Motor / ESC voor stretched Trex-600

Binnenkort (april) komt er een camera mount (Pan / Tilt / Roll) op mijn Trex 600.
Ik heb al testen gedaan met een Trex 600 en een extra gewicht van 2,5 KG Totaal vlieggewicht 6,4 KG.
Ging overigens biuiten verwachting goed, met 2 minuten gehooverd en licht gevlogen en er was er 1250mA uit.
Dus dat viel me erg mee. (Heb daar eventueel ook nog wel een slecht filmpje van de test over).
Mijn volgende vragen:

1. Hoe bang moet ik wezen dat de bladen het begeven,
met andere worden hoeveel gewicht kun je veilig met 600 bladen heffen.
(is daar een tabel voor of iets)?

2. Wat is sterker? Klein pinion met hogere KV motor, of groot pinion en een lagere KV motor.

Heb ook het idee om mijn 600 te stretchen naar 700.
Dit doormiddel van een staartbuis van een 700
(Ik weet dat daar dan 3cm vanaf moet, om een passende 700 TT in te bouwen),
en wil er 690 of 700 bladen (RADIX) op gaan zetten.
Een een andere motor en een ESC uiteraard, en op 12 cellen te gaan vliegen.
Het totaal vlieggewicht zal dan rond de 7 KG zijn.

3. Ik denk aan de Scorpion HK4035 -KV 500 of KV560 of 630 of 800.
Welke zal beter zijn en waarvoor?

4. Als ESC had ik de nieuwe Sorpion Commant 12s/90 of 130 Amp. in gedachten.

5. Welk toeretal op de kop is gunstig voor 690/700 bladen?
Het is uiteraard niet voor 3D bedoeld,
het belangrijkste is de stbiliteit en de hefkracht van de heli,
met een camera vlieg je immers toch altijd normaal en/of hooverend.

Ben benieuwd wat voor reacties er komen.

Laatst bewerkt:
Laatst bewerkt:
Wat ik weet van luchtfotografie is dat op een 90size de meeste met een toerental tussen de 1400 en 1500 vliegen.

ESC: powerjazz

Met 12S zou ik gaan voor de 560KV of 500KV. Iets meer tandjes en dus een sterkere verbinding met het hoofdtandwiel. ( dacht dat de 560kv het meeste vermogen had maar die andere voldoen ook prima ).

Qua bladen zou ik meteen 710's of nog groter pakken.
Op helifreak staan volgens mij een aantal conversies naar 1.80.

Hoi John,

Mijn voorkeur weet je al;) ok het kan uiteraard goedkoper maar of het dan ook zo probleemloos en koel draait?

600 bladen moet je vergeten met dat gewicht het gaat wel maar je verbruikt dan onnodig veel energie, met een 160cm rotor heb je 20096 vierkante cm en met een 135cm rotor maar 13266 vierkante cm oppervlakte, dit scheelt dus erg veel!! wat je alleen maar kan compenseren met veel meer toeren bij een 135 cm rotor wat dus een veel grotere draaiweerstand oplevert. denk dat je naar een 1:12 overbrenging moet gaan met een +/- 520Kv motor op 12S en 700 bladen met de regelaar op 80% zou je rond de 1600rpm uit moeten komen wat voldoende zou moeten zijn, dit zou gevoelsmatig (Kontronik Pyro/Jive) een vliegtijd geven van zo'n 12 a 13 min op 80% van een 12S 5000mAh pack.

Gr,

Mario

OK, bedankt Mario,

Alleen qua prijs zou ik dan toch liever voor de Scorpion gaan
Scorpion HK4035 -KV560 kost € 140
Scorpion Commander 12s 90A kost € 160 (incl. IR programmer)
Totaal € 300,00

Voor Kontronic pyro en ESC plus programmer bijna het dubbele!!!!

Zou het echt zo veel beter zijn??

Ik wil eigenlijk gewoon mijn trex iets verbouwen,
maar moet zeggen dat ik verbaast was met het loggen van 2 minuten met maar 1250mA verbruik,
dat zou dus betekenen dat ik 6 minuten met dat gewicht zou kunnen vliegen!!!!!
zie ook het filmpje. (sorry voor de slechte kwaliteit, we hadden even niets beters).

Maar nogmaals dit was een test met de 600 en wil wel naar 690 of 700 bladen, moet even kijken of dat gaat inverband met de hekrotor. Welke maat hekrotorbladen zou ik eigenlijk moeten hebben? Op de 600 gebruik ik 92mm RADIX.
Aan de anderekant hoe zit het met de rotorkop, kan dat wel 700 bladen in met een 4mm bout???

Laatst bewerkt door een moderator:
... dacht dat de 560kv het meeste vermogen had ...
Door veranderen van Kv verandert het vermogen niet, mits de fabrikant in beide gevallen de ruimte tussen de statorpolen steeds met hetzelfde percentage koper vult. Het toerental waar het maximale vermogen geleverd wordt verandert.

...wat je alleen maar kan compenseren met veel meer toeren bij een 135 cm rotor wat dus een veel grotere draaiweerstand oplevert...
En die weerstand neemt toe met kwadraat van toerental.
Stroom neemt ook toe met kwadraat van toerental.
Benodigd vermogen stijgt met derde macht van toerental (bij auto's met derde macht van snelheid)

Dit alles natuurlijk aangenomen dat collective pitch niet gewijzigd wordt.

