Motor gegevens

Discussie in 'Model elektronica' gestart door ben20, 15 mei 2019.

  1. ben20

    ben20

    Lid geworden:
    12 feb 2014
    Berichten:
    158
    Voor een grasmaaier maak ik nu gebruik van 2 brushed motors, deze sluit ik rechtstreeks aan op batterij van 7.2v. (De messen zitten rechtstreeks gemonteerd op de motoras)
    https://www.conrad.be/p/absima-thru...-5300-omwmin-aantal-windingen-turns-80-239462

    Nu las ik dat brushless motors beter zijn mbt verbruik en efficienter. Dus eens opgezocht wat voor mijn toepassing een goede motor lijkt. Maar bij het bekijken van verschillende modellen begreep ik niet dat er al een max wattage is opgegeven terwijl je marge hebt van 7 tot 12 v bv in dit model https://www.conrad.be/p/brushless-elektromotor-voor-vliegtuigen-bl-outrunner-2827-26-7-12-v-231891

    Heb nog niet echt veel kennis wat betreft brushless, dus kan zijn dat ik dingen door elkaar gooi, ... maar hoe kan ik een motor uitzoeken en verbruikgegevens berekenen als deze zo schommelen?
     
  2. toostbeek

    toostbeek

    Lid geworden:
    6 dec 2014
    Berichten:
    1.403
    Ik ben geen expert ol het gebied van electro motoren, maar de genoemde brushless vliegtuig motoren zijn niet geschikt volgens mij.

    Deze motoren draaien namelijk een redelijk constant toerental per volt wat aangegeven is met de KV waarde.

    In jou toepassing is de belasting afhankelijk van de hoeveelheid gras en een tijdelijk blokkeren zou heel goed kunnen plaatsvinden. Bij dit type motoren loopt de stroom dan al snel te hoog op, waardoor de regelaar en/of de motor beschadigd.
     
  3. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Bedenk, voordat je aan brushless denkt, dat je die niet direct op de accu aan kan sluiten.
    Er moet echt een regelaar tussen die de gelijkspanning van de accu omzet naar een laten we zeggen, 3 fasen.
    Die regelaar moet je ook weer aansturen door een signaal, dat zou je kunnen doen met een servotester.
    Maar het is niet gewoon 1 op 1 overzetten.
    Een borstelloze motor zijn toerental wordt per volt aangegeven.
    Dus in jouw voorbeeld, 930KV is ongeveer 930 toeren per volt.

    Maar ik zou er even over nadenken voordat je met brushless aan de gang gaat.
    Vocht in de regelaar is vaak ook einde verhaal en ik denk dat je met gras maaien ook wel te maken krijgt met vocht.

    GJ
     
  4. ben20

    ben20

    Lid geworden:
    12 feb 2014
    Berichten:
    158
    Ah dat wist ik niet, dacht net doordat er geen koolborstels zijn dat motor minder sneller heet zou worden, en met een outrunner meer kracht (allee denk ik dan, want van Nm is er geen spake zoals bij gearmotors)

    Wel maar dat hangt natuurlijk samen met de kracht van de motor zou ik denken, als ik nu dik gras tegenkom vertragen de motors soms tot bijna stilstand, pak 10 sec max. Ze worden ook warm ja, maar na pakweg al 20h met dat gebruik werken ze nog steeds. Dus nu hebben de motors 80w, op 7.2v met draaimoment geen idee, pak 5Ncm bij 5000rpm, maar een outrunner van 700Kv ook dan op 7.2v zal dan bij 5000rpm mss 25Ncm leveren en dus er gewoon doormaaien 'zonder' te vertragen
     
    Laatst bewerkt: 15 mei 2019
  5. ben20

    ben20

    Lid geworden:
    12 feb 2014
    Berichten:
    158

    Ja, dat van die Kv wist ik, maar was ook mijn vraag. Bij 7V of 12 trek je toch andere amperages en ook een ander wattage. Dus vanwaar komt die vaste waarde van 120W, en net omdat met regelaar moet wil je toch kunnen berekenen welke je nodig hebt.
    Dat van vocht is niet aan de orde, maai enkel bij droog weer/gras
     
  6. toostbeek

    toostbeek

    Lid geworden:
    6 dec 2014
    Berichten:
    1.403
    De motor heeft een maximale stroom van 10A en een maximale spanning van 12V.

