motor aandrijfas

Discussie in 'Duikboten' gestart door tbstuntpiloot, 16 nov 2003.

  1. tbstuntpiloot

    tbstuntpiloot

    Lid geworden:
    29 okt 2003
    Berichten:
    918
    Locatie:
    -
    hoe maaken jullie gewoonlijk de as van de motor naar de schroef waterdicht? ik wil dit gaan doen met een 5 cm lange holle as, met hier vet in en hierdoorheen de eigelijke aandrijfas, zijn hier nog andere mothodes voor? en hebben jullie verder nog tips voor mijn eerste bestuurbare sub?
     
  2. U-Kater

    U-Kater Guest

    Beste Monkey,

    Als je er voor zorgt dat die schroefastunnel voor en achter dichtgemaakt is met een (kogel)lager(Wat dus in die buis moet passen) waar dus je schroefas doorheen gaat dan zit je goed. Anders ben je door het draaien van je as binnen de kortste keren je vet kwijt en begint de zaak te lekken.
     
  3. KOEZE

    KOEZE Guest

    Oliekeerring, lager, kogellagervet, lager, oliekeerring.

    Let bij de plaatsing van de oliekeerring dat die naar de juiste kant afdicht. Op deze manier houdt je tevens je kogellagervet binnen.

    EJK
     
  4. Of gewoon een goede gekogellagerde as kopen in de winkel. Waarschijnlijk goedkoper en vooral makkelijker dan zelf tobben. Eventueel is een normale as met sinterlagers ook te gebruiken. Maak in iedergaval een smeernippel erop zodat je hem goed kan onderhouden. Plaats aan de binnenkant, als je dieper duikt dan twee meter, een special rubber en een extra afdichting. Anders wordt het gebruikte vet als nog naar binenn geperst.

    Om verdere vragen te voorkomen. Bereik onder water 3 meter, meeste bouwdozen gebouwd voor 2 meter en voor je eigen veiligheid: gebruik een druksensor van 27,- euro om je XXXX euro boot te beschermen. Deze kan ervoor zorgen dat je je tanks niet te ver vol laat lopen om verder te zakken. Anders wordt duiken, zinken.

    Gebruik geen Navy-compact. Slechte ervaringen mee ten opzichte van onderhoud in een duikboot.

    gebruik liever ook een langere as. Meer buffer. Ik heb mijn duikboot, die vanuit de bouwdoos ok met een korte as werd geleverd, uitgerust met een losse motor, kardankoppeling en een goede (helaas dure) as. Daarvoor heb ik wat moeten rotzooien in mijn boot maar het was de moeite waard.

    Hou het KIS principe aan: Keep It Simple. Zeker als het je eerste duiker is.

    Danny
     
  5. tbstuntpiloot

    tbstuntpiloot

    Lid geworden:
    29 okt 2003
    Berichten:
    918
    Locatie:
    -
    Ok bedankt mensen, als er nog eens iets is horen jullie het wel.

    TNKS!
     
  6. Joop.O.H.

    Joop.O.H.

    Lid geworden:
    22 jul 2004
    Berichten:
    829
    Locatie:
    Hengelo
    Hallo Danny

    Wat voor druksensor voor 27 euro bedoel je ,ik zoek ook nog een druksensor,liefst een instelbare.Ik weet op het ogenblik niet waar ik zo'n een kan bemachtigen en heb hem binnenkort nodig.

    Groetjes Joop
     
  7. Guest

    Guest Guest

    Voor de as doorvoering draai ik een bus met aan beide kanten een lager en simmering.
    Daar tussen siliconen vet en GEEN smeervet.
    Dus ook geen smeernippels!
    Een maal in de 2 jaar haal ik de as er uit en maak de boel schoen en vet alles opnieuw in met Mistic vet van Norbert Bruggen.
    Het lager is inwendig 4mm en uitwendig 10 mm, de simmeringen zijn inwendig 4 mm en uitwendig 12 mm.
    Dit werkt heel goed, en een simmering cq oliekering MOET voor het lager zitten aan beide kanten.
    Je bent je gewone smeermiddel gewoon kwijt in het water zonder simmering.
    Als je in zwembaden vaart heb je ook een probleem dat het water niet vuil mag worden.
    Met mijn boten ben ik tot 5,5 m diepte geweest en geen problemen.
    En per meter diepte komt er een 0.1 bar druk meer op de boot te staan.
    De 206 heb ik al 14 jaar.

    Hein
     

Deel Deze Pagina