motor op 24 volt

Ja dat kan, maar niet te lang, hou dan je temperaturen in de gaten. Als stelregel houden wij binnen Robotcombat 150% aan. Dus 12V motoren op 18V, 18V motoren op 24V, 24V motoren op 36V etc. Dat houden ze behoorlijk lang vol. 200% is wel erg veel van het goede.

Spanning bepaalt toerental, stroom is verantwoordelijk voor hitte.
Je mag motor op 10.000Volt laten lopen, mits je door lagere belasting stroom, en daardoor warmteproduktie, binnen de perken houdt. Helaas zal bij 10.000Volt motor mechanisch uit elkaar spatten. (Wervestroom en hysterisverliezen in het ijzer heb ik buiten beschouwing gelaten).

Als je behalve de spanning niets verandert, neemt stroom veel sneller toe dan spanning, kwadratisch. Verdubbel je de spanning dan zal de stroom met factor 2,25 willen toenemen, 125% meer.

Waarvoor wil je de spanning verdubbelen?

@Leo
De motoren die jullie gebruiken zijn veeeeeel robuster, zowel mechanisch als elektrisch, dan zo'n Mabuchi stampwerk dingetje dat in accu-boormachines zit.

Laatst bewerkt:
Wil in een model truck van 1-10 twee motoren van accuboormachine,s plaatsen ,en dacht als ik de stroom verdubbel meer kracht te hebben, klopt dus niet helemaal .
Word wel gedaan met grotere en betere motoren zoals Graupner 900 bb motoren ,
en dacht misschien gaat het hiermee ook
bedankt voor de uitleg

motormuis

@Leo
De motoren die jullie gebruiken zijn veeeeeel robuster, zowel mechanisch als elektrisch, dan zo'n Mabuchi stampwerk dingetje dat in accu-boormachines zit.

Dat valt wel mee hoor, verreweg de meeste featherweights die in de UK en Nederland rondrijden hebben motoren die komen uit B&Q, Karwei, en Gamma el cheapo boormachientjes uit chinesistan. Mijn Graupners zijn meer de uitzondering dan de regel.

Laatst bewerkt:
Je zou wel 2 gelijke in serie kunnen zetten. heb je toch meer koppel en kan je het geheel op 24v houden.

Twee gelijke motoren in serie?
Heb ik persoonlijk nog niet van gehoord.
Kan dit?
Gaat dat wel goed als een van de twee zwaarder wordt belast als de andere?
Of als de ene wordt tegen gewerkt door de andere, omdat net die ene winding meer ohmse weerstand heeft dan in die andere motor.
Ik heb op mijn electrotechnische opleiding gèèn les gehad in het serie schakelen van motoren.

Ik heb mijn twijfels!

gr Richard

Het kan. Het word echter vrij zelden gedaan, want als 1 motor het begeeft is of het circuit verbroken en liggen beide motoren stil, of de kappotte motor geeft volle sluiting en dan krijgt de andere motor alle vermogen vol voor de kiezen waardoor die waarschijnlijk ook opsmoort.

Het kan idd. Heb in 1 van mn boten(Robbe dusseldorf) 2 Marx Decaperms van 6v in serie op een 12v loodaccu. als je ze aan elkaar koppelt dmv tandwielen zal de belasting toch haast gelijk zijn.

Back