motor gaat uit tussen 70-100% trottle

Accu 3,7 Volt. Ontvangers stoppen (voor zover ik weet) bij 3,3 Volt.
Dus bij 0,4 Volt minder. Wellicht zit daar de oorzaak?

de ontvanger blijft aan bij elke lipo behalve bij 1.

Wat zijn de werkspecificaties van de andere ontvanger? Werkt die nog bij lagere voltages?

welke andere ontvanger?

De temperatuur kan het niet zijn, als jij de regelaar nog gewoon in je hand kan houden is hij nog niet heet.

was grapje om de warme temp. buiten.

Ik doe zomaar een wilde gok.... komt ie uit een drone met zo'n moederbord waar alles op zit?

alleen de motoren en de props.

Om uit te sluiten dat het de zender/ontvanger is kan je er even een servo op aansluiten en dan kijken of die wel een volledige uitslag (bijna 180 graden) maakt.

servo's werken perfect.

Om uit te sluiten dat het de lipo is kan je het motortje direct op de lipo aansluiten, wel goed vasthouden en letten op de draairichting.

motor lijkt na een tijd iets zachter te draaien, maar niet veel.
 
Even bij de specs van Frsky zitten kijken:
Operating Voltage Range 3.5~10V

Grote kans dus dat ie onder de 3,5 Volt zakt en je ontvanger geen signaal meer geeft aan de ESC.
Probeer het eens zonder BEC, dan zal je de rode draad van de regelaar naar de ontvanger moeten onderbreken en dan een losse voeding op de ontvanger zetten.
Alles tussen 4 en 10 Volt is goed.
En dan kijken of de motor wel 100% kan.

Als je dat niet kan/wil dan kan je de propeller van de motor halen en dan heel kort kijken of hij dan wel volgas kan.
Je motor vind het niet fijn om zo lang onbelast te draaien maar een paar seconden kan wel.
En hij trekt dan amper stroom dus je spanning moet dan boven de 3,5 V blijven (als je lipo goed is)

GJ
 
Heb een nieuwe multimeter gekocht. Het voltage komt niet onder 3.75v. De motoren trekken met prop 1.5A wat veel hoger is dan de 300mA wat op de website stond. Met multimeter deed de motor niet uitvallen dus heb ik een 10 ohm resistor tussen de esc en motor gedaan. Deed het perfect. Heb geprobeerd te vliegen maar de motor was te zwak voor het vliegtuig. Ga er nu een mini brushless maken op het frame.

Bedankt voor de hulp.
 
Geef je ontvanger een (kleine) eigen accu en verbind de motor via de esc aan je vlieg accu. ( nu wel de rode draad tussen de esc en ontvanger onderbreken).

Altijd lastig te beoordelen van een afstand, maar ik denk dat jouw ontvanger "er mee stopt" als de spanning te laag wordt door de belasting van het motortje.
De motor zal dan ook stoppen.
Je hebt immers maar een heel kleine marge in het werkbare spanningsgebied.
Als je de ontvanger een eigen (kleine) accu geeft gaat dat niet gebeuren.

Het verschil in resultaat per accu ligt waarschijnlijk enkel aan de interne weerstand van de accu's.
Bij een iets lagere interne weerstand zal de spanning wat langer gelijk blijven en dus langer blijven werken.

Die 10 Ohm's weerstand biedt nauwelijks een oplossing.
Ja; de belasting wordt lager, dus de spanning voor de ontvanger blijft langer voldoende hoog om te blijven werken.
Nee; je hebt onvoldoende vermogen voor je motortje terbeschikking door het verlies over deze weerstand.
 
ik heb de kracht van de motor getest(zonder weerstand): is ongeveer 10g. het vliegtuig weegt ongeveer 60g. dus dan werkt het nog niet.
 
