Hoi,
ik ben mijn toerwagen aan het optuigen met de motor voor ons clubkampioenschap, een 10.5T vertimebare motor. De boel gaat erg hard (we hebben ook een lang circuit) en de motoren worden heel erg heet. Dus, koeling erop. Nou ben ik over koeling vanalles aan het lezen op fora en productaanbieder-sites. En dan vraag ik me wat af; is er een break-even punt, waarna verder vertanden / vertimen geen zin meer heeft? En zo ja, hoe bepaal je dat punt?
Ik lees bijvoorbeeld dat je voor goede koeling een WTF fan kan kopen in Amerika, en die blaast als een achterlijke. Ik zie ook auto's met twee fans op de motor. Die WTF, of 2 gewonere fans, trekken zomaar een 0,5A. En da's best veel. Daarnaast start ik de race op 8,4V lipospanning en die zakt in tijdens de wedstrijd. Hoe minder ik verbruik, of beter gezegd verkwansel aan andere zaken dan vooruit gaan, hoe beter, want dan zakt de accuspanning minder snel. En last but not least, de warmte van de motor is puur electrisch verlies. Mechanisch verliest de motor maar weinig bij gebrek aan borstels en door goede lagers.
Dus, ik denk dat er een punt is waar de verliezen aan hitte en stroom voor de koeling over de hele race van 10 minuten gezien meer negatieve invloed hebben dan de winst van vertimen en zwaarder vertanden. Maar hoe beredeneren we dat binnen redelijkheid, of testen we het redelijk wetenschappelijk?
Alle input welkom, ik vind het boeiende materie. Ik zit ook aan een luchthapper in de voorruit te denken met een tunnel naar de motor erachter, in plaats van electrische fans, maar dat schijnt de wegligging negatief te beïnvloeden.
Dank,
Hugo
ik ben mijn toerwagen aan het optuigen met de motor voor ons clubkampioenschap, een 10.5T vertimebare motor. De boel gaat erg hard (we hebben ook een lang circuit) en de motoren worden heel erg heet. Dus, koeling erop. Nou ben ik over koeling vanalles aan het lezen op fora en productaanbieder-sites. En dan vraag ik me wat af; is er een break-even punt, waarna verder vertanden / vertimen geen zin meer heeft? En zo ja, hoe bepaal je dat punt?
Ik lees bijvoorbeeld dat je voor goede koeling een WTF fan kan kopen in Amerika, en die blaast als een achterlijke. Ik zie ook auto's met twee fans op de motor. Die WTF, of 2 gewonere fans, trekken zomaar een 0,5A. En da's best veel. Daarnaast start ik de race op 8,4V lipospanning en die zakt in tijdens de wedstrijd. Hoe minder ik verbruik, of beter gezegd verkwansel aan andere zaken dan vooruit gaan, hoe beter, want dan zakt de accuspanning minder snel. En last but not least, de warmte van de motor is puur electrisch verlies. Mechanisch verliest de motor maar weinig bij gebrek aan borstels en door goede lagers.
Dus, ik denk dat er een punt is waar de verliezen aan hitte en stroom voor de koeling over de hele race van 10 minuten gezien meer negatieve invloed hebben dan de winst van vertimen en zwaarder vertanden. Maar hoe beredeneren we dat binnen redelijkheid, of testen we het redelijk wetenschappelijk?
Alle input welkom, ik vind het boeiende materie. Ik zit ook aan een luchthapper in de voorruit te denken met een tunnel naar de motor erachter, in plaats van electrische fans, maar dat schijnt de wegligging negatief te beïnvloeden.
Dank,
Hugo
Laatst bewerkt: