motor: L. Collari Innotech vs. Collari

• Topicstarter Topicstarter bartnaert
  • Startdatum Startdatum
B

bartnaert

Guest
Ik was een beetje aan het rondkijken op het net naar verschillende motoren (sites van de merken en online shops). Hierbij kwam ik onder andere het volgende tegen (mag ik hier sites van webwinkels vernoemen?):
- L. collari Innotech XS200 : 178 euro (= 3 ports versie) en L. collari Innotech XS210 : 232 euro (= 5 ports versie). De motor heeft een oranje koelkop.
- 12 3P COLLARI ENGINE SLIDE CARB. ALU AAC "EFRA" (LC12pro3E) voor 330 euro op een Duitse site onder het hoofdstuk Lamberto collari motoren. Deze is blijkbaar gebaseerd op de Sirio motor want de part numbers komen redelijk overeen. De motor heeft een soort goudkleurige koelkop.

Puur op de prijs afgaande zou ik zeggen dat de tweede een topmotor is en de eerste een gewone. Tenzij die eerste daar vrij goedkoop is.
Beide motoren hebben ook hun eigen website. De website van die tweede motor werkt voor het moment blijkbaar niet maar de twee webadressen zijn in ieder geval verschillend.

Zijn beide motoren van Lamberto Collari (diegene die het laatste WK gewonnen heeft)?
Iemand ervaring met deze motoren? En het verschil tussen de twee?
Is de Innotech motor ook gebaseerd op een ander merk?

De tweede is een 'moderne' Collari, die eerste is een 'in naam' Collari. Het zit in grote lijnen ongeveer zo:
Lamberto Collari heeft ooit zijn handtekening onder een contract gezet waardoor er motoren met zijn naam mochten worden geproduceerd. Toen hij zelf weg was bij dat bedrijf, hebben ze zelf de productie onder die naam voortgezet, dat mocht contractueel.
Collari is ook zelf zijn motoren fabriekje begonnen, waar hij Sirio Motoren als basis gebruikt. Dat zijn dus de 'moderne' motoren, die ook L. Collari motoren heten...

De Inotech motoren zijn de zg. Rossi motoren (niet te verwaren met Novarossi). Tegenwoordig heet die toko AXE motors.

Ze maken leuke motoren maar het zijn geen winnaars. Kyosho heeft ze ook in hun lijn zitten voor de FW05 RTR chassis.

Het is dus allemaal vrij ingewikkeld aan het worden. Verschillende namen lijken op elkaar, bijna dezelfde naam voor verschillende motoren,...

Heeft er iemand ervaring met één van die motoren?
De moderne collari is dus de betere van de twee.

De Sirio´s zijn goed en snel, zeker met Collari specs. De Rossi motoren lijkt weinig animo te kennen, je ziet ze in vele klassementen niet tot amper terug komen.

Waarom zo specifiek een Collari motor ?

bartnaert zei:
Het is dus allemaal vrij ingewikkeld aan het worden. Verschillende namen lijken op elkaar, bijna dezelfde naam voor verschillende motoren,...

Heeft er iemand ervaring met één van die motoren?
De moderne collari is dus de betere van de twee.

Een clubgenoot van ons heeft ooit een normale Collari gekocht en daar zeer veel tijd ingestopt om dat ding snel en zuinig te krijgen, lijkt mij geen goede keuze. Volgens mij kwamen die bij Storm Discount weg.

Nismo zei:
Een clubgenoot van ons heeft ooit een normale Collari gekocht en daar zeer veel tijd ingestopt om dat ding snel en zuinig te krijgen, lijkt mij geen goede keuze. Volgens mij kwamen die bij Storm Discount weg.

Die Innotech motoren heb ik ook bij Storm Discount zien staan.

De Sirio´s zijn goed en snel, zeker met Collari specs. De Rossi motoren lijkt weinig animo te kennen, je ziet ze in vele klassementen niet tot amper terug komen.

Waarom zo specifiek een Collari motor ?

Ik ben niet bepaald direct op zoek naar een andere motor. Ik was gewoon wat aan het rondneuzen naar info over verschillende motoren en kwam zo bij Collari terecht. En gezien die persoon ook het WK gewonnen heeft ben ik gewoon een beetje verder gaan zoeken naar die collari motoren.

De Collari Innotech 3,5cc motoren, dus die AXE uitvoering, zijn zeeeer populair bij de Stockcarracers in Nederland en Duitsland. Het schijnen dé motoren voor Stockcars te zijn op dit moment...

Mijn XS200 heeft nog maar weinig brandstof gezien, circa 0,7 liter tot nog toe. Het inrijden ging probleemloos, de motor heeft nu nog een uitmuntende klemming, en het inrij proces is dus nog niet helemaal klaar. Ik neem hem zaterdag weer eens mee naar REAL80, en als het droog is, zal ik daar de laatste fase van het inrijden afronden. Daarna zal ik de motor echt gaan testen, en vergelijken met de Sirio TRP.12 EvoII...
Eerlijk gezegt heb ik er alle vertrouwen in, het motortje 'voelt' goed!

