Motor op; ja of nee?

Mensen ik vlieg nu al zo'n 1'5 jaar met een EasyStar met een standaard speed 400 motor.

De laatste tijd heb ik soms wat problemen dat de servo's af en toe gaan trillen als ik half gas geef. Geef ik vol gas of geen gas, dan trillen de servo's ook niet. Dit probleem heb ik nooit gehad. Als ik aan de motor draai voel ik nog wel de koolstofborsteltjes, dus daar lijkt het niet aan te liggen.

Soms slaat de motor ook gelijk af (bij een volle accu) als ik vol gas geef. Dan moet ik het gas rustig opbouwen, na zo'n 30 seconden kan ik wel gasgeven zonder dat de motor uitslaat.

En soms heb ik weer geen last van beide problemen. De motor klinkt soms ook wat stotterig, maar power levert ie meer dan genoeg. Sommige mensen op de club zeggen dat het de motor is en andere spreken dit weer tegen.

Speed400 motor
Jeti 20 controller
Graupner R700
7 cells accupakket

Range check is al uitgevoerd zonder problemen.

Mijn vraag is; Is het de motor? En zoja, hoe kan ik deze vervangen? Want de motor zit vastgelijmd in de Easystar! Dus als ik deze losmaak, sloop ik ongetwijfeld de hele motor ophanging!

Gezien het feit dat je storingen krijgt bij een bepaald toerental, moet het haast wel de motor zijn.

Het is niet mogelijk om een andere speed 400 even 'buiten' het toestel aan te sluiten? Dus de huidige motor laten zitten, maar even de andere speed 400 aansluiten. Is dan je storing over, dan heb je gelijk antwoord..

Hmm ben bang dat dat makkelijk gezegt is dan gedaan. Het probleem is dat de motor in een soort van elapore kap zit, en de motor zit hier compleet aan vast gelijmd :( Ik zou de motor graag willen vervangen, want ik heb ook wel het vermoeden dat het daar aan ligt, maar er zijn redelijk wat mensen op de club die zeggen dat ik de storing ergens anders moet zoeken. Alleen zegt niemand dan weer waar het aan zou liggen. Het enigste wat ik te horen krijg is dat de koolstofborstel nog voelbaar zijn, dus dat het daar niet aan ligt.

Maar goed als iemand een tip heeft hoe ik de motor kan verwijderen zonder alles te slopen, dan zou ik dit zeker proberen dus alle tips zijn welkom :wink:

Ha... dat heb ik eens (ongewild) voorgehad.

Het "naafje" van mijn Güntherpropje was gebarsten, en de prop liep een beetje uit balans. Gebeurde midden in een vlucht, ineens een bromgeluidje erbij, en de prestaties gingen achteruit, maar ik bleef nog even doorvliegen tot mijn accupakketje droog stond. 8) Netjes geland, en zoals steeds voelde ik aan de lipocellen en de motor.
Lipo's ok, maar de motor stond haast te gloeien. Ik kon 'm zo uit het kokertje halen, de lijmverbinding was losgeweekt door de warmte (zeg maar hitte). Het zwarte meenemertje van de prop was aan't wegsmelten. Wonderwel hebben de magneetjes deze verhitting goed doorstaan; maar toen heb ik toch maar de stap gezet naar wat meer performante motoren.

Om kort te gaan: motor heetstoken, en 'm er zo uithalen, zonder moeite. :D (is wellicht toch al naar de fillistijnen, dus veel erger zal't niet worden.)

Vervang door eenspeed 480, of een jamara 400 lang, of plug er gelijk een borstelloze in. Dan heb je meteen een leuke ragbak. :wink:

Back