Motor inloopbak V3

Roelof

Moderator
Moderator team
Forum veteraan
Inlopen van een nieuwe motor blijft een vervelend klusje en kennen we sinds kort ook een inloopmethode welke je lekker in huis kunt doen. Gewoon de motor in een verwarmde oliebak aangedreven door een elektromotor. Geen herrie, geen verspilde brandstof, geen slijtage aan de drijfstang, geen verloren tracktime geen versleten banden en noem de voordelen maar op.

Ondertussen al een paar gemaakt en alle waren alleen voor bigblock (3.5cc - 4.6cc) motoren en hadden een apparte controler omdat de gebruikte modules wat groot waren maar onlangs kreeg ik een vrij kleine temperatuur controler in mijn handen geworpen waarbij het idee kwam om er nog 1 voor mijzelf te gaan bouwen. Door verzoek van een vriend om een zgn smallblock motor (2.1cc) besloot ik als een treinvaart deze bouw te doen.

Niet helemaal een bouwverslag maar wel even alles uitgelicht.

De complete unit

full.jpg


In de bak al een modelmotor gemonteerd

full.jpg


De rechtopstaande unit valt in een slede in de bak en dus zo makkelijk uitneembaar.

full.jpg


De bak met de slede

full.jpg


De controler bevat een temperatuurregelaar welke tot 110 graden kan en een amperemeter voor de elektromotor om te monitoren hoe los de zuiger komt

full.jpg


Een flex-koppeling is gebruikt voor een makkelijke klemmontage aan de krukas. De motorsteun is in hoogte verstelbaar omdat div merken de center van hun krukas op verschillende hoogtes van de montage gaten hebben.

full.jpg


De steun heeft een hybride opbouw bestaande uit een lexaan plaat met een aluminium insert-plaat waar de motor aan komt. Hierin zijn ook de 12v heaters verwerkt.

full.jpg


Een krukasmoer om de krukas op te sluiten zodat die niet gaat verschuiven en 2 moertjes voor de deksel, uiteraard ook gedraaid en gekarteld.

full.jpg


De krukasmoer op zijn plek

full.jpg


De motorsteunen met montagegaten voor smallblock en bigblock motoren. De steunen zijn ook in breedte verstelbaar

full.jpg


De koelkop wordt ook verwijderd om een vrije doorstroom van de olie te geven, een ring wordt in de plaats erop geschroefd om de cilinderbus op zijn plek te houden.

full.jpg


De ring kan ook zowel de bigblock als de smallblock motoren aan aan de hand welke kant je gebruikt

full.jpg


Ook om een hydrolock in het ondercarter te voorkomen krijgt de motor een andere achterdeksel dat open is. Het achterdeksel is er voor om de drijfstang op zijn plek te houden. Door de diepte instelbaar te maken en lange sleuven als schroefgaten moet die op iedere motor pasbaar te krijgen zijn

full.jpg


full.jpg


Hier een filmpje van een oudere versie dat ik ooit gemaakt heb


Hiermee kan je lekker thuis je motoren voorbereiden, op de baan is het iets voorzichtig beginnen maar na 10 minuten rijden kan de motor al op scherp en is daarmee raceklaar.
 
ziet er prima uit. scheelt een hoop soris zo,n inloopbankkie. heb je erg mooi gemaakt roelof. vakwerk zeg!!!

grt tom. ps wel een hoop werk om te maken zo te zien.
 
Goedendag,

ik ben een elektromotor aan het zoeken voor de ebis. Maar hoeveel koppel zou je me aanraden? Waar kom ik altijd mee weg?
Groet rik verdonkschot
 
Goedendag,

ik ben een elektromotor aan het zoeken voor de ebis. Maar hoeveel koppel zou je me aanraden? Waar kom ik altijd mee weg?
Groet rik verdonkschot

De EBIS zelf maakt gebruik van een Nema23 stappenmotor op 48v met de nodige sturing. Ik heb een simpele DC vertragingsmotor, Als je op ebay en zo zoekt moet je een Geared 550 motor hebben met een output van 320~400rpm. Tot zover heeft die bij mij niet teleurgesteld.

Ik gebruik zelf deze van de Conrad: https://www.conrad.nl/p/modelcraft-krachtige-transmissiemotor-rb350018-2a723r-12-vdc-233131
550 type mottor, met zeg maar 330rpm
 
Goedendag

mijn ebis is bijna klaar! Gelukkig!
Maar welke olie kan ik het beste gebruiken voor in het badje?
Bedankt!
mvg rik verdonkschot
 
Meest simpele wat werkt is gewone motorolie 0W20 of 0W15, ik gebruik zelf 0W20 van Shell, met een beetje geluk bij de lokale Shell pomp te vinden en anders wel online voor iets meer dan een tientje per liter of 50 euro voor 5 liter.

Ook goede ervaring met Marvel mistery oil en Shell Donax transmissie olie. Ebis zelf adviseerd Putoline 959 olie. Inweze lijkt alles wel te werken zolang de viscociteit bij 100 graden lager dan 10 is. Ik was begonnen met Castrol A747 en Eurol Racing-1 gezien deze betere mengeigenschappen met methanol hebben maar ze zijn te dik en kruipen niet goed genoeg tussen de zuiger en cilinder en krijg je zichtbare krasjes.
Ds na de inloop een beetje uitspoelen en de motor oliën met afterrun olie oid.
 
Back
Top