motor G46 van Turnigy voor Calmato alpha 40 sport

Discussie in 'Model elektronica' gestart door aproi001, 17 apr 2014.

  1. aproi001

    aproi001

    Lid geworden:
    1 apr 2010
    Berichten:
    293
    Locatie:
    zoetermeer
    Hoi mannen,
    Kan ik de Turnigy G46 van hobbyking gebruiken op mijn Calmato alpha 40 sport? en welke met hoeveel KV?:confused:bedankt alvast.
    Ronald.
     
  2. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Welke spanning wil je gebruiken Ronald? Alleen (gewenst) toerental in combinatie met accu-spanning bepaalt Kv.
    Bedenk dat ...
    Kv says nothing about a motors max.power, max.current and rpm



    Blijf ook uit de buurt van maximum specificaties van motor en regelaar

     
  3. aproi001

    aproi001

    Lid geworden:
    1 apr 2010
    Berichten:
    293
    Locatie:
    zoetermeer
     
  4. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Heb even door ecalc gejaagd. Eigenlijk is je motor te zwaar en te laag van kv voor 'n calmato. Op 'n calmato krijg je max een 12" prop en dan zal hij al behoorlijk gras maaien. Je motor voelt die prop amper wat resulteert in een laag stroomverbruik en lange vluchttijden. Maar je zult niet tenvolle het potentieel van de motor gebruiken omdat de prop eigenlijk te klein is.
    Hij zal vliegen hoor en eenmaal in de lucht zal het allemaal wel lukken maar starten vanaf de grond met lang gras kan wel eens spannende momenten opleveren.
    M'n suggesties: op vijf cellen vliegen met een 12x7, 12x8
    Of een andere motor als je op je 4 cellen wil blijven: 4240 800 kv of zoiets.
    Ikzelf heb al met wat calmatos rond getuft en had volgende configuratie: 4240 op 620 kv met 5 cellen 4200 mAh op een 11x7 prop. Ging prima, nette stroom, goeie vluchttijden maar toch wat punch als ik het nodig had. Nu ligt er een 12x8 op en hiermee heb ik power zat voor 'n calmato.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 5 dec 2015
  5. ruud01

    ruud01

    Lid geworden:
    7 aug 2003
    Berichten:
    369
    Ik heb al met veel calmato's gevlogen allemaal elektro.
    Ik raad mensen altijd deze setup aan die zich al velen keren heeft bewezen.

    http://www.hobbyking.com/hobbyking/...SK3_5045_660kv_Brushless_Outrunner_Motor.html

    TURNIGY Plush 80A w/ UBEC Speed Controller

    of een andere 80amp regelaar.
    En dit met een 12X8 APC-e prop. op een 5S 4000mah of 5S 5000mah accu.

    een 12 inch prop gaat net zonder al te veel gras maaien en zo heb je meer dan voldoende vermogen. om te lessen stel ik het vermogen in de zender vaak iets terug.
    als je dan kan vliegen kan je het vermogen weer naar 100% zetten en kan je een goed begin van kunstvlucht vliegen met deze motor
     
  6. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Dag ruud, lijkt een beetje op mijn configuratie die ik voorstelde dus daar zit ik al goed :)
    Wat ik me afvroeg bij jouw configuratie: wordt hij dan niet erg neuslastig? Ik merk bij mijn setup (4240, 620 kv, 60A ESC, 12X8, 4200 mAh) dat hij lichtjes voorover hangt wat prima is voor 'n trainer.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 5 dec 2015
  7. aproi001

    aproi001

    Lid geworden:
    1 apr 2010
    Berichten:
    293
    Locatie:
    zoetermeer
    Motor Calmato

    Bedankt mannen voor al jullie suggestie's
    Hier heb ik wat aan.
    Groetjes,
    Ronald.:)
     
  8. ruud01

    ruud01

    Lid geworden:
    7 aug 2003
    Berichten:
    369
    @dries

    klopt wel dat hij iets neuslastig word. maar een calmator is niet erg gevoelig voor het zwaartepunt. en voor les gebrui is een iets voorlijk zwaartepunt alleen maar goed.
    Ook kan je de accu verder naar achter plaatsen met iets aanpas werk en dan kan je het zwaartepunt helemaal volgens tekening maken.
    maar meestal laat ik het iets voorlijk en dat is prima
     

Deel Deze Pagina