Motor doet het niet meer nadat er condensatoren er op zitten

ik heb een ontstorings setje op mijn EZ* gesoldeerd maar de motor doet het niet!!! hij gaat piepen..maar ik weet niet wat dat betekent. Misschien iets verkeerds aangesloten?

ik heb 47nF tussen beide polen en 10nF van de polen naar het motor huis..

HELP!!

mijn soldeer kunsten zijn nog niet geweldig, kan het daar aan liggen?

Freek

ik had hem de motor er al weer in gelijmd maar aangezien ik hem dan toch weer los moest maken kan dat wel... maar ik zie nu ook al dat de soldeer verbinding los is...kan het makelijker gaan als ik soldeer vet gebruik?

Nooit soldeervet gebruiken voor electrische verbindingen maar soldeertin met harskern...

Veel te lichte soldeerbout gebruikt, daardoor alles opgewarmd, intern kunnen dingen losgelaten hebben. Volgende keer 60 Watt of meer, met name de behuizing voert veel warmte af. Behuizing even schuren en voorvertinnen. Schuurstof buiten motor houden, openingen met plakband afplakken. Geen soldeerzuur gebruiken!, zoek maar eens op 's39'.

Lijkt meer op plakwerk dan solderen :mrgreen:

Een klein beetje soldeer is al voldoende, bij het gebruik van grote brokken kan het eerder losbreken. Goed voorverwarmen met een bout met voldoende vermogen. Soldeer met harskern gebruiken.

wat houd voorvertinnen in???

houd dus in dat ik een nieuw soldeerapperaat moet kopen?

zijn er dus dingen kapot gegaan??

wat is er mis met soldeervet ? het voorvertinnen gaat daar toch opperbest mee ? gelijk een egaal resultaat ....

Een soldeercusus hier op het forum zou niet verkeert zijn.
Soldeervet vreet je kabeltjes opdenduur op.
En je krijgt roest vorming.

Han.

En dan niet alleen een cursusje electronica solderen maar ook de grovere soorten van solderen en hardsolderen graag.

okay dan maar :

BEC/JST en grote en kleine tamiya's zijn redelijk straightforward om te solderen, maar nu ik mijn Funjet met 2mm goudcontacten wil uitrusten ( de 15/10 alvast ), kom ik tot de schrikbarende conclusie dat ik dat nog nooit heb gedaan .. :D

het mannetje loopt aan de binnen-achterkant conisch op een einde, het vrouwtje heeft enkel een ondiep gat en een klein gaatje zijdelings ..

tips over hoe, waar en waarom van harte welkom :lol:

SV100115.jpg

SV100116.jpg

Grote kans dat hij het weer doet als je de condensatoren eraf haalt, waarschijnlijk is er een door het warmstoken kapotgegaan.
Doet hij het dan nog niet dan is je motor kapotgegaan.
De manier is eerst de soldeerplaats opschuren, warmstoken, er soldeertin van 60/40 tegenaan houden tot deze gaat vloeien. Dit is voorvertinnen daarna kun je de condenstoren er op solderen, wel opletten daat de draadjes nergens sluiting maken.
Nooit S39 gebruiken! Dit doet alleen de loodgieter! In de 60/40 tin zit al harskern wat het al goed laat vloeien

guy5927 zei:
okay dan maar :

BEC/JST en grote en kleine tamiya's zijn redelijk straightforward om te solderen, maar nu ik mijn Funjet met 2mm goudcontacten wil uitrusten ( de 15/10 alvast ), kom ik tot de schrikbarende conclusie dat ik dat nog nooit heb gedaan .. :D

het mannetje loopt aan de binnen-achterkant conisch op een einde, het vrouwtje heeft enkel een ondiep gat en een klein gaatje zijdelings ..

tips over hoe, waar en waarom van harte welkom :lol:

Je moet gewoon het goudcontact vullen met soldeertin en daarna een draadje in steken.

Ik doe het altijd met een tang en daar een elastiekje omheen. Dat werkt ook.

Een tang voert veel warmte af, je zal daarom langer moeten stoken of een zwaardere bout moeten gebruiken voor een goede verbinding.

Een knijper is daarom een hele goede optie.

Hout en solderen gaan zeer goed samen :)

@Freek, ga naar iemand van je club die je kan helpen. Het is niet moeilijk, maar zonder een goed voorbeeld duurt het lang voordat je het truukje kent.
Het zou zonde zijn als je straks per ongeluk ook je regelaar sloopt.

Back