Motor keuze

Ik heb zelf een Park Flyer in elkaar geknutseld van Depron,
met de volgende afmetingen: spanwijdte 750mm sym-profiel,
lengte 700mm en een totaal vlieggewicht incl. accu 300 gram.
Ik vlieg hem met een Robbe 300 slowfly met een vertraging 1:6
met een prop APC 9x6. Als accu heb ik nu een 7,2V NiCad 350mAh.
De vliegtijd bedraad ongeveer 2,5 min – 3 min, maar dan is de fut er
echt uit. De vliegsnelheid is prima, maar met stunten ontbreekt er
toch wat vermogen. Om een looping te maken moet je echt eerst
aanduiken alvoren vol up te geven! Rollen gaat echter prima, maar
hiervoor is dan ook weinig vermogen voor vereist.
Wat zou in mijn geval een betere motor keuze zijn?
Ikzelf zat te denken aan een speed 400 zonder vertraging, maar
dan is het meer speed. Is ook leuk maar niet mijn doelstelling.
De tekening en fotos heb ik in AutoCad staan voor de geïnteresseerden onder ons te downloaden op www.geocities.com/rc_pittsspecial
 
Motor is goed. al zou ik liever een Gr sp300 ebruiken ipv de
simprop variant, want deze heeft geen koelgaten.

meer hefvermogen?
APC of GWS prop 10x4.7 of met jouw 1:6 misschien zelfs 11x4.7 (misschien iets inkorten tot 10.5x4.7)
nu zou je toestel zelfs kunnen prophangen.

Minder snelheid maar meer trekkracht.
Vervang de (6x?)350 NC accu door 7xGP60,
iets meer gewicht, maar ook dubbel zoveel capaciteit.


Ik heb de foto's van je pitts op je site gezien, leuk ding!
Nog een tip:
Rond je voorlijst af met stukje schurpapier.
Rechthoekige voorlijst geeft erg ongewenste vlieg[niet]eigenschappen.

Kijk maar naar de vleugels van je slomo, die zijn voor ook afgerond.
 
Bedankt voor de tip, ik ga dit weekend ff nieuwe prop's halen.
Dit is trouwens voor het middendekker stunt vliegtuigje op me
home-page. Deze heeft een ronde leading edge en alles is best
gestroomlijnt, vind ik. Ben zeer benieuwd naar het resultaat van
een andere prop. Waarschijnlijk wel grotere stroom opname met
grotere prop? :!:

Thanx.
OvdP :D
 
Ik ben bang dat die 10x4,7 geen goed idee is op deze kist. een kist met deze verhoudingen zal het indoor niet zo lekker doen (lees langzaam; veel trakkracht bij weinig gang) en voor buiten wil je i.v.m. wind en zo wat meer luchtsnelheid hebben. Wil een kistje met deze dimenties ook. Ik ben bang dat met een 10 x 4,7 het snelheidsbereik te klein wordt voor prettig vliegen. Dit houdt in dat de kist de propeller in begint te halen en dat het rendement van de gehele aandrijving nogal matig wordt. Ik denk dat je het beste de 9x6 prop kunt handhaven en die GP600-cellen nemen waar Niek het over heeft; en dan inderdaad voor de 7 cellen gaan.
 
Dus als ik een grotere prop monteer vliegt hij langzaamer maar kan ik
wel makkelijkere loopings maken. Voor buiten vliegen is dit echter niet
gunstig, omdat je anders niet tegen de wind in komt. Ik vlieg juist buiten
en heb zelfs nog nooit binnen gevlogen. Kan het ook zo zijn dat die
vertraging 1:6 er juist voor zorgt dat me 9x6 prop niet de snelheid haalt
die hij zou moeten draaien. Netzoiets als in je 1 rond blijven rijden? Zou
een 1:5 een oplossing zijn? :?

gr.
Ovdp

P.s. ik heb me site vernieuwd en de Pitts en Stunt tekeningen kan je GRATIS downloaden.
Het zijn eigen plannen en er zal wel het een en
ander aerodynamisch aan kunnen verbeteren! Ben zelf wel erg
tevreden met de Stunt Flyer! :oops:
 
Dat moet je zo zien:

Een propeller heeft bij een beperkt snelheidsgebied een behoorlijk rendement. Neem je een prop met een grote spoed (en evenredig minder diameter) op een trage bak dan wordt het merendeel van het vermogen niet in trekkracht omgezet maar gebruikt om de weerstand van het (in sommige gevallen zelfs overtrokken) propellerblad te overwinnen.
Omgekeerd; nemen we een snel kistje en monteren we een prop met weinig spoed dan lopen we tegen het feit aan dat het kistje in zweefvlucht alleen al net zoveel/meer snelheid heeft als dat de prop maximaal kan bereiken bij dat toerental. De prop levert dan geen trekkracht en werkt in bepaalde gevallen zelfs als rem!!

Een kistje met een symetrisch profiel voor buitengebruik met de genoemde maten en gewichten heeft dus baat bij een wat grotere spoed.
de teruggang in diameter is bedoeld om de belasting van de motor binnen de perken te houden (vuistregel: 2" maten meer spoed = 1" minder diameter voor een vergelijkbare motorbelasting)
 
Propeller kiezen (bij zelfde belasting) is net als het kiezen van de juiste versnelling van een auto.
eerste versnelling: weinig snelheid, veel trekkracht (vergelijk met prop: veel diameter, kleine spoed)
hogere versnellingen: Beter voor meer snelheid, maar trekkracht bij lage snelheid is slechter.
 
Thanx People,

Die prop uitleg is allemaal zeer duidelijk, maar wat nou als ik
een Robbe Power 330 Slow Fly in me vliegtuig stop t.o.v. een
Robbe Power 300 Slow fly?? Weet iemand het verschil, is dit
echt meer vermogen of moet ik gewoon naar een 400 toe.
Deze zijn echter meteen 20 gram zwaarder! :roll:

OvdP(Olaf)
 
Het word een AXI 2212/34 Brushless. Geen probleem meer met
trekkracht over een groot volt bereik goede resultaten. Het is weer
een uitgave, maar dan heb je ook wat. Ondertussen een CC10 brushless
regelaar gekocht en zelf een CD-rom motor opnieuw gewikkeld. Dit viel
echter behoorlijk tegen en echt veel vermogen kreeg ik er niet uit. Er zijn denk ik van die mensen dat als ze iets maken ze ook alles lukt. Ik
hoor daar dus niet bij, helaas. Dan maar een originele motor uit de winkel.

m.vr.gr.
Olaf van der Plaats
 
Back
Top