Motor koelt te snel af...

• Topicstarter Topicstarter nitrostar
  • Startdatum Startdatum
N

nitrostar

Guest
Sinds dit weekend heb ik dus een twee-vesnellingsbak op mijn buggy! Maar heb enkele problemen...

Eerst en vooral moet ik hem steeds armer zetten omdat hij anders niet in toeren geraakt! Hierdoor gaat hij dan ook niet schakelen...
Dan moet ik ook bijna minuut rijden vooraleer motor op temperatuur is en hij goed op toeren komt, maar omdat ik nu iets sneller ga koelt het allemaal beter ook en als ik dan even naar me toe rijd om schakelpunt ofzo te wijzigen is motor alweer niet echt warm en moet ik terug een halve minuut rijden vooraleer hij warm is...
Hebben jullie ook dit probleem en hoe krijg je je motor best op temperatuur??? Even van de grond houden en gas geven???
Ook valt hij soms uit na het schakelen???

Ik blijf er dus problemen mee hebben hé :(

lijkt me dat je afstellijng niet juist is, als ie te rijk staat koelt ie meer...

weet je zeker dat je motor echt te koud blijft?
dat gebeurd vrijwel nooit.. en de wind die je auto nu koud maakt omdat hij sneller gaat zorgt er eigenlijk niet voor dat je auto niet meer schakkelt... aangezien je ook toeren maakt zal je motor wel op temperatuur blijven/komen, zelfs als hij te rijk staat....
veel toeren levert nou eenmaal veel warmte op, en als mijn 2bak het niet zou doen, dan kan ik de boel wel rijk zetten, alsnog zal dan m'n motor oververhitten omdat hij te lang dat hoge toerental heeft....

even kijken.
Als ik het goed heb, heb je een tijdje geleden een vraag gesteld of een bepaald type motor die je wilde aanschaffen voor je buggy goed zou zijn.
De gegevens gaven aan vrij hoog vermogen aan, je kreeg toen de tip hier niet zo naar te kijken, omdat de minder bekende motor merken hier nogal eens over liegen.
Omdat de prijs goed was heb je de motor toch aangeschaft.

Een tijdje daarna kwam je met de vraag dat de motor wat weinig vermogen had in het middengebied, en wat je daaraan kon doen.
Ik meen me te herrinneren dat je de tip kreeg om eens een andere uitlaat te proberen.....

Nu heb je er een 2-bak op gezet, en kan het natuurlijk maar al te goed dat deze motor dat helemaal niet kan trekken......

Maar waar het op lijkt is dat je motor toch te rijk staat, zeker als hij niet op temp komt......

@M7H: Wat je zegt klopt helemaal!

Heb ondertussen ook een andere uitlaat erop zitten waardoor hij wel veel beter rijdt. Die versnellingsbak heb ik van conrad en heeft mij maar 50euro en enkele uurtjes aanpaswerk gekost dus dat zal het niet maken! Als het echt niet goed gaat zet ik gewoon mijn middendif er terug in...

Schakelen doet hij dus wel degelijk maar dan echt in toeren gaan lukt moeilijk... Het grote probleem is dat hij de eerste minuten fel rookt (geraakt daarom niet in toeren en schakelt dus ook niet) en eenmaal de motor een keer in toeren is geweest rookt hij veel minder en schakelt hij natuurlijk wel zoals het hoort!
Volgens mij is dit fenomeen correct want motor moet afgesteld worden op een warme motor!

Dus was mijn vraag hoe je je motor het beste opwarmt, vb. auto even van de grond en even enkele malen in toeren laten gaan???

Zo ziet de auto er nu uit:
DSC00004.JPG

Als je een motor koud start, dan moet je even wachten met gassen tot hij warm begint te worden (kun je voelen)
Dan begin je te rijden, maar nog niet volgas, wacht hier even mee, tot de motor goed op temp. is, dan pas geef je volgas, en niet in de hand, gewoon mee gaan rijden.....

nou heb die motor ook en moet zeggen krijg men motor met body erop na ene minuut boven de 100 graden en race tussen de 120 a 150 graden wat hij al 5 lieter prima doet. Wat ik niet begijp is dat je deze motor die maar best presteerd boven de 120 graden en idiaal 125 graden zoals in de handleiding niet heet krijgt. heb meestal bij warm weer problemen om hem onder de 140 graden te houden en dan staat hij al zo rijk dat hij echt rook gaat uibraken dat een lieve lust is.

welke brandstof gebruik je? percentage nitro 16%? ideaal
welke gloeiplug
tandwielverhouding niet te groot?
....

