Ik heb een nieuwe Traxxas Rustler VXL 4x4. Afgelopen weekend met een 17 tands tandwiel op het strand gereden. Motor werd zo heet dat mijn zoon een blaar op zijn hand heeft. Motor sloeg na een paar minuten uit. Is dat normaal en wat kan ik er aan doen? Marc
Kleiner tandwiel plaatsen. Zeker als je op 3S rijd met de 17 tands tandwiel ga je voor maximale snelheid, door zand ploegen kan dan te zwaar worden.
Bij welke omstandigheid is de 17 tands tandwiel icm 3S dan wel te gebruiken? En hoe lang kan ik dan rijden?
Volgens het tabelletje op de Traxxas site en waarschijnlijk ook in de manual is het voor snelheid, dus rechte stukken op een verharde ondergrond. Overigens wel goed gecontroleerd dat de tandwielen niet te strak op elkaar zitten? dat vreet namelijk ook veel vermogen. Er moet een klein beetje zichtbare speling tussen de tanden zitten. Hoe kleiner het tandwiel des te meer kracht op de wielen zonder dat de motor veel stroom gaat trekken. dus als je geen lange rechte stukken gaat rijden zou ik zeker een kleiner tandwiel gebruiken. En als je dat niet wilt zou je aan een motorkoeler moeten denken, dus een koelblok met een fan. Maar ook dan kan bij overbelasting de boel kapot gaan of zoals je al aangaf, uit slaan.
Weerstand in mul zand is gigantisch. Waarschijnlijk high grip noppen bandjes. Een speedrun inderdaad. 5 seconden volgas. Dan laten afkoelen. Niet om te bashen. Zou een 13a14 tands tandwiel gaan proberen. 17t zal wel voor op 2s zijn vermoedelijk. Niels
Is een motorkoeler aan te raden? Ik heb wel een koeler voor de regelaar. Overigens kan ik een motorkoeler op de site van traxxs-winkel niet vinden.
Traxxas zal wel geen motorcooler kennen maar voor iedere motor is er wel 1 te vinden, gewoon de diameter opmeten en effe googlen. Aan te raden???? Ja en nee. Ja omdat het werkt om de motor koeler te houden, nee omdat als je de boel overbelast je de belasting niet minder maakt en ook de fan door vuil het snel begeeft.
Als je van plan bent op de weg te blijven zijn er wel een aantal voor, voor weinig geld. Ik heb een Integy (fan zelf wel vervangen, was crap dat ding, maar standaard formaatje), klik je zo om je motor heen, sluit je voor power aan op je receiver, en dat scheelt wel wat. Dat gezegd hebbende met die auto (ik heb nog een 2WD, maar wel flink opgevoerd) ga ik niet ruig lopen doen ofzo, ookal heb ik er een en ander aan stevigere parts al op gezet. Is er gewoon iets minder voor geschikt als je het mij vraagt dan b.v een Armma Big Rock of een Vorteks. En schoon houden die handel.
beetje laat traxxas heeft een originele motorkoeler, prikt er recht op (ik heb nl dezelfde wagen) ik heb de originele tandwielen laten zitten, en bij flink doorcrossen door gras etc wordt de motor ook al goed warm zonder motorkoeler ging de regelaar zelfs in de warmte beveiliging origineel zit er een 11 tands tandwiel op de motor. in de handleiding zegt men er al bij dat voor zwaar terrein (zand!!) eigenlijk een 10 tands nodig is.
Ik vind dat een motorkoeler een beetje een pleister is, gezonder voor motor en/of regelaar (ook wat afhankelijk brushed/blushless) is gewoon te zorgen dat de vertanding van pinion/spur afgestemd is op wat je wilt doen, nergens zwaar lopen, geschikte diameter wielen... Extra koelvinnen en/of fan erop is prima om "the edge" er wat af te nemen of bij bv heel warm weer of zo. Maar je neemt er de oorzaak niet mee weg. Waarschijnlijk dus wat overbelasting en dus vroegtijdige slijtage van je aandrijflijn, motor enz.