Motor komt niet op toeren/valt stil

Beste hobby collega's,

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen met het volgende: ik wilde de hxt2835(380s) 2200kv uit mijn easy*, waarin hij probleemloos heeft gefunctioneerd, tijdelijk in een funjet installeren incl. de bijbehorende esc (turnigy plush 30A). Echter hij komt niet op toeren en valt na enkele seconden vol gas zelfs helemaal stil. Getest met servotester en gewoon via de ontvanger. Servo's werken normaal.
ESC wordt niet warm.
:confused:
Toen ik de easy* een maand of drie geleden weg heb gezet werkte alles nog naar behoren.
Wie o wie kan mij helpen?

Hoi hoi.
Ik kan je helaas niet helpen met je probleempje.
Wat ik wel weet is dit:
Die 30A regelaar (ESC) is veels te veel onderbemeten in een Funjet met zo'n motor.
Tenzij jij van plan bent om die Funjet op slechts 2S Lipo te laten vliegen.Wat niet echt rendement op zou leveren overigens.
Ik heb zo'n soort zelfde 2200KV motor in een Parkzone Stryker gehad en daar zat ook een 30A regelaar bij en dat was al nipt.
En het woordje NIPT wil eigenlijk niet op je lijstje voorkomen als je met vliegtuigen of heli's gaat vliegen.
Neem het van me aan!!!

Zo'n 2200KV motor in een Funjet (heb ik ook gehad) trekt behoorlijk veel stroom op 3S Lipo pack.
Een 40 tot 45A regelaar zou dan wel het minimale zijn, maar zelf gebruikte ik altijd minimaal 60A regelaars.
Nooit geen problemen mee gehad.
Hoop dat je het probleem van je elektronika oplost.
Het kan overigens ook voorkomen dat na maanden stil liggen elektronika soms spontaan de geest geeft.
Ik heb het in een ver verleden ook wel eens meegemaakt met een RC helikopter die na lang stilgelegen te hebben kuren vertoonde toen ik weer met het apparaat ging vliegen en daarvoor vloog het goed.
Vr Gr E

Dylan,

Bedankt voor je reactie. De combi die nu niet werkt heeft het bijna twee jaar goed gedaan in de easy* op drie cellen. Ik wil deze combi in de funjet om te kijken of ik zo'n model al een beetje onder controle kan houden (onder supervisie van mijn zoon). Kan ik later dan wat meer gaan opvoeren; mits ik de boel heel hou.

Oke..................
Ik begrijp je verhaal.
Ik ben een leek op elektronika gebied, maar weet wel uit het verleden dat een 30A regelaar in een Funjet erg krap aan is.
En als je regelaar in Fail safe zou gaan dan kunnen ook je servo's niet meer worden aangestuurd.
Want ik ga ervan uit dat jij een 30A ESC hebt met interne BEC.
Met een Crash als gevolg.
En doorgaans vliegt een Funjet erg snel dus vaak is een Crash fataal ondanks het machtige Elapor materiaal.
We horen het wel, en ik hoop dat je 30A ESC toereikend genoeg is.
Vr Gr E

Weet je zeker dat je accu is opgeladen? kan je misschien een keer een andere accu proberen? Klinkt als een spanningsdip om een of andere reden. Als je het gas dicht doet en weer open, werkt het dan weer ( even) wel?

Weet je zeker dat je accu is opgeladen? kan je misschien een keer een andere accu proberen? Klinkt als een spanningsdip om een of andere reden. Als je het gas dicht doet en weer open, werkt het dan weer ( even) wel?

Accu's zijn opgeladen. Gas dicht en weer open werkt inderdaad weer even.

Ik ben intussen zelf ook verder gaan testen. Boel dus maar weer gedeïnstalleerd en motor met een andere esc en de "oude" esc met een ander motortje.
Ik krijg een beetje het idee dat er bij de laatste vlucht met de easy* iets mis is gegaan want de motor werd met de andere esc al binnen enkele seconden warm maar liep verder wel goed. Ik ga maar eens zoeken hoe ik een dergelijk binnenloper uit elkaar moet halen om alles ook van binnen te kunnen bekijken. De combinatie "oude" esc met een andere motor is redelijk slecht afgelopen voor de esc, kwam ineens rook uit; na open slopen niets bijzonders te zien. Zekerheidshalve maar in de kliko opgeborgen.

Back