motor loopt zeer vreemd

Hallo

Ik heb een 3,5cc (monza sport) motor van mijn spitfire.
hij loopt alleen heel erg raar.
hij wil totaal niet optoeren en reageerd haast niet op de naalden.
ik heb de prop (dat was een 12x?) iedegeval veelste groot voor een 3,5cc.
had er een 10x4 opgezet maar nog steeds niet veel beter.
als je hem start is hij ook erg sloom echt een paar paar langzame rondjes bijna uitvallen en dan loopt hij net aan als je wat gas blijft geven en soms vliegt hij ineens wat omhooh in toeren maar zoiezo echt hoge toeren maken doet hij absoluut niet.

wat is hier aan de hand, iemand een idee :confused:

alvast bedankt

Wilbert

- vervuiling in de carb
- rommel bij de naalden (dan reageert hij soms totaal niet op draaien aan de naalden)
- filter verstopt
- te warme plug of kapotte plug(komt er totaal geen vermogen uit de motor)
- 1 van de brandstofslangen lek
- de mixture control veel te rijk

opties genoeg..

Wordt de motor wel warm als hij eenmaal loopt?
Welke plug draai je nu mee?
Rookt hij erg, of juist totaal niet?
Welke brandstof heb je momenteel?

owke dan zijn een hoop vragen ;).

Hij loopt momenteel op 5% nitro van quartel iets van helimix of zoiets staat erop maar het is gewoon voor vliegtuigen.
hij rookt niet erg maar de uitstaat van onverbrande brandstof en vet is veel.
vaak na een poosje draaien is het een echte zooi.
je zou denken veelste rijk, maar ik heb de naald amper open.
motor is helemaal uit elkaar geweest (was een oud beestje) carb helemaal schoon alles helemaal schoon dus dat kan het haast niet zijn.
plug is de juiste volgens mij een R2 dat is tot 3,5cc volgens mij.
hij heeft tijden het testen 1 plug verbrand maar dat zou kunnen komen door een verkeerde afstelling?
iemand heeft mij eens veteld dat als de afstelling te arm is en dus veel lucht dat de plug daardoor kan verbranden :confused:, ik zou echt niet weten of dat klopt ja of te nee?
en de motor word warm ja.

mischien carb nog eens checken of is dat teveel?
8x5? iemand anders op het forum heeft eens de maten gezegd voor een 3,5cc.
maar goed dat je het zegt dan kan ik een een 8x5 proberen.

Monza Sport... moet ik nagoogelen... weet ook niet alles... maar als het een oud bakkie mocht zijn, een speed motor, zou het wel eens kunnen dat deze alleen lekker draait op methanol met wonderolie.
Iets dat ook bij de kleinere MVVS-jes aan de hand is.
Ik meen dat het merk vanaf .40 -.46 pas normaal op syntheet kunnen gaan draaien.
Pé Reivers weet daar het fijne van...

Of heb ik het mis?

Misschien trekt je tank vacuum.. uitlaat-tankslang ook nagekeken?

een plug kan idd stuk gaan door een verkeerde afstelling, te rijk en hij krijgt een prutlaag vanwege de olie, te arm en hij smelt door.

het is idd geen bekend merk motor en het schijnt een speed motor te zijn.
het is ook een snelle rakker schijnt het, iemand hier zij dat hij ook zon spitfiretje had en daarmee combat deed en deze redelijke snelheden haalde.

Altijd leuk die motoren..
Als mijn .55 een os 8 als plug krijgt (waar blijkbaar hele volksstammen probleemloos mee rondvliegen), is hij niet vooruit te krijgen
Ga ik armer draaien, loopt ie warm maar krijgt hij nog steeds geen power
Bij mij was dit met een os 7 opgelost, iets koudere plug

maar een clubgenoot heeft ook wel eens een oud apparaat aan de gang geslingerd, met brandstof waar nitro inzat, was niet te doen
constant afslaan, niet op toeren komen etc.
Daar was GEEN nitro het verlossende antwoord

Ook eens kijken of je plug helemaal opgloeit, ze willen bovenin wel eens niet gloeien en onderin wel (=niet goed)

Een dergelijk motortje zal waarschijnlijk nog wel redelijk willen lopen met een 9 x 4, maar 8 x 5 kan inderdaad ook.

Alle verhalen over wonderolie ten spijt: er zijn motoren die "beter" draaien met wonderolie (sommige coxjes, maar ook lang niet allemaal), en wonderolie KAN een motor redden als "noodsmering" bij tijdelijk te schrale mengsels, maar de huidige smeermiddelen zoals Klotz en Carbulin zijn gewoon goed voor IEDERE motor.

Nitro/geen Nitro KAN een oplossing zijn, eventueel een andere plug, maar vooralsnog hou ik het er op dat je wellicht oude (en dus vuile) brandstof gebruikt zonder goed te filteren, en die prop is VEEEEEEL te groot....

Dus: max 9 x 4 prop (8 x 5 mag ook), NIEUWE brandstof, 5% nitro (wonderolie of niet is je eigen keuze maar het hoeft absoluut niet)
Plug Rossi 3, Enya 3 of OS 8, Carb nog eens GOED schoonmaken en een filter gebruiken.
En dan nog maar eens proberen.

Groet, Bert

Een te grote prop maakt een motor lastig tot niet afstelbaar. Maar de carb. is uit elkaar geweest, is hierna de sproeierbuis wel goed terug gemonteerd? Eind sproeierbuis moet tot iets minder dan de helft van de doorlaat komen.

sproeierbuis heb ik er niet uitgehaald, die zit tog vast als ik het goed heb?

maar de brandstof is van vorig jaar ongeveer, vlieg er nog steeds mee in de calmato.

Bij de ene carb zit deze buis vast en bij andere geschroefd. Maar voor jou probeer het eerst eens met een passende prop. Zoals al aangegeven ergens tussen de 8x5 tot 9x5

nog niet.
moet ook nog een nieuw propje op kwam ik achter.
ik had even geprobeert zonder prop en in het tegendraadse gedeelte voor de spinnerbout een bout gedraait en daar de schroefmachine op.
het ging perfect moet ik zeggen maar de motor vertikte om een slag te geven.
ben op dit moment ook even met andere kistjes bezig, op zich is dit een beetje als ik er weer eens zin in krijg.

ik wil niet zeuren, maar hij kan ook gewoon totaal versleten zijn.....

nog niet.
moet ook nog een nieuw propje op kwam ik achter.
ik had even geprobeert zonder prop en in het tegendraadse gedeelte voor de spinnerbout een bout gedraait en daar de schroefmachine op.
het ging perfect moet ik zeggen maar de motor vertikte om een slag te geven.
ben op dit moment ook even met andere kistjes bezig, op zich is dit een beetje als ik er weer eens zin in krijg.

als je een motor om zeep wil helpen, is dit een goede methode....

ik denk dat hij tog al om zeep is.
de klijne motortjes 3,5cc enz lopen bij nooit echt lekker.
ik denk dat ik een electro setuppje voor dit toestel koop.

Back