motor ,esc voor foamboard profile Katana

Discussie in 'Electro vliegtuigen' gestart door Niekolaas, 3 sep 2020.

  1. Niekolaas

    Niekolaas

    Lid geworden:
    13 nov 2018
    Berichten:
    2
    Locatie:
    Zwolle
    Hallo modelbouwers,

    Twee jaar geleden heb ik van foamboard een Katana profile vliegtuig gemaakt. De spanweidte is 71 cm.

    Hiervoor heb ik destijds een motor en esc gekocht maar op de een of andere manier draait deze niet.
    (motor geeft kleine tikjes en piepjes maar verder niets) Na aansluiten krijg ik de begin tonen en dan niets.
    Las wat over instellen van de esc via het gaskanaal maar er gebeurd niets.

    Wat ik heb:
    Hextronik 20g 2300kv geschikt voor 2s (300gr thrust)
    Turnigy Plush 10a esc
    500Mah accu

    Aangezien de motor en esc niet werkt en ik me afvraag of dit uberhaupt een goed setje is voor een vliegtuig als deze ben ik benieuwd wat jullie zouden monteren. Ik zie door de bomen het bos niet meer en vind het allemaal best ingewikkeld als het op electromotoren en esc en accu's gaat.

    Alvast bedankt,
    Groetjes Niek
     
  2. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Je zegt dat je begintonen krijgt.
    Ik weet niet precies wat de Plush voor tonen geeft maar na het opstarten en de toontjes blijft hij verder stil?
    Dus niet af en toe een piepje?
    Want dan zou hij in programmeerstand staan.
    Heb je toevallig een servo?
    Sluit die eens aan op het kanaal waar de regelaar nu op zit en sluit die regelaar even op een ander (leeg) kanaal aan omdat je BEC moet hebben.
    Beweegt de servo wel als je de gasknuppel beweegt, dan zit ie in ieder geval op het goede kanaal en is er verbinding tussen zender en ontvanger.

    Als het dan nog niet werkt kan je misschien een fimpje hier neerzetten of handiger, ga op een zondag naar een vliegclub.
    Denk dat het handigst is de club in Dalfsen
    http://rmf-friendship.nl/
    Die hebben een clubhuis met eten en drinken en er zijn altijd wel mensen die willen en kunnen helpen.
    Doe Gerard en Mieke de groeten van me.

    Gert-Jan
     
  3. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    2.287
    Locatie:
    Boskoop
    Staat de trim van je gasknuppel op minimum? De meeste esc's willen eerst een zo laag mogelijk signaal zien voordat ze de boel vrijgeven.
    Motortje lijkt me prima, niet te groot propje op zetten. 5x4 of 6x4 of zoiets.
     
  4. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.367
    Locatie:
    Woerden
    Als de motor wel geluidjes produceert en een paar kleine tikjes lijkt het er op dat één aansluiting (wikkeling) van de motor niet mee doet. Controleer of alles drie de aansluitingen van de motor wel goed verbonden zijn. Is er misschien een "rotte" soldering of een gebroken draad.
     
  5. Niekolaas

    Niekolaas

    Lid geworden:
    13 nov 2018
    Berichten:
    2
    Locatie:
    Zwolle
    Het werkt!
    Max z, dat was het euvel. Trim stond op nul en ik heb deze in de min gezet. Daarna stelde de esc zich in draait het motortje prima.

    Een bezoekje aan de club in Dalfsen lijkt me sowiso eens leuk. Mooi fietstochtje.
    Bedankt voor de reacties, nu kan ik het vliegtuigje afbouwen
     
  6. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    2.287
    Locatie:
    Boskoop

Deel Deze Pagina