Motor domping?

Hallo,

Wanneer een motor in de neus van een model wordt geplaatst moet de motordomping naar rechts onder wijzen. Hoe zit dat nu precies met een duwmotor? Motordomping naar links boven/onder? Vraag dit specifiek voor een vliegendevleugel model, zoiets als de k10.

Groet Johan

Hoi

Ik heb het antwoord niet maar ben benieuwd of mijn redenering correct is.
De domping hangt af van de plaatsing van de propellor ten opzichte van het zwaartepunt. Zit de duw-propellor achter het zwaartepunt en zet je die omhoog dan zal de neus ook omhoog gaan.

Motordomping = motor voorover
Zijwaartssstelling = motor opzij

Als je visualiseert wat motordomping doet, wat de bedoeling ervan is, is het antwoord makkelijk.

Vanaf achter het model, motor iets naar beneden en naar rechts.
Ofwel blijft precies hetzelfde als voorop maar dan op de achterkant.

Hoeveelheid hangt af van je prop rpm en model
2 graden naar beneden en 1 naar rechts is goed genoeg om mee te beginnen.
De rest is proefsgewijs uitvinden.
Als je van deellast naar volgas gaat of andersom mag je model eigenlijk niet van koers veranderen.

Van koers is meer van belang voor de zijstelling en dat test je niet met van vollast naar deellast over te gaan.

Om de domp te testen kun je wissellen tussen vol- en deellast en daarbij mag het toestel niet gaan klimmen of dalen. Er zijn ongetwijfeld meer methodes.

Om de zijstelling te testen zijn er ook meer methodes. Als het toestel het kan, trek 'm dan verticaal, zet 'm recht en laat 'm 'hands-off' doorvliegen. Als hij dan naar links of rechts gaat afbuigen, kun je de zijstelling aanpassen.

Ook hiervoor zijn ongetwijfeld nog 100 andere methodes.

Ok, iets naar beneden en naar rechts!

Hartelijk dank voor de antwoorden.

Heb een monty vliegende vleugel waarop ik een brushlessmotor heb geplaatst.
Ben benieuwd.

Groet Johan

Er is mij eens uitgelegd (en de logica daarvan sprak mij aan), dat domping iets is voor motorkisten. Daarvan wil je niet dat, als je gas geeft, het ding vanzelf omhoog schiet.
Maar als je een zwever hebt, of in elk geval een model waarbij de motor in principe dient om hoogte te maken en niet om rond te cruisen, dan heb je een heel andere insteek; dan is het juist wel handig als hij, bij volgas, vanzelf al gaat klimmen...
Uiteraard moet-ie niet zó enthousiast omhoog gaan dat-ie stallt hè...

Mijn zwever ( Spectra van Greatplanes) heb ik net véél domping moeten geven omdat de gemonteerde borstelloze motor gewoon te sterk is.
Bij vol gas ging wou hij bijna recht omhoog zonder dat ik hoogte gaf:hammer:
Na wat testen staat de motor nu dik 10° naar beneden...:rolleyes:
Ik dacht eerder dat de zijwaartsstelling niet nodig was bij een zwever omdat die veel grotere/langere vleugels heeft en daardoor niet zo veel last heeft van het koppel van de motor.
Maar ik ken er nog niet zo heel veel van...;)

Back