Motor kakt in

Hallo,
Vlieg met een EC-135 met skyfox mechaniek en webra 10 cc motor.
probleem is dat de motor van de wind af helemaal inzakt. Met de neus in de wind en vol pitch geeft die geen krimp en blijft hij mooi op toeren lopen en draaid hard zat.
Heb al meerdere pluggen geprobeerd. Rosie 4 , osno8.
Motor armer en rijker gezet. Waarbij te arm hij blijft plakken met gas eraf dus dat kan niet.
Iemand een idee welke richting we op kunnen voor de oplossing?
Ps bij een andere heli met romp exact hetzelfde probleem.

Dan kun je jouw gascurve aanpassen.
Bij snelheid neem je pitch terug en als je gas dan ook terug gaat krijg je dat.
Ik gebruik dan idle up 1 voor Hoover en idle up 2 voor rondvlucht.

Het probleem is dat de motor zodanig inzakt zodra ik met de wind in de rug vlieg dat ik nog net kan landen. Zodra ik weer sta kan ik opnieuw gaan optoeren en weer vliegen.

Ik maak nog niet eens snelheid.
Ik blijf zeg maar gewoon langzaam vliegen met de wind op de neus gaat dit mooi maar zodra de heli de wind in de rug heeft zakt de motor compleet in/ geen vermogen meer. Curve al veel aangepast maar werkt nog niet.

Lastig, toch denk ik wat ik eerder zei, dat je staart rotor dan veel van het beschikbare vermogen vraagt. Ook door het windvaan effect van de best forse romp.

Dat is op afstand moeilijk te beoordelen, er kan iets zwaar lopen, motor kan overhit raken, of domweg versleten zijn.

EC-135 is met Fenestron?
Heb geen schaal heli's, maar lees wel vaak dat Fenestron heckrotor het extra complex maken.
Heb je een toerentalregeling/governor in de heli?
Heb je ook problemen met het draaien van pirouettes, links en rechtsom?

Heb geen Fenstron, is normale uitvoering. Dit heeft het andere model ook (s-58).
Heb op beide helicopters geen moeite om om de as te draaien. Zowel linksom als rechtsom niet.

ik zit een beetje aan koeling te denken...

romp, relatief zwaar voor de motor
romp is ook meestal vrij problematisch qua lucht invoer en afvoer

Is het een kwestie van wind mee draaien en meteen inkakken, of duurt dat een paar secondes?
Zo ja, koeling is je probleem..

Test:
vlieg eens als een vliegtuig.
1 pitch stand, 1 gas stand. hoogte houden met elevator.
dan heb je in het rondje vliegen continu dezelfde luchtsnelheid om de heli heen
dus ook continu dezelfde koeling..
hij gaat dan natuurlijk wel vrij vlot windje mee, maar daar heeft het toestel geen last van.
Die ziet alleen de lucht die hij zelf inhaalt

Ik heb veel met Vario rompen gevlogen maar eigenlijk nooit warmte issues gehad. Komt door het ontwerp met de koeltunnel. Romp of niet, de koellucht volgt dezelfde weg langs de motor.

Als ik ga rondvliegen en draai met wind in de rug. Dus minder spoed in de rotorbladen.
Je maakt een GIGA fout!!!!! Je moet GEEN pitch terugnemen als je van de wind afvliegt!!!! Gewoon dezelfde pitch houden als tegen de wind in. Die heli, die WEET niet eens dat er wind is... ALLEEN JIJ weet dat.

Als je van de wind af vliegt, pik je snelheid op. DAT IS NORMAAL. Dat moet je met een schaalheli NIET proberen af te remmen, dat is gevaarlijk.

Gewoon van de grond los, hooveren, tegen de wind in wegvliegen, pitch laten staan zoals die staat, en accepteren dat je van de wind af een flink stuk harder gaat.

Er is, cru gezegd, niks mis met je motor, maar serieus iets mis met je vliegstijl.

Je kunt proberen je probleem weg te "afstellen" maar dat gaat je vroeg of laat een heli kosten.

Wat ik me wel afvraag: Gebruik jij wel idle up? Want mijn heli's kakten NOOIT in bij pitch terugnemen.

Je hoeft me niet te geloven, maar jouw heli gaat mij vroeg of laat gelijk geven, en niet op een heel leuke manier....

IMG_2654.jpeg

Bijlagen

• IMG_2653.jpeg
    IMG_2653.jpeg
    449,1 KB · Weergaven: 25
  • IMG_2652.jpeg
    IMG_2652.jpeg
    286,5 KB · Weergaven: 23
Heli heeft reguliere pitch en gas curve zoals mijn andere helicopters deze ook hebben.
Vlieg er al meer dan 10 jaar mee en deze 2 hebben het probleem met inzakkende motor.
Pitch terugnemen is minimaal op curve.

Dan maak je al tien jaar een "stijlfout" en heb je jezelf verkeerde gewoontes aangeleerd.

Dat iets al 10 jaar "niet fout gaat" wil niet zeggen dat het "goed" is.

Je neemt GEEN pitch terug bij van de wind af vliegen. Dat is net zo dom als gas terug nemen bij downwind, met een fixed wing vliegtuig.

Back