Motor keuze Top Flite Giant Corsair

• Topicstarter Topicstarter -Dick-
  • Startdatum Startdatum
D

-Dick-

Guest
Nu de kist bijna zo ver is moet ik nu toch echt een keuze gaan maken welke motor er in gaat...
Mij voorkeur gaat uit naar de Zenoah 62 met electr. onsteking aangezien de kist aardig zwaar begint te worden(glassen).
Hij gaat waarschijnlihjk wel passen in de cowl maar niet zonder hier en daar wat aanpassingen te doen..
De Zenoah 45 lijkt me te licht voor dit gewicht.
Is de ZG62 een goede keuze?
Iemand nog een goed adres?(Buiten Aerobertics en Toni clark)
Groet.

Hallo Dick,

Ik vlieg zelf met een Harvard AT-6(schaal 1:5)tekening :Yke Rusticus gewicht:13 kg.
Uitgerust met een 45ccZenoah(magneet ontsteking).
Vliegt echt super schaal(snelheid)!!
En ik hou nog zat vermogen over voor de landing,echt een super motor.
De 62er is ook goed hoor,alleen wordt het dan een racemonster.
Heb alleen maar goeie ervaringen met Zenoahmotoren(zeer betrouwbaar en waar voor je geld)
p.s. dit is puur voor de info.

Gr Jasper

Succes met de keuze van je motor.

Laatst bewerkt:
Het gewicht zal ook rond de 13 Kg uit komen schat ik.
Misschien is de 45 ook wel genoeg..
Heb jij problemen met starten?
Ik lees veel verhalen dat ze soms moeilijk te starten zijn zonder easy start...

Hoi Dick.
Ik denk dat je met 45cc toch behoorlijk wat vermogen tekort gaat komen met een totaalgewicht van 13kg.
Ik ben zelf een Ziroli Corsair aan het bouwen die rond de 15/16kg gaat komen en ik ga naar een 80cc boxer motor omdat een zg62 krap aan zal zijn met een gewicht van 15/16kg volgens het advies van Dennis vd Tooren(Hobby-inn).

Gr Patrick

Top flite geeft op: 41-70 cc. Dan zou 45 cc dus wel vliegen, maar marginaal.. tenzij die zenoah voor zijn inhoud relatief weinig vermogen levert.

Nee absoluut niet,ik gebruik een Classic master airscrew prop 20/10.
en gebruik euro 95 verhouding 1:40.
En dat alles zonder easystart!!!!!!!
Goed choken,paar keer rond draaien,prop op 5 over twaalf en hoppa!

Als je een Menz prop gebruikt krijg je hem moeilijker aan omdat die propellers haast geen massa hebben.

Ik vlieg al 10 jaar met zenoha's en allemaal met een masterprop,nooit geen geouwehoer gehad dat ze niet wilden starten.

Laatst bewerkt:
Hoi Dick.
Ik denk dat je met 45cc toch behoorlijk wat vermogen tekort gaat komen met een totaalgewicht van 13kg.
Ik ben zelf een Ziroli Corsair aan het bouwen die rond de 15/16kg gaat komen en ik ga naar een 80cc boxer motor omdat een zg62 krap aan zal zijn met een gewicht van 15/16kg volgens het advies van Dennis vd Tooren(Hobby-inn).

Gr Patrick

Is dat niet wat aan de zware kant?
dan heb je zeker een 62 nodig of een 80 (reno race haha)
Een goede vriend/modelvlieger bij onze club vliegt met een TF P-51D (1:5)uitgrust met 38cc Zenoha,gewicht 11a12kg!!!!!!!!
Vraag me niet hoe die dat gepresteerd heeft,maar die kist vliegt als een droom.

Gr Jasper

Laatst bewerkt:
De 62 zal het worden denk ik.. Nu is de vraag of hij gaat passen. De diameter van de cowl is zo'n 240mm...
Daar zullen wel wat uitsparingen voor gemaakt moeten worden.
Iemand ervaring met deze motor en deze kist?
Groeten Dick

Hllo Dick,

Ik heb vorig jaar mijn Giant Corsair (topflight) ingevlogen, ik heb voor de saito FA450 drie cylinder gekozen. Vlieg er wekelijks mee en moet zeggen is een top combinatie (geluid, trekkracht en snelheid).
Als je foto's wilt zien mail mij even dan mail ik ze door.
p.a.oudijk@orange.nl

Groeten

Pieter Oudijk

Is dat niet wat aan de zware kant?
dan heb je zeker een 62 nodig of een 80 (reno race haha)
Een goede vriend/modelvlieger bij onze club vliegt met een TF P-51D (1:5)uitgrust met 38cc Zenoha,gewicht 11a12kg!!!!!!!!
Vraag me niet hoe die dat gepresteerd heeft,maar die kist vliegt als een droom.

Gr Jasper

De kisten van Ziroli staan er om bekent dat het nogal zware kisten zijn dus vandaar dat er wat zwaardere motoren voor nodig zijn.

Gr Patrick

De kisten van Ziroli staan er om bekent dat het nogal zware kisten zijn dus vandaar dat er wat zwaardere motoren voor nodig zijn.
Gr Patrick

Dat zware , hangt natuurlijk veel van je zelf af. Voor de Beech schrijft Ziroli 2x38cc voor en ik vlieg met veel plezier met 2x28cc en Han met 2xElectro, Als je hier een daar wat triplex weglaat of gaten maakt kun je het gewicht laag houden (en als je de balsa planken voor de beplanking afweegt dat scheelt ook soms de helft in gewicht)

Nu staan de Amerikanen niet allen bekent voor die zware kisten maar in het algemeen ook om hun grote motoren (heb contact met een amerikaan en die gaat 2xZG45 op zijn beech zetten:confused: ipv de ZG38 die er nu op staan onder het moto: It's time to go vertical :confused:)

Motor is besteld... het is de Zenoah 62 geworden.
Bedankt een ieder voor de tips!

Groet

Het was even passen en meten maar met wat aanpassingen aan de motorkap (bougiekap en uitlaat) is het gelukt en zit de ZG62 erin!
totaal gewicht zit nu op 11,2 Kg (zonder benzine)...
groeten

Back