Motor aan een haspel maken?

Weet iemand voor mij een optie??

Ik heb een haspel met 100 meter slang van 8mm dik, deze moet vrij af te rollen zijn, maar electrisch op te rollen zijn, er zal dus een redelijk sterke motor op moeten, maar deze moet ook vrij kunnen lopen wanneer er geen stroom op staat, wie weet een goeie optie??

Een borgpin of een klem waarmee je de haspel aan de as kan borgen en weer vrij kan laten draaien?

Een oneway lager?

de goedkoopste oplossing is op het asje een schroefmachientje aansluiten.
Een iets duurdere is om het elektrische liersysteem wat de model zweef vliegers gebruiken.

Hans

Bendix van oude startmotor gebruiken?
Terugtraprem of vrijjloop-ratel uit fiets-achterwiel?

Wat bedoel je met schroefmachientje Hans?

Wat bedoel je met schroefmachientje Hans?

makita-boor-schroefmachine_zps7138fcec.jpg

Misschien een idee om een one way lager uit een trek starter te gebruiken?

Laatst bewerkt door een moderator:
Een oneway lager zal niet gaan werken, de richting die vrijloopt is dezelfde als die de motor moet gebruiken om de haspel op te rollen, dus mijn idee is om er een motor op te zetten die vrij loopt wanneer er geen spanning op staat, én op 12v sterk genoeg is om een haspel op te rollen, een boormachine motor klinkt leuk maar is volgens mij niet vrij lopend als er geen voeding op staat, althans de machine's die ik heb/ heb gehad niet!

niet 1 motor loopt vrij zonder voorzieningen die dit mogelijk maken...
misschien bostelloze motoren, maar zelfs die draaien gewoon mee.

misschien toch die bendix van een startmotor gebruiken
of een koppeling oid

Een rubber wiel aan de motor die je onder een veerdruk (via een servo) tegen de haspel zet en los trekt als die vrij moet lopen.

Ik zou overwegen om een tweedehands 12V Sullivan startmotor op de kop te tikken en dan een V-snaar om de haspel heen leggen naar de Sullivan startmotor. De luxe uitvoering heeft al een groef voor een V-snaar.
S601n05.JPG

Als die motor stroomloos is, heeft hij vrijwel geen weerstand, dus die draait dan met de haspel mee. Je zou zelfs kunnen proberen om de v-snaar gewoon naast de kabel om de haspel te leggen, maar een plastic schijf om v-snaar en kabel bij elkaar vandaan te houden is natuurlijk wel zo netjes.
Edit: Schiet me nog te binnen, als de diameter van de haspel te klein is, dan gaat hij veel te hard draaien en trekt de startmotor het wellicht niet. Dan zou je iets met een grotere omtrek aan de zijkant van de haspel moeten bevestigen (bijv het onderste stuk van een grote emmer.)
succes,
Hans

Back