motor draait niet

Discussie in 'Electro specifiek' gestart door jannus, 22 jun 2022.

  1. jannus

    jannus

    Lid geworden:
    25 nov 2009
    Berichten:
    291
    Heb 450 heli. Met lipo aangesloten kunnen servo en staart bewogen worden maar motor draait niet. Op Flywing H1 panel zie ik de motor switch op de zender wel aan/uit schakelen. Lipo is goed. Blijft over aansluiting regelaar op ontvanger, regelaar en motor. Dacht de motor te controleren door deze op lipo aan te sluiten (was een tip op een site voor model raceauto's), even beweging en toen rook. Vrees nu het ergste voor de motor. Hoe te controleren of motor en regelaar nog werken?
     
  2. Tbird2

    Tbird2

    Lid geworden:
    7 nov 2008
    Berichten:
    715
    Locatie:
    Doesburg
    Model race autos gebruiken nog vaak brushed motoren (2 draden aan de motor), ik ga er van uit dat jou motor een brushless is (3 draden aan de motor).
    Als je jou lipo direct op 2 van de 3 draden heb gezet, en je krijgt rook signalen, dan is de motor nu wel om zeep.

    Regelaar (ESC - electronic speed controller) zal vast wel goed zij, zo aan te horen heb je wellicht geen throttle curves ingegeven in je zender.
    Maar om zeker te zijn van je ESC status is er toch meer info nodig.
    Lijkt mij dat je een ESC alleen kan testen met een motor er aan.
     
  3. jannus

    jannus

    Lid geworden:
    25 nov 2009
    Berichten:
    291
    Als ik op zender motorswitch op ON zet krijgt ESC signaal van de Flywing H1 controller spanning op motor te zetten. Throttle wordt verder geheel geregeld door H1. Dus in theorie kan het ook zijn dat de H1 controller dat signaal niet doorgeeft hoewel het wel zichtbaar is op de PC. Maar misschien betekent die zichtbaarheid alleen dat de zender dat signaal doorgeeft aan de H1 controller, deze het ontvangt maar dus niet doorgeeft aan de ESC. Om tot die conclusie te komen wil ik alleen ESC met motor kunnen testen (na ontvangst van een nieuwe motor ha ha). Maar de vraag is hoe?

    Overweeg een testopstelling te maken en de bewuste motor + ESC aan te sluiten op een reserve ontvanger en één van mijn vleugelvliegtuig profielen op de zender.
     
    Laatst bewerkt: 22 jun 2022
  4. Tbird2

    Tbird2

    Lid geworden:
    7 nov 2008
    Berichten:
    715
    Locatie:
    Doesburg
    Ik denk dat je voorstel kan lukken.

    Ik ken de H1 niet, maar om het simpel te bekijken, je zender geeft een gas signaal af.
    Dat signaal staat op een ontvanger kanaal, als je op dat kanaal een servo zet dan moet je de servo zien bewegen met het gas signaal, dan weet je dat de zender en ontvanger werken.
    Als je dan daarna de ESC op dat ontvanger kanaal zet dan moet hij het doen.
    Let wel het kan zijn dat de ESC het gas begin en eind-punt niet herkent, in dat geval zal je die eerst moeten inleren.
    Meestal betekend dat opstarten met gas vol open, de ESC geeft dan wat piepjes, daarna gas dicht, dan zou hij het moeten weten.

    Maar goed dit is nogal "general" ik weet niet wat voor ESC je hebt.

    Let wel om de motor te testen of de ESC eind punten te programeren, zal je een gas signaal van 0 naar 100 moeten hebben.
    Om met de heli te vliegen zal er een flat curve geprogrameerd zijn, een vlakke lijn op 70% of zo.
    Welicht werkt de H1 met een governor, maar testen en vliegen werkt dus wel iets anders.
     
  5. Helikapoter

    Helikapoter Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    11 mrt 2006
    Berichten:
    793
    Locatie:
    Drechterland
    De H1 is een soort van "volautomatisch" stabilisatie systeem , de motorloop wordt door de controler (H1) geregeld .
    Ik weet niet of je eerder heb gevlogen met de 450 met ander Fbl systeem ?
    Het is wel van belang om alles zeer precies volgens handleiding en instel menu af te stellen , op RC groups of RC network is veel te vinden over de Flywing H1
    https://www.rc-network.de/threads/flywing-h1-test-rex450.11891776/
    Even vertalen met Google indien je de taal niet kent
    Edit;
    Wat opvalt is dat het systeem net als een drone "gearmed" dient te worden door de sticks naar elkaar toe te bewegen , als je dat gemist heb in de handleiding zou ik toch maar even heel goed lezen hoe het een en ander werkt
     
    Laatst bewerkt: 22 jun 2022
  6. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.951
    Locatie:
    Rotterdam
    ALS je er verder mee gaat rommelen, zorg dat de motor los staat van de tandwielen.
    als de motor aan schiet, en hij gaat opeens voluit draaien (wat best goed kan als je met onbekend spul bezig bent), is het niet handig als de heli opeens heel actief gaat proberen de lamp van het plafond te krijgen.
    dat lukt hem namelijk best makkelijk.
     
    Helikapoter vindt dit leuk.
  7. Helikapoter

    Helikapoter Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    11 mrt 2006
    Berichten:
    793
    Locatie:
    Drechterland
    Ik zie in andere Posts van je dat je al langer bezig bent met heli’s, gaat je wel lukken .:thumbsup:
     
  8. jannus

    jannus

    Lid geworden:
    25 nov 2009
    Berichten:
    291
    Vlieg al langer met deze heli uitgevoerd zowel zonder als met Flywing H1 uitgevoerd en doet het goed. Ken inmiddels ook de kneepjes van H1 afstellen etc. maar vergeet soms even de startprocedure omdat die nogal afwijkt. Dat was hier aan de hand. Wel de motor verkloot omdat ik deze foutief testte terwijl alles oké was. Tsja terug van vakantie en warm weer maar als excuus aanvoeren. Dank voor het meedenken.
     
    Helikapoter vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina