Motor geschikt voor 'Extra' 1000mm ?

• Topicstarter Topicstarter steven.
  • Startdatum Startdatum
S

steven.

Guest
Hallo iedereen,
Over 2 weken ga ik weer aan het bouwen, (zelfbouw) één van de modellen zal een extra zijn. Nu heb ik een tekening verschaald naar een span van 1000mm, romplengte 864mm.

Onlangs heb ik een kleine brushless aangekocht, het is dit motortje dat ik zal gebruiken (2Cellen), maar ik vrees dat het niet over het nodige vermogen beschikt om een romp van 864mm te sleuren... Ik heb moeite om te bepalen welke grootte van model geschikt is voor dergelijke brushless motortjes.

Graag had ik jullie advies gehoord, kan dit motortje dit trekken? Of moet ik de tekening verschalen? (minimum span zou ik dan naar 800mm gaan, is dat dan mogelijk?)

Hier enkele gegevens, heb ook een foto van tekening en motor genomen :

MOTOR :
Aantal cellen = 2 Lipocellen / 1000mAh
Merk = Himark
Type = Outrunner
Type = C2808-1720
diameter = 28mm
Propeller = die er nu op staat = Graupner foldingprop 20-11 / 9-4,5"

EXTRA 1000 mm :
Spanwijdte = 1000 mm
Lengte romp = 864 mm
VleugelOPP = 16 dm²

EXTRA 800 mm :
Spanwijdte = 800 mm
Lengte romp = 778 mm
VleugelOPP = 13 dm²

Op foto's : Tekening van Extra span = 1000 mm

Alvast hartelijk bedankt voor alle moeite,
Groetjes
Steven

Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi Steven,
Ik denk dat je eerst moet bedenken hoe je met het toestel wil vliegen.
Voor zomaar rustig een rondje of full 3D
Ik denk dat je voor een toestel van 1000 mm wingspan en een geschat vlieggewicht van 1 kilo Minimaal een 3s lipo en een flinke Brushless nodig hebt om leuk te kunnen raggen.
Het is perslot van rekening een Extra die bedoeld is voor het betere stuntwerk.

Bijvoorbeeld:
RCtechnics Internet Store

Maar ik zou goed rondneuzen op het internet, zoveel modelbouwers zoveel meningen.
De kunst is om uit alle tips een mooie setup te filteren.

Greetz.

Hoi Steven,
Ik denk dat je eerst moet bedenken hoe je met het toestel wil vliegen.
Voor zomaar rustig een rondje of full 3D
Ik denk dat je voor een toestel van 1000 mm wingspan en een geschat vlieggewicht van 1 kilo Minimaal een 3s lipo en een flinke Brushless nodig hebt om leuk te kunnen raggen.
Het is perslot van rekening een Extra die bedoeld is voor het betere stuntwerk.

Hoi Martijn, bedankt voor je reactie.
Ik zou graag lichte acrobatie willen vliegen, dus geen full 3D. Dus loopings, rolls moet die wel aankunnen.

Ik denk toch dat ik beter af ben om een 800mm span te bouwen. Zelf schat ik het modelgewicht rond de 600-700 gram te kunnen houden, ik ga voor een balsa methode, (ribben en spanten, kiel- en stabilo in spanten)

met een vleugeloppervlakte van 13 dm² zou ik dan een vleugelbelasting krijgen van 46gr/dm² (bij 600gr)
Volgens mij moet het dan toch wel lukken met dit motortje...

Benieuwd naar andere reacties
Bedankt, groeten
Steven

Laatst bewerkt door een moderator:
Kijk eens in de databse.....
Om enigzins acro te kunnen vliegen heb je bij deze afmetingen minstens een motor nodig die 12 á 13% van je vliegklaar gewicht weegt.

13% van 700 gram is 91 gram, 12% van 600 gram is 72 gram. Dat zijn dus ongeveer de marges die je hebt waarbij 72 gram de absolute ondergrens en 91 gram de veilige kant is. Jouw motortje weegt 42 gram. Dat is 6% van het vlieggewicht. Het antwoord is dus nee, met dit motortje ga je niet eens een beetje acro kunnen vliegen. Het gaat je vliegtuig zelfs nauwelijks de lucht in krijgen.

bedankt voor de reactie 'PH_AJH'

Wel een beetje triest wat betreft m'n motortje, ik had het motortje op een houten balkje geschroefd (zoals je kan zien op foto's hierboven...)
Aan dit balkje heb ik daarnet ontvanger, batt, regelaar gehangen. Totaal gewicht van heel het 'setup-balkje' was 350 gram, dan heb ik het balkje verticaal vastgehouden en max power gegeven, het balkje ging omhoog, dus verticaal met 350 gram is mogelijk, maar 350gr. is inderdaad te weinig.

De theorie van het motorgewicht en modelgewicht lijkt alvast bewezen :
12% van 350gr = 42gram = gewicht motortje

Nu weet ik niet meteen wat ik ga doen, ik wil in ieder geval een extra300 gaan bouwen, maar van de span gaat niet meer veel overblijven als ik een vlieggewicht van 350-400gr wil halen...

In ieder geval hartelijk dank voor de reacties
Groeten
STeven

Voor 20 tot 25 euro heb je een geschikt motortje voor je oorspronkleijke plan. Is ook een optie.
Het motortje wat je nu hebt zou heel goed in een shockflyer kunnen of een hele lichte depron parkflyer van 90 cm / 400 gram vliegklaar.

Back