Motor(fietsbel) stotterd.

Na gister een mislukte waterlanding te hebben gemaakt met mijn minimag, waarbij er water in de motor en een beetje op de regelaar is gekomen, stotterd mijn motor heel erg. Dat doet hij al vanad het moment dat het vliegtuig omsloeg en het water raakte. Ik heb het vliegtuig daarna te drogen gelegt en de krimkous van de regelaar afgehaald en gekeken, maar alles leek droog, de motor darentegen was verzopen, dus die heb ik drooggespoten met de compressor, en opnieuw geolied.
Daarna een nacht laten drogen, en vandaag geprobeerd of alles het deed, servo's ed doen het prima, maar de motor loopt niet zoals het zou moeten. Bij het onbelast draaien lijkt alles prima, ( behalve dat hij soms niet opstart en een beetje stilstaand blijft schokken) maar zet ik er een prop op, dan komt er een heel vreemd geluid uit, en komt de motor maar moeilijk op toeren.
Eenmaal op volgas, lijkt hij goed te lopen. Het schokken gebeurt met onregelmatige tussenpozes, en het vliegtuig lijkt sinds de mislukte landing veel harder te trillen( kan ook tussen de oren zitten)
Kan er iemand een reden bedenken waarom mijn motor zo vreemd doet?
Ik heb eigenlijk niet zon zin om de regelaar los te moeten solderen, maar mocht iemand denken dat het daardoor komt doe ik het wel. maar ik kan het me moeilijk voorstellen.

Een klap op water kan hard aankomen. As recht, bel recht, magneten nog vast, geen mechanische bijgeluiden als je met de hand draait?

De klap was niet hard hoor, bij het landen stuiterde hij even terug, waarna hij na het terugkomen op het water voorover sloeg. Ik heb de bel en de
stator? los gehad, De magneten zien er allemaal keurig uit
de wikkelingen zien er ook allemaal keurig uit, de connectie's met de draden zien er keurig uit, de lagers zitten goed. de draden naar de regelaar zijn goed. de prop loopt netjes ( geen onbalans in de prop), het is echt puur het stotteren van de motor zelf dat m doet trillen volgens mij.

Edit, met de hand draaien geeft geen bijgeluiden, evenals het onbelast draaien, dat doet ie ook prima!( behalve het opstarten dan als hij in een bepaalde stand staat lijkt het wel) Misschien dat er dan toch iets verkeerd is gegaan in de regelaar waardoor hij 1 fase niet helemaal goed aanstuurt?

Laatst bewerkt:
Tja daar was ik al bang voor, dat word solderen( goudstekkers waren op);) Nou ik zal mijn bevindingen zo posten.

He gelukkig:rolleyes: , het ligt aan de regelaar, na het solderen van een andere regelaar( precies dezelfde , had er 2) doet de motor het weer gewoon! Wat ik wel vreemd vond is dat ik niks aan de regelaar kan zien, heb de krimkous er af gehad. het enige wat ik kon ontdekken was een lichte witte waas tussen de zwarte en de gele draad die naar de motor gaan. zou dat het kunenn zijn? zo ja zou ik dit met een beetje alcohol kunnen schoonmaken?

(ik ga even watervliegen;) brb) Wel jammer dat het regelaartje kaduk is, hij is nog geen maand oud( ook maar 8 euro of zo, daar niet van)

Klinkt als dat één fase uitgebrand is. Is natuurlijk wel te vervangen, maar een nieuwe kopen is (helaas) een stuk goedkoper en vooral makkelijker.
We leven dan ook steeds meer in een wegwerp-wereld... :(

Ik vind het wel vreemd dat hij onbelast dan gewoon goed draait, aangezien hij dat niet doet als je maar 2 draden naar de motor hebt aangesloten!

Meestal fikt de regelaar meteen uit als er water in de motor komt.
In jou geval heeft hij schade opgelopen.

Maar hoe kan het dan komen dat hij onbelast wel goed draait? of kan dat zomaar op 2 fases?, en waarom stottert hij dan , ipv dat hij gewoon niet draait of langzaam draait?

Ssassen , ik denk dat ik dat maar eens ga proberen, dank je wel! (klinkt logisch, dat de timing in de war gaat)

Back