Motor lier voor zwever tot 6 meter

Ik heb een vraag.........

Hoe kom ik aan gegevens om zelf een lier te kunnen bouwen,die zeker een zwever tot 6 meter omhoog kan krijgen.

Het is een simpele vraag met waarschijnlijk een lastig antwoord.

groeten Chris

Als ik het me goed herinner staat er bij EMC-Vega (bij lierlijnen) een schema of tabelltje met nuttige info (niet gecheckt of dat er nu nog staat).

Je zult een stevige startmotor nodig hebben (2,1 KW?)
N.B.
Niet elke type startmotor is geschikt. er zijn types die geschikter zijn (kunnen sneller draaien meen ik).

Wellicht het grootste probleem zal echter het startveld zijn. Met een grote zwever wil je ook hoger komen, daarvoor moet je een langere startlijn kunnen uitleggen.

Edit: Zo'n grote bak vliegt ook aanzienlijk sneller dan een 'normaal' model. Daarom zul je veel meer lijn inlieren. Dus kom je lang niet zo hoog als met een F3B met even lange lijn.

Gr. Dirk.

Laatst bewerkt:
Ja, ik bedoelde natuurlijk 6 meter, ik heb het al aangepast.

Toch beweert Flühs dat een lier met 1,5 kw motor ( G23) een zwever tot 10 kg veilig omhoog moet kunnen trekken. Eerlijk gezegd ben ik ook wel geneigd dat te geloven.
Wij hebben op onze club (TRMC) een lier met 1.5 kw motor en 4 meter plus zwevers gaan letterlijk fluitend omhoog.

Ff offtopic: Zou je met een hele dikke motorlier ook bijvoorbeeld een twee meter kistje omhoog kunnen trekken? Maw, is het de liersneheid die je aanpast op de kist, of alleen de kracht van de motor..?

6 m span heeft meestal wel een slankheid van ±20.
Dus de gemiddelde koorde is 0,3 m.
Vleugeloppervlak wordt dan 0,3 x 6 = 1,8 m2 (ofwel 180 dm2)
10 kg voor zo'n kist lijkt me onwaarschijnlijk laag (normaler is 12 tot 18 kg).
Met 10 kg kom je uit op 55 gr/dm2
Met 18 kg wordt dat 100 gr/dm2

Dat zijn toch heel andere vleugelbelastingen dan wat wij van F3B en F3J gewend zijn. :confused:
Daarnaast moet je die 10-18 kg toch in pakweg 15 sec 200m omhoog sleuren.

Effe simpel rekenen 1 PK = 75kg 1m/s omhoog.
In 15 sec 200 m omhoog is 13,3x zo snel.
15 kg is 1/5 van 75kg
Dus zou je 13,3/5=2,7 PK nodig hebben.
1KW = 1,4 PK.
Dus 2,7/1,4=1,9 KW

Dirk

voor zover ik weet vooral de kracht van de motor.
gebruiken ze trouwens die motoren in serie modus?
dan treedt er een grappig zelfaanpassend effect op en neemt de kracht toe evenredig met een evt. afname in snelheid. ook zal de motor heel snel gaan als de kracht evt. afneemt (bijv licht aanduiken) met eenzelfde "pedaalstand".
serie geschakelde motoren (qua veld en rotorwikkelingen) worden/werden ook veel toegepast in liften en kranen, ook daardoor.
overigens is met een goede regelaar, met stroomsterkte en snelheid detectie, zo'n gedrag heel mooi na te bootsen met PM motoren of inductie/kooianker motoren.
maar dan wel efficienter. (btw slijpschijven en ook mijn dremeloid hebben ook zulke seriemotoren waarvan je dat gedrag mss. herkent nu ik dit zeg :P)

aanv. de starthoogte per lijninname is een gevolg van de effectieve glijhoek aan de lijn (evt. bunt buiten beschouwing gelaten) en, als de kist welfkleppen heeft, en de haak ver naar achteren zit, en je niet een superdikke draad gebruikt, kon dan de hoogte weleens beter zijn dan een f3b kist met eenzelfde startprocedure. (omdat de kabel in vergelijking insignificanter is qua weerstand, ivt. de liftkracht van die kist)

inderdaad is het wel zo dat voor een gegeven lijninhaalsnelheid de langzamere kist hoger komt als verder alles gelijk is, inderdaad. (dezelfde kist met flaps úit vergeleken met flaps ín, als voorbeeld :P)

Laatst bewerkt:
6 m span heeft meestal wel een slankheid van ±20.
Dus de gemiddelde koorde is 0,3 m.
Vleugeloppervlak wordt dan 0,3 x 6 = 1,8 m2 (ofwel 180 dm2)
10 kg voor zo'n kist lijkt me onwaarschijnlijk laag (normaler is 12 tot 18 kg).
Met 10 kg kom je uit op 55 gr/dm2
Met 18 kg wordt dat 100 gr/dm2

Dat zijn toch heel andere vleugelbelastingen dan wat wij van F3B en F3J gewend zijn. :confused:
Daarnaast moet je die 10-18 kg toch in pakweg 15 sec 200m omhoog sleuren.

Effe simpel rekenen 1 PK = 75kg 1m/s omhoog.
In 15 sec 200 m omhoog is 13,3x zo snel.
15 kg is 1/5 van 75kg
Dus zou je 13,3/5=2,7 PK nodig hebben.
1KW = 1,4 PK.
Dus 2,7/1,4=1,9 KW

Dirk

Ok dat is allemaal heeeeeeeeeele mooi theorie en dat komt later wel,wel leuk dat er toch reactie's op komen.

Het was eigenlijk meer een gedachte die ik had van.........is het mogelijk en hoe kom ik aan de info,tekeningen ect.

Ik ben een sg38 aan het bouwen scale 1:2 en gaat rond de 19 kg wegen,maar op de maasvlakte kun je niet meer vliegen,en slepen dat doen ze hier niet echt dus optie of een ktw inbouwen ,maar dat staat niet op een sg38 of een lier in elkaar knutselen.

het is wel de bedoeling om diverse maten naar boven te slepen dus van 1 meter tot 6 meter moet mogelijk zijn.

groetjes Chris

ah het nadeel van dat spectrum aan kisten is dat de kleine kistjes met de draad voor een 6m kist vliegen, en dat is niet zo gunstig voor ze (ok ze hóéven ook niet zo hoog want ze zijn immers kleiner en slechter zichtbaar per hoogte en afstand :P)

Back