Inlopen van een nieuwe motor blijft een vervelend klusje en kennen we sinds kort ook een inloopmethode welke je lekker in huis kunt doen. Gewoon de motor in een verwarmde oliebak aangedreven door een elektromotor. Geen herrie, geen verspilde brandstof, geen slijtage aan de drijfstang, geen verloren tracktime geen versleten banden en noem de voordelen maar op.
Ondertussen al een paar gemaakt en alle waren alleen voor bigblock (3.5cc - 4.6cc) motoren en hadden een apparte controler omdat de gebruikte modules wat groot waren maar onlangs kreeg ik een vrij kleine temperatuur controler in mijn handen geworpen waarbij het idee kwam om er nog 1 voor mijzelf te gaan bouwen. Door verzoek van een vriend om een zgn smallblock motor (2.1cc) besloot ik als een treinvaart deze bouw te doen.
Niet helemaal een bouwverslag maar wel even alles uitgelicht.
De complete unit
In de bak al een modelmotor gemonteerd
De rechtopstaande unit valt in een slede in de bak en dus zo makkelijk uitneembaar.
De bak met de slede
De controler bevat een temperatuurregelaar welke tot 110 graden kan en een amperemeter voor de elektromotor om te monitoren hoe los de zuiger komt
Een flex-koppeling is gebruikt voor een makkelijke klemmontage aan de krukas. De motorsteun is in hoogte verstelbaar omdat div merken de center van hun krukas op verschillende hoogtes van de montage gaten hebben.
De steun heeft een hybride opbouw bestaande uit een lexaan plaat met een aluminium insert-plaat waar de motor aan komt. Hierin zijn ook de 12v heaters verwerkt.
Een krukasmoer om de krukas op te sluiten zodat die niet gaat verschuiven en 2 moertjes voor de deksel, uiteraard ook gedraaid en gekarteld.
De krukasmoer op zijn plek
De motorsteunen met montagegaten voor smallblock en bigblock motoren. De steunen zijn ook in breedte verstelbaar
De koelkop wordt ook verwijderd om een vrije doorstroom van de olie te geven, een ring wordt in de plaats erop geschroefd om de cilinderbus op zijn plek te houden.
De ring kan ook zowel de bigblock als de smallblock motoren aan aan de hand welke kant je gebruikt
Ook om een hydrolock in het ondercarter te voorkomen krijgt de motor een andere achterdeksel dat open is. Het achterdeksel is er voor om de drijfstang op zijn plek te houden. Door de diepte instelbaar te maken en lange sleuven als schroefgaten moet die op iedere motor pasbaar te krijgen zijn
Hier een filmpje van een oudere versie dat ik ooit gemaakt heb
Hiermee kan je lekker thuis je motoren voorbereiden, op de baan is het iets voorzichtig beginnen maar na 10 minuten rijden kan de motor al op scherp en is daarmee raceklaar.
Ondertussen al een paar gemaakt en alle waren alleen voor bigblock (3.5cc - 4.6cc) motoren en hadden een apparte controler omdat de gebruikte modules wat groot waren maar onlangs kreeg ik een vrij kleine temperatuur controler in mijn handen geworpen waarbij het idee kwam om er nog 1 voor mijzelf te gaan bouwen. Door verzoek van een vriend om een zgn smallblock motor (2.1cc) besloot ik als een treinvaart deze bouw te doen.
Niet helemaal een bouwverslag maar wel even alles uitgelicht.
De complete unit

In de bak al een modelmotor gemonteerd

De rechtopstaande unit valt in een slede in de bak en dus zo makkelijk uitneembaar.

De bak met de slede

De controler bevat een temperatuurregelaar welke tot 110 graden kan en een amperemeter voor de elektromotor om te monitoren hoe los de zuiger komt

Een flex-koppeling is gebruikt voor een makkelijke klemmontage aan de krukas. De motorsteun is in hoogte verstelbaar omdat div merken de center van hun krukas op verschillende hoogtes van de montage gaten hebben.

De steun heeft een hybride opbouw bestaande uit een lexaan plaat met een aluminium insert-plaat waar de motor aan komt. Hierin zijn ook de 12v heaters verwerkt.

Een krukasmoer om de krukas op te sluiten zodat die niet gaat verschuiven en 2 moertjes voor de deksel, uiteraard ook gedraaid en gekarteld.

De krukasmoer op zijn plek

De motorsteunen met montagegaten voor smallblock en bigblock motoren. De steunen zijn ook in breedte verstelbaar

De koelkop wordt ook verwijderd om een vrije doorstroom van de olie te geven, een ring wordt in de plaats erop geschroefd om de cilinderbus op zijn plek te houden.

De ring kan ook zowel de bigblock als de smallblock motoren aan aan de hand welke kant je gebruikt

Ook om een hydrolock in het ondercarter te voorkomen krijgt de motor een andere achterdeksel dat open is. Het achterdeksel is er voor om de drijfstang op zijn plek te houden. Door de diepte instelbaar te maken en lange sleuven als schroefgaten moet die op iedere motor pasbaar te krijgen zijn


Hier een filmpje van een oudere versie dat ik ooit gemaakt heb
Hiermee kan je lekker thuis je motoren voorbereiden, op de baan is het iets voorzichtig beginnen maar na 10 minuten rijden kan de motor al op scherp en is daarmee raceklaar.