    Dus P =U ×I. 12 × 10 = 120
     
  7. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Je hebt wel met vocht te maken want gras is altijd vochtig maar als het minimaal is dan is dat nog wel op te lossen.

    Hoeveel toeren moet de motor draaien?
    En heb je nu een vertraging of worden de bladen direct aangedreven?

    Wat betreft de berekening, de waarde van 120 Watt is wat de motor gedurende langere tijd kan leveren.
    Ongeacht wat de spanning is, zoals toostbeek al voorgerekend heeft, bij 12 Volt trek je dan 10A maar bij 7 Volt 17 Ampere.
    Je wilt normaal gesproken de spanning zo hoog mogelijk hebben zodat de stroom laag blijft en je minder warmte opbouwt.
    Nu is de vraag dus, op welk voltage wil je werken, hoeveel toeren moet de motor kunnen draaien en hoeveel Ampere wil je trekken.
    Daaruit komt dan een motor met bijbehorende regelaar rollen.

    GJ
     
  8. ben20

    ben20

    Lid geworden:
    12 feb 2014
    Berichten:
    158
    Staat 12A max en tot 12V, dus dat lijkt me dan 144W toch?
     
  9. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Je moet niet zo extreem kijken naar wat er staat.
    Vaak is het allemaal onzin die door de fabrikant opgegeven wordt.
    Een goede brushless kan je makkelijk 50% meer vermogen laten leveren.
    Wij haalden meer dan 5000 Watt uit een motor die opgegeven was voor maximaal 1200.
    Je moet gewoon kijken wat je aan toeren nodig hebt en op welke spanning je wil werken.
    Alles wat er te koop is is sterker dan een borstelmotor.

    Ook wel belangrijk, wat mag de diameter zijn want groter heeft natuurlijk meer koppel.

    GJ
     
  10. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.335
    Locatie:
    Woerden
    Het toerental van een borstel motor is afhankelijk van de spanning die je er op zet en van de belasting van de motor. Het toerental van een borstelloze motor is afhankelijk van de spanning die je er op zet en van de belasting van de motor. He, dat is precies het zelfde. ;)
    Wat dat aan gaat is er dus geen verschil tussen beide soorten motoren. Ook het opgenomen vermogen komt op de zelfde manier tot stand. Ga je de motor zwaarder belasten dan zal het toerental terug lopen en de stroom opname hoger worden. Dat is bij een borstel motor zo maar exact hetzelfde bij een borstelloze motor.
    Waarom is het rendement van een borstelloze motor beter? Het eerste belangrijke punt is er zitten geen koolborstels in. Hoe je het ook wendt of keert die koolborstels werken als remmen. Ook zullen de koolborstels de wikkelingen kortstondig kortsluiten wanneer het anker er onderdoor draait. Dit is een belangrijke oorzaak van de vonken die je bij koolborstels ziet. Een andere oorzaak is de regelaar, een goede regelaar zal "beter op tijd" schakelen en vooral sneller dan koolborstels kunnen. Dit verminderd ook de verliezen.

