motor keuze sleepboot

• Topicstarter Topicstarter Danny hendriksen
  • Startdatum Startdatum
frederik hoe weet u dat deze 100w is? ik heb op de site gekeken en kan het niet vinden

ok ik geloof u
maar u zegt dus dat het een goede motor is voor mijn sleper hij is namelijk een mooie prijs en ik heb niet zo een groot budget
bedankt danny

ok ik geloof u
maar u zegt dus dat het een goede motor is voor mijn sleper hij is namelijk een mooie prijs en ik heb niet zo een groot budget
bedankt danny
Ik begin er nu toch ook aan te twijfelen want ik kan het niet weer vinden
Maar daar stond ook een prijs bij van 54 Euro.s
En dat was de power1000 ook zelfde prijs en die is dus wel 120 watt
Want die gebruikt max 10 ampere
Ik hou het bij power 1000 voor kracht tenminste of iets uit een auto
Motor van zo.n ven
mvg
Frederik

sorry dat ik zo veel vraag ben er niet zo thuis in ben pas net begonnen met modelbouw en wil gewoon wat goeds kopen maar als ik bij hobbyplaza kijk kost dat motortje die ik bedoel maar 12,50 dus mischien bedoelen we allebei wat anders ik heb naar die power 1000 gekeken en die weegt 1000 g ik denk dat dat te veel gewicht word voor me bootje ik heb hem dit weekend in het bad gezet en me accu's erin gedaan en dan kan er denk ik niet meer zo heel veel bij dus denk dat die power 1000 te zwaar is het mogelijk om een andere motor te doen en dat een overbrenging met tandriempoelie's en welke motor of spec's kan ik dan naar kijken?
bedankt danny

Uitstekend geschikt als scheepsmotor tot schroefdiameter ± 70 mm.*
Maar dit staat er toch echt bij hoor
Ik ben altijd nogal eigenwijs, en als ik dan dat soort dingen zie staan dan heb ik altijd zoiets van dat kan niet.
Het staat er inderdaad bij, vandaar mijn reactie dat het volgens mij niet zal gaan

@Danny,
Als je zo'n formaat schroef rond wil laten gaan zul je hoogstwaarschijnlijk toch iets dieper in de buidel moeten tasten dan die €12,50.
Ik verwacht dat je toch naar een BB720 of BB900 zal moeten om een leuk vaarbeeld voor je sleper te krijgen.
En waarvan ik verwacht dat de 720 eigenlijk nog aan de krappe kant is.

Met die 900 zal je vast en zekers veel kracht krijgen.
Zeer goede motoren,vroeger gebruikte ik ze ook altijd.
En ze kregen echt te verduren hoor.
Zelfs met een 4 blad schroef van 90 mm in een straalbuis eraan.
Ze kwamen wel warm,maar weigerden nooit dienst.

Grtz...

Marc

Hallo Danny,

Als je vermogen wilt hebben en het mag 'niks' kosten, moet je toch naar de autosloop, of de surplus winkel.

Hier zijn een paar foto's van een fan-motor (van de sloop voor een tientje) naast een 900 motor ter vergelijking.
De spiraal er omheen is er inmiddels weer af, de motor diameter werd te groot, alleen met borstelkoeling wordt 'ie amper warm aan een 65 mm Speedschroef (grote spoed). Jouw prop zal 'ie niet warm van worden

Afmetingen motor: Ø 63mm, lengte zonder as: 117mm. As Ø 8mm.

De andere twee zijn motoren van ongeveer hetzelfde formaat en komen uit de surplus, het zijn vervangingsmotoren uit een groot kopiëerapparaat.
't Zelfde verhaal; enorm veel koppel en een heel laag stroomverbruik

Groeten, Jan.