Voor de duidelijkheid de motor is een force 2.8cc!
Momenteel gebruik ik nog tornado 10% omdat ik hiermee ingereden heb maar is bijna leeg dus ga ik dit weekend sidewinder 16% halen... Rijd hij dan zoveel beter op 16%??? De gloeiplug is een Rossi R3 medium als ik me niet vergis!
Alleen als hij koud staat rookt hij enorm en stinken ook!

De tandwielverhouding is: 1ste 15/42 en 2de 19/38

londerzeel is dat oost vlaanderen nog?
Zou ik wel es willen zien hoe jij die motor zo koud kunt houden.

Ik ben van aalst misschien kunnen we es afspreken kan ik zelf es zien wat er juist scheelt

gtz

Sven

ben je thuis en heb je iets te doen deze middag?

kunnen we es zien wat we daar aan kunnen doen ben al jaartje of 2 met nitro rc bezig en misschien met z'n twee kunnen we dat blokje wel wat op temperatuur krijgen ik heb een temmeter die je rond de koelkop moet plaatsen, daarmee kunnen we de exate temp van je motor es bepalen
gtz

Denk dat ik het verkeerd geformuleerd heb! Natuurlijk wordt mijn motor ook warm maar duurt alleen een tijdje vooraleer ik deftig kan rijden... De eerste minuten 'ratelt' hij enorm!

@japaneesHP: waar rijd jij meestal? Dan kunnen we daar mss eens afspreken om samen te rijden... Momenteel zit ik op mijn werk.

sven. gij rijdt toch met een baanmodel. ik dacht dat nitrostar toch met een protech buggy rijdt?
of zoek je weer gemakkelijke competitie. :D
wij rijden in aalst in "het industrieterrein" ook genaamd wijngaardveld.
is echt een toffe parking met een hele leuke betonnen muur.
ma niet echt iets voor buggys denk ik.

mm ratelen da lijkt me wel niet erg lekker voor je blok.
is een force motor zeker e alee de mijne is een .15cc maar van force maar is voor de rest exact zelfde enkel heb schuifcarb. Mar die maakt geen lawaai hoor in de beginne. denk dat je best es het blokje opengooid als hij in begin als hij koud staat rateld, al is het maar ter controle doe ik soms ook.

Hoe lang heb je je motor al? omdat force garantie geeft op producitefouten.

Wel rijd op dit moment alleen maar on road e maar in industrieterrein in aalst (honda aalst) heb je wat verder een grote afgelegen opslagplaats (ziegler) en daar ligt een mega mooi gladde parkeerplaats erg afgelegen komt haast geen kat. Daar gaan we meestal met paar man gaan rijden en trainen.
gtz

witten gij leepen das zij gij da lol
miljaar e wel nitrostar elwitten is dus enen van die mensen waarmee ik ga racen ze lol

gtz :P

t :wink: U frank valt traag vandaag. :D
zou wel tof zijn moest je eens kunen afkomen nitrostar. hoe meer zielen hoe meer kosten zeggen wij altijd. :D ligt londerzeel feitelijk ver van aalst? en heb je vrienden die ook de hobby beoefenen?

Zeg heren zuiderburen...
is het hier modelbouwforum.BE, of modelbouwforum.NL......
:mrgreen:
Nu heb ik gelukkig een belgische collega, die heeft het even kunnen vertalen voor me, maar anders..... :wink:

wer zen ier weer graalijk ont oftopicen.
verstoje er iet af m7h.
nee u heeft gelijk. we moeten meer op ons taalgebruik letten.
(vertaling)
we zijn hier enorm off topic aan het gaan.
begrijp je er iets van m7h :D (vertaling)

De nitro star is inderdaad een buggy maar heb er ook een set straatbanden voor en momenteel zit er een 2-bak op dus denk ik wel dat ik met de straatmodellen meekan!
Gaan jullie dit weekend daar rijden in aalst dan kom ik mss eens langs is ongeveer 20-30 km vanaf londerzeel dus valt nogal mee...

Back