschien kwam het door de wikkeltechniek. Laat maar zitten, ik zal het wel verkeerd hebben.

Maar wat wikkelingen per spoel had ik in ieder geval wel gelijk, dat had je niet hoeven te herhalen.

Wat ze ook wel is doen is meerdere draden samen nemen en dan vervolgens 9 wikkelingen maken. Dat duiden ze bij brushed vaak aan met 9x2 Turns of 9x3 Turns. Het blijven 9 wikkelingen maar dan gemaakt met 2 of 3 dunnere draden in plaats van met 1 dikke draad.

Waarschijnlijk hebben ze dit ook bij de brushless motor gedaan die jij uit elkaar hebt gehaald.

Bij zowel brushless al brushed kan je er altijd wel vanuit gaan dat het aantal wikkelingen wat er op staat ook daadwerkelijk in de motor zit. Hoe dat vervolgens gewikkeld is verschilt per motor.

Bij deze motor wel grappig het is een 9,5 wikkelingen motor maar ze vergelijken hem met een 19turns brushed motor. Wat ze vervolgens ook op de sticker zetten.

speedpassionultrasport9-5.jpg

Back