... De motoren trekken met prop 1.5A wat veel hoger is dan de 300mA wat op de website stond. ...
Je mag blij zijn dat je motor niet verbrand is. Alleen spanning, Kv en prop bepalen de volgasstroom, en die zal gaan lopen, ook al gaan accu en/of regelaar en/of motor daardoor op de schroothoop.
 
Laatst bewerkt:
... dus heb ik een 10 ohm resistor tussen de esc en motor gedaan ...
Daarmee verspil je spanning, energie en vermogen. Wordt daarom ook nooit zo gedaan.

ik heb de kracht van de motor getest(zonder weerstand): is ongeveer 10g. het vliegtuig weegt ongeveer 60g. dus dan werkt het nog niet.
Om te vliegen is het niet nodig dat trekkracht groter is dan gewicht van een vliegtuig.

en dat met weerstand op 1.3A
Daarmee zou je 17watt in de 10Ω weerstand verstoken, P = I²R = 1,3² × 10.
Wat voor weerstand heb je gebruikt (link)?
Wat is het vermogen dat die weerstand kan dissiperen/verwerken?
 
Laatst bewerkt:
Met een weerstand van 10 Ohm tussen de accu (& esc) en regelaar blijft er maar maximaal 0,37 A over (als de motor geen Ohmse weerstand zou hebben).
Dat is dus lang niet de 1,5A die de motor normaal zou gebruiken, en dus een veel mindere belasting voor de accu.
 
weet niet, zaten in een doos vol met rommel.

het vliegtuig vloog wel alleen zo langzaam dat als je ook maar een beetje omhoog gaat dat het crashed.
 
Ok. Je hebt een doos vol leuke spulletjes gekocht.
Daar kun je vast altijd iets leuks mee doen, wellicht niet perse waar je het nu voor wilt gebruiken..., maar dat was niet de vraag.

De vraag gaat over waarom de motor niet gewoon blijft draaien als "je gas geeft".
Waarschijnlijk zal de conclusie zijn dat de resterende spanning voor de ontvanger onvoldoende is om te kunnen blijven functioneren.

Wedden om een worste broodje? :kwijl:
 
Als je een brushless motor met prop en regelaar hebt liggen dan kan je dat doen.
Zo niet dan kan je een kleinere prop op je borstelmotor zetten of (maar dat is een testmogelijkheid) een stuk van de prop afknippen.
Nu gaat iedereen zeggen dat dat niet gaat maar ik had net voor een wedstrijdvlucht een grotere prop op mijn vliegtuig gezet, ik was alleen vergeten dat die als die dichtklapte tegen de vleugel aan sloeg.
Een paar duitsers kwamen met een nijptang aanrennen en Gerben heeft er een stuk afgeknipt.
En dat werkte prima.

GJ
 
Het probleem is nu niet alleen de motor die niet aan blijft. Het vliegtuig was voor een receiver brick gemaakt. En omdat het om te 3d printen in heb ik het aangepast voor losse onderdelen. Het vliegtuig is daar te klein voor, dus ga ik een groter brushless vliegtuig maken. En ben ik gestopt met het brushed vliegtuig. En oja, als het de receiver was die uitging dan zou een van de servo's bewegen wanneer die weer aan ging. Wat niet gebeurt.

Nogmaals bedankt voor de hulp en info.
 
Wat is een receiver brick?

En ja; als de ontvanger weer aangaat (dat kan; want als de ontvanger uitschakelt zal alles uitschakelen, is er geen belasting meer voor de accu en zal de spanning (van de accu) weer even langsaam toenemen) zouden de servo's ook weer moeten kunnen bewegen (tenzij dat dan weer net iets te veel vraagt van de accu(spanning), waardoor de "boel" wederom uitvalt.

Nieuwe plannen maken is altijd leuk. Zonder nieuwe plannen zou ik de hobby stoppen.
Maar je kunt wel beter eerst uitzoeken waarom dit plan niet zou werken en die conclusie meenemen voor het volgende plan.

Maak er iets moois en leuks van, en vraag vooral als je iets wil weten.
 
Back
Top