    Nu het vermogen. Er worden meestal twee belangrijke waardes opgegeven bij een motor. De belangrijkste is de maximaal toelaatbare stroom en de tweede is het maximaal toelaatbare vermogen. Ik noem de spanning hier niet omdat die eigenlijk minder belangrijk is. De spanning is feitelijk alleen belangrijk voor het bepalen van het toerental van de motor.
    Stel je voor dat je de motor aansluit op een 7,2V accu. De maximale stroom is 12A, daar mag je niet overheen gaan want dan mol je de motor. Het probleem is nu alleen dat je niet meer dan 12A x 7,2V = 86,4W in de motor kan stoppen. Het afgegeven vermogen zal dan rond de 70W zijn, iets meer misschien.
    Sluit je de motor aan op een 12V accu dan zal de motor bij 12A 144W opnemen. Volgens de opgave zal het afgegeven vermogen 110W zijn. Zo zie je dat het afgegeven vermogen veranderd met de spanning. De maximaal toelaatbare stroom is de bepalende factor.
    Let wel op dat de motor makkelijk meer stroom gaat gebruiken als je hem (te) zwaar gaat belasten. Als de motoren in het gras vastlopen kan er een enorm hoge stroom gaan lopen. Die stroom zal zowel de motor als de regelaar (zwaar) beschadigen.

    Zoals al geschreven de motor zal alleen kunnen draaien met een regelaar. Die regelaar wordt in het Engels Engine Speed Controler, afgekort ESC, genoemd. Deze regelaar neemt feitelijk de functie van de koolborstels over. Hij zorgt er voor dat de juiste wikkeling op het juiste moment met de stroomvoorziening wordt verbonden.
    In de modelbouw wordt een stuurpuls gebruikt die in breedte variable is. Is de puls breedte 1ms (1 milli seconde of te wel 0,001sec) dan zal de motor stil staan. Maak je de puls breeder dan zal de motor langzaam gaan draaien en bij een breedte van 2ms zal de motor voluit draaien. De meeste regelaars hebben een voorziening die de motor acuut stopt als het toerental te laag wordt. Dit om zowel de motor als de regelaar te beschermen als de motor onverhoeds geblokkeerd wordt. Dat betekend niet dat de zaak ook beschermd wordt als de motor te zwaar belast wordt en er dus te veel stroom gaat lopen. Een te zware belasting kan en zal de motor en de regelaar zeker mollen!

    Om de motor te kunnen gebruiken heb je dus een ESC nodig. Je hebt ook een hulpmiddeltje nodig die de benodigde puls maakt om de motor te kunnen laten draaien. Daar zijn vele mogelijkheden voor maar het makkelijkste is om een servo tester te gebruiken. Die zijn simpel en (heel) goedkoop te verkrijgen.
     
  11. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.094
    Als je bij het product op de Conrad site op "Meer specificaties" klikt, wordt het wat verwarrend.
     
  12. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik heb even voor je gekeken.
    Een gemiddelde borstelmotor a la Mabuchi 540, die werden vaak in huishoudelijke apparaten gebruikt, draait op 12 Volt ongeveer 12000 rpm zonder belasting.
    Als ik die zou vervangen voor een borstelloze buitenloper zou ik gaan zoeken naar iets tussen 800-900 KV.
    Op 12 Volt ongeveer 9500 rpm.
    Dan lijkt het toerental wat lager te komen maar onder belasting houden ze hun toerental beter vast dan een binnenloper (borstelmotorprincipe).
    Als ik dan uitga van 12 Volt en een motor neem die ook direct te vervangen is, dus dezelfde bouw heeft als een borstelmotor, dus je kan het huis vastzetten en de uitgaande as draait, dan kom ik op deze motor uit.
    https://hobbyking.com/nl_nl/excalibur-3542-800kv-motor.html
    Er zijn er meer maar de draden komen er bij deze aan de goede kant uit en je kan hem op dezelfde manier bevestigen als de borstelmotor.
    Kijk niet naar het wattage, deze kan 800 Watt leveren, kan, dus hoeft niet.
    Een motor vraagt wat hij nodig heeft, onbelast zal hij 1 a 2 Ampere vragen, pas als je de bladen tegen gaat proberen te houden ga je veel stroom trekken.
    Als regelaar moet je dan een 60A of 80A regelaar nemen.
    Mocht het fout gaan omdat het gras wel erg stug is dan brand je regelaar niet door.
    En wat prijzen betreft scheelt het niks of je nou een 20 of 80A regelaar neemt.

