motor blijft beetje in toeren hangen na volgas

• Topicstarter Topicstarter koenkms
  • Startdatum Startdatum
K

koenkms

Guest
Na altijd al met electro te hebben gereden heb ik nu eindelijk ook een nitro aangeschaft. Ik heb een tweedehands serpent 710 gekocht en een nieuwe Novarossi NS12R3 (of zoiets). De motor heb ik enkele weken terug al ingereden en dan ben ik langzaam de motor beginnen armer te zetten. Nog niet te arm want hij rookt nog goed. (Te rijk kan toch geen kwaad zeker) Ondertussen heb ik al bijna 4 liter gereden. Koud kan ik de motor overdraaien door redelijk wat kracht te gebruiken op het vliegwiel, warm gaat dit al heel wat vlotter maar ik voel wel nog weerstand.

Het probleem dat ik nu heb is dat de motor na volgas nog wat in zijn toeren blijft hangen. Ik heb al hier en daar een beetje gelezen maar niks wil echt helpen.
Iemand een idee waar dit aan kan liggen? (Ik denk iets met de LSN?)

Koen

Een beetje in toeren blijven hangen is niet erg. Als je je toch zorgen maakt kun je je LSN wat rijker zetten.

Trek een extra (haar)elastiekje om je carburateur heen zodat die ook om het kogeltje op de schuif valt, dan zal die de schuif goed dicht trekken.

Wees er ook zeker van dat je 0-stand (trim) zo staat dat je een beetje ruimte hebt voordat de servo het gas open gaat trekken.

De trim staat zeker goed en de gasschuif wordt ook mooi dichtgetrokken.
Ik heb al geprobeerd om met de LSN iets te doen maar dat helpt niet veel.
Kan het iets te maken hebben met de uitlaat of de tank (ev. de toevoerleidingen naar de carb)?

Staat je stationair niet gewoon te hoog?

Ook is het veranderen van een naald niet gelijk merkbaar, waarschijnlijk doet de motor het ook alleen nadat je 'n aantal ronden goed hard gereden hebt? Dan moet je (na het overnieuw afstellen) dat dus ook weer doen voor je verschil merkt....

'n motor die hoge toeren blijft houden na volgas kan helaas heel veel mogelijkheden hebben.. :(

't is dus zo dat de motor na volgas een tijdje blijft hangen (hoger dan zijn stationair). Na een tijdje (5 a 10 seconden misschien) zakt het toerental dan naar zijn normale stationair.

Jazeker, hij vertraagt.
't is zeker niet zo dat hij na het loslaten van de gas in toeren blijft hangen en ook volgas verder rijd. Hij blijft trouwens ook hangen als ik rem.

koenkms zei:
't is dus zo dat de motor na volgas een tijdje blijft hangen (hoger dan zijn stationair). Na een tijdje (5 a 10 seconden misschien) zakt het toerental dan naar zijn normale stationair.

Dan zal je toch de LSN iets rijker moeten zetten. Als ik het goed heb heeft die motor twee LSN needles, eentje links, en eentje rechts. misschien even experimenteren op welke van de twee hij het best reageeert.

Ik heb nu al vanalles geprobeerd maar niks wil dit te verhelpen.
Ik heb de benzineleidingen vervangen en heb zelfs zonder benzinefilter geprobeerd. Ik heb de fueltank van een kennis geleend. Ik heb een andere oude uitlaat geprobeerd. Ik heb een nieuwe luchtfilter gekocht. Ik heb een nieuwe carburator geprobeerd (nieuw en ook geleend van een kennis). Ik heb nitro van iemand anders geprobeerd. Niks verhelpt het blijven hangen in toeren. Het enige dat ik nog niet geprobeerd heb is een andere motor...
Ik heb de LSN er al zover uitgedraaid dat de auto gewoon niet meer wil optrekken en enkel maar sputtert.
Het enige dat ik nog niet geprobeerd heb is de LSN aan de achterkant van de auto omdat ik gehoord heb dat je deze best laat staan. (Ik heb aan deze zelfs nog nooit gedraaid).
Kan het zijn dat de HSN te arm of te rijk staat?

Dit klinkt wel als valse lucht.
Ik zou je uitlaatpakking vervangen/controleren.
En op eventuele andere 'lucht' lekken.

Bart_Banaan zei:
Dan zal je toch de LSN iets rijker moeten zetten.

En ook het tegenovergestelde is waar....

Heel vaak dien je de motor dus juist ARMER te zetten onderin tot de motor niet meer terugzakt (na die 5-10 seconden) naar een lager stationair, maar hoog blijft draaien....... en dan je stationair schroef lager, soms kan een tikkie al voldoende zijn.......

En als ik het verhaal lees, denk ik dat M7H dichter bij de oplossing zit dan bart banaan.

Mijn motor heeft de neiging precies hetzelfde te doen en ik heb dan instinctief de neiging aan de LSN te gaan draaien om 'm wat rijker te zetten. Fout... Het gevolg is dat als de motor warm is, hij na een tijdje stationair draaien zo vol loopt dat 'ie alsnog afslaat. Het vervolgens dichtdraaien van de LSN totdat het toerental iets omhoog gaat en dat dan weer corrigeren met de stationairnaald zorgt voor een veel constanter lopende motor.

(Te rijk kan toch geen kwaad zeker)
Te rijk kan wel degelijk een beetje kwaad. Je motor moet wel goed op temperatuur komen, en 'm (veel) te rijk draaien smeert weliswaar goed, maar het voorkomt ook een echt goede passing van de onderdelen wat op zijn beurt weer extra slijtage tot gevolg heeft. Na het inlopen (wat wel rijk moet gebeuren) is het zaak om toch te letten op een goede bedrijfstemperatuur om 'te ver inlopen', en dus het onnodig ruim maken van de passing te voorkomen.
Ik heb zelf de neiging m'n motortjes iets te krap te zetten, maar dat heeft me tot nog toe alleen maar een paar pluggen gekost. De motor loopt na een jaar intensief gebruik nog uitstekend...

Back