Motor nog goed?

Hallo,

Mijn FMS spitfire 1400 mm probeerde ik door gebrek aan een 4s lipo en geduld zijn eerste vlucht te laten maken op een 3s lipo. Gevolg was een crash:oops:, waarbij prop beschadigd werd en er vocht in motor kwam. Aanvankelijk liep hij niet meer, maar een dag later weer wel.

Een 2e (nu wel met 4s lipo) vlucht verliep nog onfortuinlijker door vermoedelijk motorproblemen. De motor lijkt geen vol vermogen meer te geven. Voor de crashes gaf hij 1 piep en 3 x een piep voor de 3s lipo. Nu ik de 4s lipo in huis heb, geeft hij 1 piep, maar niet de herkenningspiepjes van de 4s lipo. Ook bij de 3 s lipo doet hij dat niet.

Hoe weet ik of de motor nog goed genoeg is?

Bedankt alvast voor jullie reacties.

best je motor ook is goed nakijken of er geen zandkorreltjes in geslopen zijn.. kunnen ze niet zo goed tegen..

stuk zal hij niet zijn maar kijk ook is na of de as nog recht is..

mvg.

Hallo Kruimeltje,

Heb je al geprobeerd de ESC opnieuw in te regelen vlgs de FMS handleiding?

Gr. Raymond

Nou het probleem is opgelost. Voor de minder ervaren piloten zoals ik misschien handig om te delen. Ik werd door Raymond in de goede richting gestuurd.

http://www.ready2fly.com/shop/ProdukteDetails/FMS Giant Warbird 50A ESC Manual.pdf

Hier vond ik de handleiding. De crashes waren dus een gevolg van een niet goed geprogrameerde ESC. 8-O Zeer zinvol om die dus te controleren, alsvorens je gaat vliegen. Bij mijn Parkzone F4 was dat allemaal mooi standaard geregeld. De FMS heeft meer afstelwerk nodig om luchtwaardig te zijn.

Na wat lezen en het programma doorlopen, heb ik de standaardfabriekswaarden hersteld. Ik krijg weer de melding voor de 4s lipo en volle bak van de motor.:D

Geweldig ! Goed om te horen dat het allemaal gelukt is :D. En nu lekker vliegen en de boel heel houden.

Zelf heb ik helaas enkele weken terug een kleine crash gehad met mijn FMS P-51 tgv een zenderstoring direkt na take-off op 1,5 mtr hoogte. Schade viel gelukkig mee en reparaties zijn bijna klaar. Ook mijn 25 jaar oude Graupner MC-16 35 MHz maar aan de kant gezet en een Futaba T8FGS 2,4 GHz aangeschaft. Binnen een week of twee ben ik weer in de lucht.

Gr. Raymond

Back