Bart_Banaan zei:
Mijn XS200 heeft nog maar weinig brandstof gezien, circa 0,7 liter tot nog toe. Het inrijden ging probleemloos, de motor heeft nu nog een uitmuntende klemming, en het inrij proces is dus nog niet helemaal klaar. Ik neem hem zaterdag weer eens mee naar REAL80, en als het droog is, zal ik daar de laatste fase van het inrijden afronden. Daarna zal ik de motor echt gaan testen, en vergelijken met de Sirio TRP.12 EvoII...
Eerlijk gezegt heb ik er alle vertrouwen in, het motortje 'voelt' goed!

En als het nat is? Laat me even weten hoe laat je er bent Jaap.

ik heb de collari inotech XS200 op mijn R40 zitten
maar voor zijn prijs is het echt een super motor

ik heb er al 9 liter op zitten de compressie is er een klein beetje af maar die zal nog wel wat liters mee gaan

dat het een langzame motor is zou ik niet snel zeggen
bij ons op de club rijden ze met dure RB's en novarossi's en die houd ik met gemak bij
alleen moet hij af en toe iets meer onderin hebben

deze motor hoef ik niet veel aan te doen want hij loopt altijd

groejtes Bas :D :D

bartnaert zei:
Ik was een beetje aan het rondkijken op het net naar verschillende motoren (sites van de merken en online shops). Hierbij kwam ik onder andere het volgende tegen (mag ik hier sites van webwinkels vernoemen?):
- L. collari Innotech XS200 : 178 euro (= 3 ports versie) en L. collari Innotech XS210 : 232 euro (= 5 ports versie). De motor heeft een oranje koelkop.
- 12 3P COLLARI ENGINE SLIDE CARB. ALU AAC "EFRA" (LC12pro3E) voor 330 euro op een Duitse site onder het hoofdstuk Lamberto collari motoren. Deze is blijkbaar gebaseerd op de Sirio motor want de part numbers komen redelijk overeen. De motor heeft een soort goudkleurige koelkop.

Puur op de prijs afgaande zou ik zeggen dat de tweede een topmotor is en de eerste een gewone. Tenzij die eerste daar vrij goedkoop is.
Beide motoren hebben ook hun eigen website. De website van die tweede motor werkt voor het moment blijkbaar niet maar de twee webadressen zijn in ieder geval verschillend.

Zijn beide motoren van Lamberto Collari (diegene die het laatste WK gewonnen heeft)?
Iemand ervaring met deze motoren? En het verschil tussen de twee?
Is de Innotech motor ook gebaseerd op een ander merk?

Hoi,

Dit is de website van lcollari innotech lcollari-innotech Hier had lamberto collari inderdaad vroeger zijn naam aan verbonden. na een conflict zijn beide partijen uit elkaar gegaan. lcollari-innotech is gewoon de motoren blijven produceren. Het gevolg was een rechtzaak.

De rechtzaak werd beslist in het voordeel van lcollari-innotech die nog steeds naar veler tevredenheid motoren produceerd.

De website van lamberto collari zelf lamberto collari is onlangs als gevolg hiervan buiten werking gezet omdat hij deze dus heeft moeten sluiten.

Het is niet zo dat de inkoop prijzen van de (sirio) motoren van lamberto duurder zijn (als ik de inkoop prijzen van beide bedrijven vergelijk). Het ligt puur aan de bedrijven die de motoren aan de eindgebruikers verkopen.

Kijk maar eens naar de prijzen in duitsland van bv een xs400 prijzen duitsland En deze prijzen zijn onder druk van buitenaf al lager geworden.

Overigens kan ik je melden dat Sander Poels bovenaan staat in zijn klassement en a.s. zondag bij goed resultaat club kampioen zal worden met de Xs400 motor (tussen een scala aan merken zoals RB ,JP, MEGA etc).

groetjes.

@Storm,
Prijstechnisch zijn ze zeker interresant.
Sander Poel rijdt niet in de on-road, maar stock car, dat is net ff een andere discipline....
R&B is de veelvoudig wereldkampioen off-road
on-road zitten ze er ook niet bij......

Ergo, de Collari Innotech motoren kom je dus niet tegen in de on-road (race) wereld.

Bas janssen zei:
alleen moet hij af en toe iets meer onderin hebben

Wat je eens kan proberen om meer vermogen onderin te krijgen is 0.1mm aan kopring weg te halen.....
Dit gaat wel weer te koste van je top toerental, maar misschien wordt de motor er over het geheel genomen sneller van (rondetijden)

Leuk om te weten dat Sander Poels Clubkampioen is geworden met de xs400 met nog een verbetering van het baanrecord van 2 ronden.

Inmiddels is zo'n beetje die halve club overgestapt op het gebruikt van deze motoren..

Gefeliciteerd....

Maar, Stanley Bauer is ook onroad MACH clubkampioen geworden en nog wel met de Mega ZX21 sport!....
Betekend dit nu dat de Mega ZX21 Race wel een heel goede motor moet zijn?.......

Bedankt M7H,

Als hij net als met de XS400 motor, ook het baanrecord met twee ronden verbeterd heeft, dan lijkt mij dat wel :) :mrgreen: :wink:

Groetjes...

Nou, een knappe jongen die bij ons het baanrecord met 2 ronden kan verbeteren.....

Als in zo´n club allemaal minder snelle jongens rijden en er doet er ineens 1 mee die wel goed kan rijden wint hij het nog met de goedkoopste Force motor.....

Met andere woorden:
Op een baan waar door de leden snel gereden wordt kan niemand het record met 2 ronden verbeteren, dat is hooguit een secondenkwestie....

Back