Motor loopt (bijna) als een trein

Wie kan mij helpen.......

Ik heb gisteren geprobeert mijn Simprop ABC 3.5 motortje aan de praat te krijgen.. maar zonder succes.
Hij wil wel starten maar loopt dan slechts 1 a 2 seconden op bijna volgas
terwijl ik de gasschuif maar voor een kwart open heb staan.
Echter als ik de gasschuif snel op volgas zet dan zakt hij terug in toeren en blijft wel lopen. Hoe kan dit ???? :?:

De hoofdsproeier heb ik zo'n 2 slagen geopend.

Alvast bedankt voor de gouden tip.... :)

Gr. Wouter :o

ik mag dan niet helemaal thuis zijn in de ''boten'', maar het principe is hetzelfde. Zet die motor een stuk rijker door minstens de hoofdsproeier 1 slag tegen de klok in open te draaien. Als de motor namelijk te arm staat gaat hij zijn toeren opbouwen en bij volgas houd hij zich in. Mocht het dit niet zijn dan haalt hij ergens valse lucht vandaan bijvoorbeeld de caberateur die los zit.

ik denk dat ik weet wat het probleem is :P heb er zelf ook zwaaaaaar mee lopen tobben destijds maar dan met een 6.5 cc motor.

ik weet voor 95 procent zeker dat het komt doordat je vliegwiel niet groot of zwaar genoeg is of dat je die niet gebruikt.

vervang deze en je zal zien dat ie wel blijft lopen.

groet,
Dennis

Bedankt voor de tips..... morgen zal ik het weer eens proberen.

Gr. Wouter

PS hoeveel slagen moet de laag toerental sproeier standaard open

Doe maar 2 volle slagen verder open als nu ....
Als die stationair staat te spugen dadelijk kan die altijd weer dichter.

@ sprokkel ... Stijn S .......... allebij mis .
@ Stijn ... Je trekt de verkeerde conclusie .. dus je leest niet goed ... ,
of de brokken van je R&B motoren vliegen je regelmatig om de oren :wink:
Waarom ? ... Er staat dat de motor gilt bij 1/4 gas open (dan staat de HOOFDsproeier nog grotendeels dicht)
dus daar zit 't niet.

Heren,

Koninginnedag iets te uitbundig gevierd dus gisteren heb ik pas weer het een en ander geprobeerd.
Zoals Hendicx al zei de laagtoerental sproeier verder op gooien dus zo gezegd zo gedaan.
En inderdaad de motor bleef toen lopen maar nog niet zoals het hoort dus ben ik nog wat
aan het draaien geweest aan de hoofdsproeier en de laagtoerental sproeier maar zonder succes.

De hoofdsproeier staat nu 1 ¾ open en de laagtoerental sproeier staat nu 3 ¾ slag open. Nu begint de motor bij kwart gas langzaam toeren op te bouwen door een paar keer met het gas te “pompen” zakt het toeren tal weer en als ik te lang het gas open hou dan slaat de motor af.
Ik heb het idee dat de motor bij half gas al bijna op volgas draait.
Ook komt er veel te veel “smurrie” uit de uitlaat dus dat zou duiden op een te rijke afstelling maar om de hoofdsproeier nou nog dichter te zetten lijkt mij ook geen goed idee.

Het zal wel een kwestie van afstellen zijn maar ja als je niet weet wat je doet wordt het lastig, ik hoop dat er iemand is die me weer een eindje op weg kan helpen.

Gr. Wouter

Ben het toch wel deels met stijn eens want bijde naalden beinvloeden elkaar draai hem maar op de hoofd naald te arm en je krijgt ook de problemen die beschreven worden en over het algemeen staat de low-end naald van de fabriek meestal goed grrrrrr erik

Draai je hoofd sproeier ns 2.5 (volle)slagen open en je low-end dat ie gelijk staat met de rest van het metaal waar ie ingeschroeft wordt

@Erik

Als ik mijn low-end vlak hou met het metaal zou dit betekenen dat hij maar 1 slag open staat.
Inmiddels heb ik de hoofdsproeier 2 slagen geopend en de low-end 2,5 slag (volle slagen) zo blijft de motor lopen alleen reageert het nog niet lekker op het gas, echter als ik de low-end verder naar binnen draai dan slaat de motor af. Moet ik nu de hoofdspr. dan verder opendraaien zodat de low-end dichter gedraaid kan worden?? Want het uitlaatje staat me toch te sputteren als het stationair loopt.

Gr. Wouter

oket de low-end een tikje verder open en de hoofdnaalt een paar tikjes dicht..
doe dit met draaiende motor dan merk je vanzelf wanneer hij wel goed reageert op het gas.
succes.

greetz jaimy

Nou het gaat al beter alleen ben ik er achter gekomen dat mijn low "schroefje" bij vol gas een eigen leven gaat leiden, met andere woorden hij blijft niet in de zelfde stand staan. Hoe kan ik hier wat aan doen.

M.vr.gr
Wouter

Tja....

waarschijnlijk is dat dus ook het probleem van de motor die niet af te stellen is, hij trekt valse lucht.......

Als je je low-needle eruit draait, zal hij, om niet te verdraaien door trillingen, "geborgd" zijn met een rubber ringetje, dit ringetje is waarschijnlijk stuk, of helemaal weg.......

Nou met dat ringetje is niet zo veel aan de hand dus dat is het probleem niet tenminste of er moet een groter ringetje om. Maar het motortje is eigenlijk nog gloedje nieuw dus dat zou het probleem niet mogen zijn.

Vergeet niet dat een motor die onbelast draait logischerwijs bij halfgas al voltoeren maakt......

Als hij stationair draait en je trekt het gas langzaam naar vol open, hoe slaat hij dan af, hikkend of verzuipt hij?

Ik heb zelf het idee dat hij er in verzuipt...

Maar om nog even op die low-end needle terug te komen hoe zou ik dit op kunnen lossen.

nieuw ringetje..

als ie eenmaal netjes draait op laag toeren is het spelen met de hoofdsproeier tot ie het gas lekker oppakt.

greetz jaimy

Zo eindelijk :D

Gisteravond weer bezig geweest en ja hoor hij blijft lopen en pakt redelijk goed op. Ik heb even een stukje papier om het ringetje van de low-end sproeier gedaan zodat die in iedergeval niet meer een eigen leven ging leiden. Uiteraard is dit een tijdelijke oplossing. Nu nog een beetje fine tune maar dat mogen de gevorderden doen. Ik zal binnenkort eens bij de jongens in Heerenveen kijken.

Iedereen nog bedankt voor de tips en aanwijzingen.

Gr. Wouter

gelukkig, dus toch een probleem met de afdichting.....

Als het een nieuwe motor betreft zou ik toch lekker teruggaan naar de winkel waar hij vandaan komt......

Ik denk persoonlijk niet dat de afdichting een probleem is maar gewoon het feit dat het schroefje uit zich zelf ging verdraaien bij het spelen met het gas. Ja dan kan je afstellen wat je wil maar dan lukt het nooit natuurlijk. Het is ook maar een klein stukje papier dat ik er bij tussen heb gedaan puur om het schroefje wat zwaarder te laten draaien .

Gr. Wouter

Da's waar, maar omdat het verlopen vrij makkelijk ging zal hoogstwaarschijnlijk ook tot gevolg hebben dat de afdichting niet perfect is......
misschien is het plaatsen van een nieuw (ander) ringetje wel een slim plan.....

Back