Ik heb nog een ongebruikte motor liggen
is van Johnson (Conrad 485098 )
Staat niet meer op de website van Conrad.
weegt 455 gram
50 mm diameter
75 mm lang + 25 mm as (totaal 100 mm)
as 6 mm
Was bedoeld voor een vliegdekschip
Eventueel inclusief bijpassende 12 volt vaart regelaar.
Zal voor een sleper mischien het beste werken met een tandriem reductie
(werkt prima en maakt geen herrie)

Groeten Willem

Laatst bewerkt:
pb me het antwoord
kan ik 2 servo's gebruiken ?als motoren
en de besturing hoe gaat dat ?
ik ben niuw ik bn mer in d sctor van rc auto's
ik wil ook wat in de scheepsbouw sector zitten

Juiste motor

Ik heb nog een ongebruikte motor liggen
is van Johnson (Conrad 485098 )
Staat niet meer op de website van Conrad.
weegt 455 gram
50 mm diameter
75 mm lang + 25 mm as (totaal 100 mm)
as 6 mm

Beste mensen allemaal, wat een verhaal om een motortje die maar een schroefje hoeft aan te drijven van 70 mm.
Het kringetje is weer rond na 3 weken met bovenstaande motor.
Je vaart nooit constant op volle kracht dus de Graupner 6373 SPEED 900 BB Torque12 V is een prima keuze en niet te duur.
Om te kunnen slepen, is het erg handig af en toe wat toeren op je schroef te hebben. Het is per slot maar een modelbouw schroefje van 70mm. En met de huidige moderne puls vaartregelaars behoud je het koppel van de motor, ook bij lage toeren. ;) mvg Paul

b_2898.jpg

Articlecode: GRP 6373

Product information
Single ballraced, 12-pole armature.

SPEED Torque motors
Special high-performance motors with integral
suppressors. Characteristic high torque at low rotational speeds, therefore ideal for use in direct-drive model boat power systems with large
propellers.
Specification
Nominal voltage 12 V
Operating voltage range 6 ... 40 V
No-load rpm 6500 min–1
No-load current drain 1,1 A
Current drain at max. efficiency 8 A
Current drain when stalled 54 A
Max. efficiency without gearbox 71 %
Length of case, excl. shaft 85 mm
Diameter 51,5 mm
Free shaft length 15 mm
Shaft diameter 6 mm
Weight 645 g

Hallo,
Als je goedkope én degelijke motoren wilt gebruiken: ga naar de autosloop!!!
Een ruitenwissermotor of beter nog een motor van de radiatorkoeling, kost ca. 5 euro en ik verzeker je, power genoeg.:yes:
In mijn sleper Martine Letzer zit er één, en die sleept met gemak een polyester reddingsbootje met mij (90kg) erin!:zon: (alles werkt wel op 12V).

Hallo terug, :hammer:
Ik ben vergeten erbij te vermelden dat er op mijn Martine Letzer een 4-bladschroef van 70 mm rechtstreeks via de as op de motor geplaatst zit.
Het schroef draaid tevens in een draaibare schroeftunnel (roer).

bedankt voor alle reacies ik heb inmiddels een motor van een kennis gekregen en ga die proberen denk dat het wel moet lukken!
gr Danny

Snoerloze boormachine :idea: 23Eur motor + snelheidsregelaar, 2 accu + lader en 3 jaar garantie ,bestaan in 12- 14,4- 18 V. Gebruik de 18v accu's + lader in mijn model zeilboot zie mijn weblog :cool:

Snoerloze boormachine :idea: 23Eur motor + snelheidsregelaar, 2 accu + lader en 3 jaar garantie ,bestaan in 12- 14,4- 18 V. Gebruik de 18v accu's + lader in mijn model zeilboot zie mijn weblog :cool:

Alles goed en wel.
Maar als je dat zonder al die vertragingen gaat gebruiken die in de boormachine nu eenmaal zitten
Zal het gauw naar de Filisteinen zijn hoor
Dan wordt de stroomsterkte te hoog
mvg
Frederik:D

@ Frederik,

gewoon met de reductie gebruiken kunt ge op een sleepboot max diameter schroef monteren , veer uit snelheids regelaar verwijderen en met servo aansturen :)

Back