Niet onbelangrijk.

Zou ik met de 600 rotorkop gewoon 700 bladen kunnen gebruiken (4mm bout)?
Uiteraard wordt er geen 3D mee gevlogen.

vraag tussendoor. is die scorpion commander al leverbaar? zoja waar.
mij werd laatst vertelt door diverse scorpion leveranciers dat hij nog in de software testfase zit?!

Ik had ze hier gezien maar zijn er nog niet.
12s lipo Opto series - Scorpion Power System

Maar ik heb net even een paar stukjes gelezen, welliswaar over de 6 cellen 60Amp
En die kwam er echt niet goed uit, zeer slechte softstart etc.

Dus vrees toch dat ik voor de set gaat zoals Mario, toch maar een:
Kontronic Pyro 30-12 en de Jive 80+ HV met ProgCart2.
Er hangt dadelijk aardig wat onder, en dan wil je niet crashen door een ESC die te warm wordt of zo.
Tja kost wel het dubbele, maar op het hele geheel.......

idd. ik kijk wel voor de powerjazz met scorpion 4035-560 voor me ion-x.
dan maar iets meer kwijt, deze combo heeft zich al bewezen. om veilig te gaan.

En niet te vergeten, de Jive heeft een goede 15A BEC , wat weer zo'n 200 gram scheelt.

Tevens is de Jive/Pyro de lichtste money can buy combo ;)
totaal 459 gram!!

John, de Radix bladen zijn geschikt voor 4 en 5mm bouten.

Wat voor een camera gaat er onder hangen?

Dat is lood om oud ijzer.

Mag je dat zo stellen Ron ?
Ik kan me voorstellen dat er best wel efficiency verschillen zijn tussen laag kv en hoog kv motor.

Zijn er uberhaupt efficiency als functie van toerental / stroom figuren bekend van de Scorpion motoren ?

ps. ik gebruik ook scorpion motoren en ben er heel tevreden over, absoluut gezien dan, want ik heb geen 1:1 vergelijkingen gedaan met andere motoren.
De scorpions worden niet heet en voor de prijs vind ik ze erg goed.

Bas

Het kunnen diversen camera's worden, maar de Mount is echt waanzinnig (PAN/TILT/ROLL en de Roll is gyro gestabiliseerd).
Wanneer ik alles hebt plaats ik wel weer wat foto's/Films.

OK Ik weet dat ze voor 4 en 5mm zijn.
Maar is 4mm wel sterk genoeg voor 690-710 bladen,
even als de bladas met 4mm bouten???

Laatst bewerkt:
Het kunnen diversen camera's worden, maar de Mount is echt waanzinnig (PAN/TILT/ROLL en de Roll is gyro gestabiliseerd).
heb je een link van de mount?

OK Ik weet dat ze voor 4 en 5mm zijn.
Maar is 4mm wel sterk genoeg voor 690-710 bladen,
even als de bladas met 4mm bouten???

Op net MP-XL zitten de bladen ook met 4mm vast, bladhouders zitten met M5 vast op de bladas.

Of M4 op de bladas sterk genoeg is doe ik liever geen uitspraken over, als ik zelf zo´n project zou starten zou ik meteen van een 90 sice platform uitgaan, denk dat je aan een standaard F3C heli een mooie basis hebt;)

Zijn er trouwens wel 6mm pinions voor een 1:12 verhouding voor de Align?

Gr,

Mario

Ja, ik gebruik nu een 15 of 16 T met 6mm as.
De nieuwe motoren van Align hebben ook een 6mm as.
Dus dat is het probleem niet.

Ik begrijp je, ook ik heb liever gelijk een .90 maar dan ben ik helemaal een gigantisch bedrag kwijt, en dat gaat nu momenteel even niet.

Ik zit er eventueel ook over te denken om gelijk een Trex700 te kopen $630,00 met een uitbreidingsset $75,00 naar Electro.
Maar het wordt dan wel weer een hele investering, ik ga het nog even op een rijtje zetten voor mij zelf.

Hoop dat ik nog wel even kan vliegen vanmiddag.......

Laatst bewerkt:
Door veranderen van Kv verandert het vermogen niet, mits de fabrikant in beide gevallen de ruimte tussen de statorpolen steeds met hetzelfde percentage koper vult. Het toerental waar het maximale vermogen geleverd wordt verandert.

De 560 kv heeft het grootste vermogen, ik zeg ook niet dat het door het KV komt ;) alleen welke.

Over de stroomvoorziening, ik zou niet de BEC van de jive gebruiken voor een geheel cameraschip.
De powerjazz is veel geschikter voor dit soort toepassingen aangezien deze elk % makkelijk kan draaien en je kunt ook naar bijv >12S gaan kijken. Voor betrouwbaarheid zou ik de pjazz pakken. Aparte ontvangeraccu en je zit goed.

Of de standaardbladhouders geschikt zijn voor 90size, goede vraag. Maar aangezien er geen 3D mee zal worden gevlogen lijkt me dit goed te doen. Passen de t700 bladhouders niet?

Ook die paar gram verschil maken bij dit soort toepassingen niet uit, dan praat je maar over 0,5%. Betrouwbaarheid zou ik op nummer 1 zetten.

Back