Motor Easy Glider Pro hapert met gasgeven

  • Topicstarter Topicstarter Diablo
  • Startdatum Startdatum
... zit er een gebruiksaanwijzing bij? ...
Ik kan me niet voorstellen dat het iets met de BEC te maken heeft Rein. Een BEC trekt weinig stroom als de servo's niet, of onbelast op de grond, bewegen. Anderzijds, het is snel genoeg te controleren: niet geschoten, altijd mis.

... soldeerpistool van 100watt, het is alleen niet zo mooi geworden ...
Een soldeerpistool is niet geschikt, de punt is te klein Pascal. Niet genoeg warmtevoorraad in zo'n iel puntje, op het moment dat je connector/kabel/soldeer aanraakt, is meteen alle hitte weg, laat staan dat er genoeg warmte is om soldeer goed te laten smelten/vloeien. Gebruik een soldeerbout van minimaal 60Watt, 100Watt is nog beter. Als je kunt beschikken over een kachelpook van 150Watt is dat ook geen probleem.
Zie verder deze soldeertips en -filmpjes
S39 / S65 en soldeer-vet/pasta zijn grote bagger!!!

Het opstarten vind ik op het randje van wat kan/mag, het zou de eerder beschreven motor-opstartprocedure van de regelaar kunnen zijn. Desondanks zou ik toch beter (laten) solderen, veiliger voor motor, regelaar en toestel. Neem de hele handel eens op een zondagmiddag mee naar de Winterswijkse Luchtvaartclub of Modellfluggruppe Borken.
 
Laatst bewerkt:
Ik kan me niet voorstellen dat het iets met de BEC te maken heeft Rein. Een BEC trekt weinig stroom als de servo's niet, of onbelast op de grond, bewegen. Anderzijds, het is snel genoeg te controleren: niet geschoten, altijd mis.

Een soldeerpistool is niet geschikt, de punt is te klein Pascal. Niet genoeg warmtevoorraad in zo'n iel puntje, op het moment dat je connector/kabel/soldeer aanraakt, is meteen alle hitte weg, laat staan dat er genoeg warmte is om soldeer goed te laten smelten/vloeien. Gebruik een soldeerbout van minimaal 60Watt, 100Watt is nog beter. Als je kunt beschikken over een kachelpook van 150Watt is dat ook geen probleem.
Zie verder deze soldeertips en -filmpjes
S39 / S65 en soldeer-vet/pasta zijn grote bagger!!!

Het opstarten vind ik op het randje van wat kan, het zou de eerder beschreven motor-opstartprocedure van de regelaar kunnen zijn. Desondanks zou ik toch beter (laten) solderen. Neem de hele handel eens op een zondagmiddag mee naar de Winterswijkse Luchtvaartclub of Modellfluggruppe Borken.

Ron wederom bedankt voor je reactie. Ik zit zelf bij de E.R.M.V.C in Eibergen.
 
Morgen stuur ik de regelaar terug naar Conrad en dan is het even afwachten wat ze zeggen..
 
Mijn probleem lijkt heel precies op wat hierboven beschreven staat. De motor zoekt lang voordat hij gaat draaien met veel onheilspellend gepiep. Mijn aandrijfset is de #33 3636, met BL27/II regelaar en Himax C 2816-1220 motor. Alle connectoren zitten er standaard aan, maar in de regelaar is niets met timing te stellen.

Mijn verdenking gaat uit naar connectoren, maar omdat die af fabriek komen, ga ik er liever niet zelf iets aan "verbeteren".
 
En toch zijn verbindingen/connectoren de eerste verdachte in dit soort gevallen Merijn. Soldeer de motor-en regelaar-connectoren 's opnieuw. Slechte verbindingen of connectoren kunnen je een uitgefikte motor en/of regelaar kosten. Instrucieve connectorsoldeervideo's en soldeertips in dit verzameldraadje:
S39 / S65 en soldeer-vet/pasta zijn grote bagger!!!
Let ook op wat daar geschreven is over de combinatie van loodhoudend en lood-vrij soldeer. Zie ook de RoHS richtlijn over het waarom van lood-vrij solderen.

Als je eerste kun je nog een andere accu proberen. Het kan zijn dat, t.g.v. cogging*, de motor meer opstartstroom trekt dan de accu aan kan, accu-spanning zakt dan te veel. Al Wanneer de eenmaal motor loopt, zorgt de vliegwielwerking van motor/prop ervoor dat die hogere stroom niet meer getrokken hoeft te worden. Accu niet jofel meer? Of te kleine capaciteit? Of te lage C waarde? Probeer eens een andere accu om die mogelijkheden uit te sluiten Merijn.

*Cogging zijn de magnetisch hobbeltjes die je voelt als je de as met de hand draait (zie reluctantie). Cogging, of het ontbreken van cogging, zegt niets over motor-vermogen, -rendement, -koppel, Kv, Kt, stroom-verbruik, vermogen, kwaliteit etc. Te veel factoren beïnvloeden cogging: verhouding magneetpolen/statorpolen, (on)regelmatige plaatsing magneten, magneetsterkte, skewing, motor-geometrie, magnetische kwaliteit van gebruikte stator- en rotor-ijzer, ruimte tussen magneten, vorm en oppervlakte van de stator-'tanden', grootte van luchtspleet tussen stator en magneten enz.enz.
Cogging is een magnetisch effect, geen elektrisch effect. Aantal wikkelingen cq. hoeveelheid koper heeft geen invloed.

Een motor waarvan de draden zijn kortgesloten (kan regelaar ook doen om motor te remmen), zal zwaarder lopen doordat de motor dan werkt als een kortgesloten generator. Dit is een ander effect dan cogging. Probeer het maar eens door de motoraansluitingen tegen elkaar te houden.

Cogging is niet het wat heen en weer wiebelen van de prop bij het starten. Dit komt doordat de regelaar rotor-positie en -snelheid nog niet weet, en dientengevolge eerst even wat in den blinde met aankl*ten.
 
De regelaar heb ik mogen ruilen onder garantie en sindsdien geen centje problemen meer met motor enregelaar. Mijn geachte instructeur heeft me inmiddels vrijgegeven (we zijn een jaar verder...) en ik vlieg er met veel plezier mee :)
 
Back
Top