Motor Easy Glider Pro hapert met gasgeven

• Topicstarter Topicstarter Diablo
  • Startdatum Startdatum
D

Diablo

Guest
Hallo zou iemand mij kunnen helpen.

Heb een nieuwe Easy Glider Pro (arf) gekocht waar de motor dus ook al in zit.
Vandaag meegenomen naar de vliegclub voor een 1ste vlucht. Daar hebben ze mijn vliegtuig geprogrammeerd en nou blijkt dat bij het gas geven (als de motor uit staat) dat hij een stukje vooruit en achteruit loopt en niet ronddraait.. Dit duurt even en uiteindelijk draait hij wel normaal rond en dan doet hij het normaal en kan je gas geven en minderen zonder problemen. Alleen als je het gas helemaal dicht doet en de motor dus uitzet en daarna weer gas geeft dan stottert hij weer en doet hij het niet totdat hij hem alsnog oppakt. Op de club wisten ze niet waar het aan kan liggen. Ze hebben geprobeerd de regelaar op standaard te zetten ipv automatisch (had met de timing of zoiets te maken)
tijdens het vliegen draaide de propeller ook rond (motor uit) terwijl die op de "rem" stond en dus niet rond mag draaien.

Heeft iemand enig idee?
Of is de motor of regelaar niet helemaal goed en kan ik het beste contact zoeken met de firma waar ik hem vandaan heb??

Alvast bedankt..

Groeten Pascal

Hallo Pascal,
wij hebben een soort gelijk probleem gehad. Bij langzaam gas geven draaide de motor zelfs de verkeerde kant uit. Bij vol gas stopte de motor.
Na veel zoeken bleek dat de regelaar (ESC) defect was en nadat we die vervangen hadden werkte alles zoals het zou moeten.
Ik zou contact zoeken met de leverancier want zo snel mag de ESC niet stuk gaan.
Suc6
Groet Jan Wilkens

Hallo Pascal,
wij hebben een soort gelijk probleem gehad. Bij langzaam gas geven draaide de motor zelfs de verkeerde kant uit. Bij vol gas stopte de motor.
Na veel zoeken bleek dat de regelaar (ESC) defect was en nadat we die vervangen hadden werkte alles zoals het zou moeten.
Ik zou contact zoeken met de leverancier want zo snel mag de ESC niet stuk gaan.
Suc6
Groet Jan Wilkens

Dank voor je reactie.

Ja dat idee had ik ook dat hij eerst de verkeerde kant op wil draaien. dan blijft hij als het ware zoeken van welke kant moet ik opdraaien en dan doet hij het wel goed.. zal ze eens een mailtje sturen.

Groet Pascal

... en nou blijkt dat bij het gas geven (als de motor uit staat) dat hij een stukje vooruit en achteruit loopt en niet ronddraait.. Dit duurt even en uiteindelijk draait hij wel normaal rond en dan doet hij het normaal en kan je gas geven en minderen zonder problemen. Alleen als je het gas helemaal dicht doet en de motor dus uitzet en daarna weer gas geeft dan stottert hij weer en doet hij het niet totdat hij hem alsnog oppakt. ...
Normaal gedrag, de regelaar moet eerst de rotor-positie en -snelheid uitdokteren, pas daarna schakelt de ESC over op closed-loop regeling. Tot die tijd moet hij wat aankloten, een soort hit'n miss.

Normaal gedrag, de regelaar moet eerst de rotor-positie en -snelheid uitdokteren, pas daarna schakelt de ESC over op closed-loop regeling. Tot die tijd moet hij wat aankloten, een soort hit'n miss.

Maar dat duurt toch niet meer dan 30 seconden? Hij doet het elke keer als je het gas helemaal dicht doet. Verschilt elke keer hoe lang het duurt, maar langste keer duurde echt meer dan 30 seconden.

Ik heb zoiets ook gehad en toen bleek dat een van de stekkers van de motor niet goed gesoldeerd was. Ik heb toen alle drie de stekkers opnieuw gesoldeerd en het probleem was opgelost. Het is maar een gok maar je zou het kunnen proberen.

Ik heb zoiets ook gehad en toen bleek dat een van de stekkers van de motor niet goed gesoldeerd was. Ik heb toen alle drie de stekkers opnieuw gesoldeerd en het probleem was opgelost. Het is maar een gok maar je zou het kunnen proberen.