    GJ
     
  13. ben20

    ben20

    Lid geworden:
    12 feb 2014
    Berichten:
    158
    Ah ok, dus naast een regelaar heb je nog keer servotester nodig ook, hmm wist ik niet. Dacht dat zoals bij een brushed regelaar was, servokabel, + - en 2 motordraden, maar dan gewoon 3 motordraden voor de brushless versie
    Waar sluit je die servotester dan op aan?
     
  14. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.048
    Locatie:
    Gouda
    De ESC's (Electronic Speed Controller) die voor model vliegen worden gebruikt werken meestal zonder sensoren. Omdat de belasting van de motoer door een propeller vrij constant is, in ieder geval gelijkmatig werkt dat probleemloos.
    Bij automotoren werkt het niet, daar moet je vanuit nul optrekken met veel koppel en zijn de koppel variaties veel groter over het hele snalheidsbereik, kortom de balsting is zeer onregelmatig. Daarom hebben de motoren voor auto's wel sensoren en wordt de timing van de ESC bepaald door deze sensoren uit te lezen. Deze motoren en ESC's hebben naast de drie (stevige) vermogens draden nog eens tussen de 3 en 5 extra draden tussen de in de motor ingebouwde sensoren en de ESC.

    Ik denk dat je voor een grasmaaier ook een motor en ESC nodig hebt met sensoren, omdat de belasting verre van voorspelbaar zal zijn door graspollen en onefffenheden in het grasveld.
    Denk daarom eerder aan motoren voor autotjes. Denk er wel aan dat de specificaties die fabrikanten opgeven voor deze motoren en ESC's vaak héél er optimistisch, lees onrealistisch zijn.
     
  15. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.770
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Volgens mij is dat al weer een tijdje verouderd hoor, dat electromotoren voor autootjes hallsensors hebben?
     
  16. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.335
    Locatie:
    Woerden
    Normaal sluit je de regelaar op een ontvanger aan. In plaats van de ontvanger sluit je nu de servo tester aan.
    Rick, ook bij auto's worden meestal sensor loze motoren en ECS's gebruikt. Meestal worden sensor motoren en ESC's alleen nog voor speciale gevallen gebruikt, bijvoorbeeld bij direct drive.
     
  17. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.048
    Locatie:
    Gouda
    Zo zie je maar dat wanneer je te snel oude kennis gebruikt voor technologieën die je niet zelf (meer) prakitseerd.
    Gelukkig heb ik van vliegende zaken meer verstand.
     
  18. ben20

    ben20

    Lid geworden:
    12 feb 2014
    Berichten:
    158

    De servotester is dus om zonder ontvanger te kunnen werken? De grasmaaier hangt achter tractor dus inpluggen op ontvanger (van tractor zou ook mogelijk zijn) Je bedoelde wsl dat ik die nodig had omdat je er van uitging dat er geen ontvanger in het verhaal was, klopt?
     
  19. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.335
    Locatie:
    Woerden
    Dat klopt inderdaad, ik heb er niet aan gedacht dat het een op afstand bestuurde maaier is. :rolleyes:
    Natuurlijk kan je de regelaar op de ontvanger aansluiten dan kan je het toerental van de motor ook vanaf je zender regelen.
    Nog een vraag, je gebruikt nu twee motoren, zitten die op één mes of hebben beide motoren een eigen mes? Hoe dan ook je hebt twee regelaars nodig, voor elke motor één! Twee borstelloze motoren op één regelaar zal niet werken, zeker niet bij deze toepassing. Je kan wel beide regelaars op één uitgang van de ontvanger aansluiten. Dat doe je dan via een zogeheten Y kabel.
     

Deel Deze Pagina