motor kist om bouwen met lipo

ik ben in bezit van een dalotel60 die graag wil om bouwen, er zit opdit moment een hanno opmet achter uit laat,maar wat voor een electromotor moet erop.
en hoeveel cellen accuik heb ruimte voor een accu van max15cm lang en5cm breed/hoog
en de hist weegt ongeveer 3.5kg.er max een prop draaien van 13/10

Laatst bewerkt:
Zoiets misschien: HobbyKing R/C Hobby Store : Turnigy G60 Brushless Outrunner 500kv (.60 Glow)

volgens de data van HK: 18.5v - 13x8 prop - 47A - 2850g Thrust
Met een 13x10 nog wat meer als de motor dat goed rondkrijgt.

Ik weet niet wat je vliegstijl is met die kist en of je meer trekkracht nodig hebt?

Als je een motor gekozen hebt volgt daaruit het cellenaantal en icm. het stroomverbruik kun je een accu kiezen voor de gewenste vliegduur.
Deze accu zou mooi passen: HobbyKing R/C Hobby Store : Turnigy 4000mAh 5S 30C Lipo Pack (DE Warehouse)

De kist weegt nu 3.5kg. Met volle tank zal dat zo'n 3.9kg zijn. Op electro zul je ongeveer hetzelfde gewicht hebben als nu met een volle tank.

Voor goede kunstvlucht heb je minimaal 400W/kg nodig.Je hebt dus een motor nodig die ongeveer 3.9kgx400W/kg=1560W kan doen.
Je geeft aan dat 13x10 past, is dit de prop die de Hanno motor maximaal kan draaien, of heb je nog wat meer grondspeling zodat je nog een wat grotere prop kunt draaien?
(als je twijfelt, romp horizontaal houden en meten hoeveel ruimte je hebt van krukas tot de grond).

Een electromotor levert ongeveer 3w/gr motorgewicht. Dat betekent dat je met een motor van 1600W / 3gr/W = 520gram moet rekenen. Omdat je bij kunstvlucht niet continue volgas hebt maar doseert, kun je nog iets lager gaan zitten zonder dat de motor zal oververhitten.

Het kv van de motor hangt af van de maximale propmaat die je kwijt kunt, en van de aantal cellen wat je gaat vliegen. Heb je al wat lipo's en zo ja wat voor (hoeveel S en hoeveel mAh? )
Het optimum zal zo rond 6S 5000 of 8S3800mAh liggen schat ik.

Als je wat meer info kunt geven, rekenen we weer verder aan het kv en de exacte lipo's.

Gerben

moterkistom bouwen

De kist weegt nu 3.5kg. Met volle tank zal dat zo'n 3.9kg zijn. Op electro zul je ongeveer hetzelfde gewicht hebben als nu met een volle tank.

Voor goede kunstvlucht heb je minimaal 400W/kg nodig.Je hebt dus een motor nodig die ongeveer 3.9kgx400W/kg=1560W kan doen.
Je geeft aan dat 13x10 past, is dit de prop die de Hanno motor maximaal kan draaien, of heb je nog wat meer grondspeling zodat je nog een wat grotere prop kunt draaien?
(als je twijfelt, romp horizontaal houden en meten hoeveel ruimte je hebt van krukas tot de grond).

Een electromotor levert ongeveer 3w/gr motorgewicht. Dat betekent dat je met een motor van 1600W / 3gr/W = 520gram moet rekenen. Omdat je bij kunstvlucht niet continue volgas hebt maar doseert, kun je nog iets lager gaan zitten zonder dat de motor zal oververhitten.

Het kv van de motor hangt af van de maximale propmaat die je kwijt kunt, en van de aantal cellen wat je gaat vliegen. Heb je al wat lipo's en zo ja wat voor (hoeveel S en hoeveel mAh? )
Het optimum zal zo rond 6S 5000 of 8S3800mAh liggen schat ik.

Als je wat meer info kunt geven, rekenen we weer verder aan het kv en de exacte lipo's.

Gerben

Gerben ik heb helemaal nog niks aan lipo/electromotoren liggen en heb daar ook geen verstand van ,ik kan alle hulp goed gebruiken

Ik was even t weekeind weg.
Heb je een bepaald budget in gedachten? Wil je budget/china of stapje hoger van de bekendere merken?

Gerben

Beetje verlate reactie, moest nog wat bijkomen van het weekeind...

Qua motor zou je aan deze kunnen denken:
HobbyKing R/C Hobby Store : NTM Prop Drive 50-50 580KV / 2000W

Prop: 13x8 a 13x9 APC-E

Accu: 6s5000mAh, keuze te over bij onze china vrienden, neem iets met minimaal 30C (en bij 40C kun je ze nog sneller laden). Maar liever geen Nanotech.

Regelaar:
HobbyKing R/C Hobby Store : TURNIGY Plush 80A w/ UBEC Speed Controller
of:
HobbyKing R/C Hobby Store : TURNIGY K-Force 100A Brushless ESC
(iets duurder, regelt iets mooier lineair).

Over het algemeen best goede spulletjes, maar garanderen kan ik het niet, het blijft china-spul. Ik vlieg zelf ook in sommige toepassingen met china spullen en dat bevalt me nog steeds goed, dat wel.

Zorg wel voor goede koeling door de motor en langs de regelaar. Liever geen spinner, een opening aan de achterkant van de motorkap en de regelaar in de luchtstroom, niet ergens diep in de romp weggeborgen.

Ik zou een separaat 2S lipo ontvangeraccutje nemen (600mAh oid), met een BEC systeempje. Op een BEC bespaar ik liever niet, ik gebruik bijvoorbeeld de jeti Maxbec en de Castle BEC. Als je toch china wilt:
HobbyKing R/C Hobby Store : Turnigy MEGABEC 8

Er zijn ook mensen die een BEC op de aandrijflipo aansluiten en dus geen ontvangeraccu gebruiken, dan zou je aan deze kunnen denken:
HobbyKing R/C Hobby Store : TURNIGY 5-7.5A (8~42v) HV UBEC for Lipoly

Groet,
Gerben

Back