Heb wel de stekker die aan de regelaar zat vervangen voor een andere omdat mijn accu er anders niet op paste. Kan je uitleggen wat je bedoeld met "niet goed gesoldeerd"

Het was een van de stekkers die aan de motor zat die waarschijnlijk niet goed genoeg verhit was. Het soldeer had niet netjes gevloeid. Nadat ik alles opnieuw gesoldeerd had liep de motor wel goed. Het is wel moeilijk uit te leggen over hoe te solderen, het is ook maar een gokje of bij jou motor/regelaar hetzelfde aan de hand is. Maar niet geschoten is altijd mis....Er zal vast wel bij jou op de club iemand zijn die goed kan solderen; laat hem maar eens naar de verbindingen kijken.

Maar dat duurt toch niet meer dan 30 seconden?...
Dertig seconden is veel te lang, dan is er iets anders aan de hand dan hetgeen ik eerder beschreef.

Heb wel de stekker die aan de regelaar zat vervangen voor een andere omdat mijn accu er anders niet op paste. Kan je uitleggen wat je bedoeld met "niet goed gesoldeerd"
Soldeertips en instructievideo's voor solderen van connectoren verzameld in
S39 / S65 en soldeer-vet/pasta zijn grote bagger!!!

Ik heb hetzelfde meegemaakt! Bij mij lag het ook aan het solderen van de draadjes van de motor naar de regelaar. Zorg ook dat ze niet in contact met elkaar kunnen komen, bijvoorbeeld even tape of krimpkousje om de verbinding. Hierdoor kan die ook gaan haperen.

Heb net de connector opnieuw eraan gesoldeerd, niet zo goed gelukt als de 1ste keer maar hij zit. Schoonheidsprijs is anders. Hij doet het nog steeds, niet meer zo erg en lang als in het begin. Heb harskerntin gekocht wat jullie aanraden.

Ron zou ik jou een mailtje mogen sturen met een kort filmpje van wat hij doet. Misschien kan je dan zeggen dat is goed of dat is niet goed?

Tot zo ver iedereen bedankt voor de reacties.

Plaats het filmpje/link hier op het forum zou ik zeggen, meer deskundige input. Ik ben meer van de theorie dan van de praktijk.
Hoe lang doet het opstarten nu?
Kun je foto's plaatsen van je soldeerwerk?
Zie deze FAQ
FAQ Afbeeldingen in berichten plaatsen

Neem ook je woonplaats of regio op in je profiel, dan kunnen wij dat altijd zien. Misschien woont er wel een behulpzame MBF'er bij jou in de buurt.
Gebruikersinstellingen ->

Plaats het filmpje/link hier op het forum zou ik zeggen, meer deskundige input. Ik ben meer van de theorie dan van de praktijk.
Hoe lang doet het opstarten nu?
Kun je foto's plaatsen van je soldeerwerk?
Zie deze FAQ
FAQ Afbeeldingen in berichten plaatsen

Neem ook je woonplaats of regio op in je profiel, dan kunnen wij dat altijd zien. Misschien woont er wel een behulpzame MBF'er bij jou in de buurt.
Gebruikersinstellingen ->

Ik zal dat vanavond even aanpassen, ik kom uit Winterswijk. Filmpje moet ik even kijken hoe ik dat doe. Denk you tube ofzo en link hier plaatsen.

Connectors solderen moet je met harskern soldeer en een bout van minimal 60W. ;)

Anders krijg je het niet goed werkend.

Mvg Johan

Heb het idd gedaan met harskern soldeer en soldeerpistool van 100w het is alleen niet zo mooi geworden en of het goed genoeg is weet ik niet. Heb niet zo heel veel kennis van solderen. Maar had niks om de oude tin eruit te halen (was geen harskern) dus kreeg de kabel er niet zo in/op als ik gewild had.

Hier is het filmpje van wat hij precies doet, misschien verschaft dat meer duidelijkheid.

IMG 1874 - YouTube

Heb mijn locatie ook veranderd in Winterswijk..

hoi,

ik ken dat probleem, zit er een gebruiksaanwijzing bij? kijk dan of je de bec er vanaf kunt halen. kan ook zijn dat er lijm in de moter is gelope, ik heb PRECIES hetzelfde...

ik hoop dat je er wat aan hebt.
gr rein

hoi,

ik ken dat probleem, zit er een gebruiksaanwijzing bij? kijk dan of je de bec er vanaf kunt halen. kan ook zijn dat er lijm in de moter is gelope, ik heb PRECIES hetzelfde...

ik hoop dat je er wat aan hebt.
gr rein

ja er zit een gebruiksaanwijzing bij. Begrijp niet goed wat je bedoeld met kijk dan of je de bec er vanaf kunt halen??

Bec zit toch apart en met kabeltjes met stekkertjes aan de motor, de bec (regelaar) heb ik al keer uit het vliegtuig gehaald voor het solderen van de connector

Back