Motor en butterfly bedienen met stick van de Futaba T14SG

longflight

PH-SAM
Ik wil de butterfly functie met de motorstick van mijn Futaba T14SG bedienen i.p.v. met tot nu toe een 3-standen schakelaar. Het lijkt erop dat de programmering al aardig werkt, alleen werkt de stick J2 bij de butterfly-functie precies verkeerd. De bedoeling is dat het nulpunt van de servo's 1,2,6 en 7 gesitueerd is bij de stick omlaag en de klappen steeds verder uitslaan bij beweging naar voren. Dus zoals hoog/laag op de linker knuppel wordt gestuurd. Hieronder het schema:

upload_2022-8-3_19-20-6.png

upload_2022-8-3_19-21-8.png

De schakelaar tussen motor en butterfly is SD. De motor werkt zoals het moet, de butterfly eigenlijk ook maar dus precies verkeerd om.

Hoe los ik dit op?

Bij functie 5 staat je motor op J2 op "rev" (reverse).
Op functie 10 staat bij je Butterfly op J2 op "norm", dit is dus precies verkeerd om.

Functie 10 dus even op "rev" zetten.

De functies 5 en 10 heb ik beide omgedraaid. Het resultaat: gas geven met de motor gebeurt nu met de stick naar je toe, niet bepaald de bedoeling. Dus de reverse hier weer teruggezet. De butterfly functie blijft onveranderd! Ook merk ik geen verschil bij het omzetten van de functie 10. Dat werkt dus niet. Wat ook raar is dat het niets uitmaakt of ik op 10 butterfly J2G of J2S activeer. De 3-standen schakelaar SD om tussen motor en butterfly werkt wel naar wens. Naar boven werkt de motorstick, evenals in de neutrale stand. In de onderste stand werkt de butterfly wel maar in de verkeerde richting, de motor reageert hier niet.

Het probleem is opgelost, uit Duitsland kreeg ik een goede tip. Bij de functie butterfly mixer moet in scherm 3/3 de offset op 100% worden ingesteld i.p.v. 0%. Zo eenvoudig kan het zijn! Staat ook summier in de handleiding vermeldt, pas nu begrijp ik het.

• Like
Reactions: jve
Back