M
modeltuv
Guest
Mijne heren,
In mijn HPI Pulse staat een K4,6 HO motor. Deze heeft inmiddels een liter of 10/12 benzine verstookt. Nu heeft hij laatst door een defecte stuurservoarmschroefje een duik in het ijselmeer gemaakt.
Nu leek ik er aardig snel bij te zijn, en hij starte ook gelijk weer. Echter wilde ome Joop niet meer starten gistermiddag. Toen ik het brommertje uit elkaar haalde ( viel niet mee voor eerste keer) vond ik aardig wat roest,slijpsel en kleine balletjes.........
Het zuigertje vertoont duidelijk slijtage. OP 2 plekjes zijn de sleufjes in bovenkant bijna weg ( daar waar bij een brommer veren zitten)
En het kapotte lager zat geen goed gedaan hebben aan de totale motor, gezien er een laag zwart op zowat alles zat. Dat leek mij dik slijpsel van ijzeren onderdelen.
Als ik zoek op ons wereldwijdeweb vind ik voor deze motor niet veel onderdelen. En wat ik vind wordt dan best duur. Er zijn 2 losse lagers te vinden, goedkoop is duurkoop.... dus die duurdere lagers komen dan al gauw op € 20.
Of een complete carter incl lagers voor € 35
Dan vind ik een setje zuiger en bus voor pakweg € 50
Een one way setje op € 22
En als je dan toch alle bewegende onderdelen vervangt een krukas voor € 50
De HO motor heeft niet veel leveranciers op internet. Maar het is te doen.
Dan heb ik een opgeknapte motor voor ongeveer € 160
Nu is mijn vraag. Is dat het nog waard? Of is een ander motortje een betere optie?
Mijn pulse zelf heeft al diverse reparaties ondergaan, ik ben niet voorzichtig.
Zowat alle lagers, tandwielen en stangen zijn wel en keer vervangen. Je kan dus zien dat hij gebruikt is. Wat ik wil zeggen is dat ik geen wedstrijdmotor ga kopen. Belangrijk is dat hij blijft draaien.
Wij scheuren over een strandje heen. En daar gaat het vaak om de snelheid op het rechte eind. Soms rijden we op een industrieterein, rechte stukken en laadkuilen. Of op een gravelterein, glijden en springen.
Op de rechte einden zou het leuk zijn als ik dezelfde snelheid weer haal. ( 72 op gps) En de kracht behoud in het zand en gravel.
Wat kunnen jullie me aanraden in deze?
Repareren of vervangen?
En bij vervangen, wat voor motor doet straks hetzelfde. Als ik ik zoek op internet zegt elke fabrikant dat de motor "extreme, mega, turbo,power,speed" is.
Modeltuv.
Edit:
IK zie bv een go .28 van picco. Is dat wat? Of is een p3 zoveel beter?
In mijn HPI Pulse staat een K4,6 HO motor. Deze heeft inmiddels een liter of 10/12 benzine verstookt. Nu heeft hij laatst door een defecte stuurservoarmschroefje een duik in het ijselmeer gemaakt.

Nu leek ik er aardig snel bij te zijn, en hij starte ook gelijk weer. Echter wilde ome Joop niet meer starten gistermiddag. Toen ik het brommertje uit elkaar haalde ( viel niet mee voor eerste keer) vond ik aardig wat roest,slijpsel en kleine balletjes.........

Het zuigertje vertoont duidelijk slijtage. OP 2 plekjes zijn de sleufjes in bovenkant bijna weg ( daar waar bij een brommer veren zitten)
En het kapotte lager zat geen goed gedaan hebben aan de totale motor, gezien er een laag zwart op zowat alles zat. Dat leek mij dik slijpsel van ijzeren onderdelen.
Als ik zoek op ons wereldwijdeweb vind ik voor deze motor niet veel onderdelen. En wat ik vind wordt dan best duur. Er zijn 2 losse lagers te vinden, goedkoop is duurkoop.... dus die duurdere lagers komen dan al gauw op € 20.
Of een complete carter incl lagers voor € 35
Dan vind ik een setje zuiger en bus voor pakweg € 50
Een one way setje op € 22
En als je dan toch alle bewegende onderdelen vervangt een krukas voor € 50
De HO motor heeft niet veel leveranciers op internet. Maar het is te doen.
Dan heb ik een opgeknapte motor voor ongeveer € 160
Nu is mijn vraag. Is dat het nog waard? Of is een ander motortje een betere optie?
Mijn pulse zelf heeft al diverse reparaties ondergaan, ik ben niet voorzichtig.
Zowat alle lagers, tandwielen en stangen zijn wel en keer vervangen. Je kan dus zien dat hij gebruikt is. Wat ik wil zeggen is dat ik geen wedstrijdmotor ga kopen. Belangrijk is dat hij blijft draaien.
Wij scheuren over een strandje heen. En daar gaat het vaak om de snelheid op het rechte eind. Soms rijden we op een industrieterein, rechte stukken en laadkuilen. Of op een gravelterein, glijden en springen.
Op de rechte einden zou het leuk zijn als ik dezelfde snelheid weer haal. ( 72 op gps) En de kracht behoud in het zand en gravel.
Wat kunnen jullie me aanraden in deze?
Repareren of vervangen?
En bij vervangen, wat voor motor doet straks hetzelfde. Als ik ik zoek op internet zegt elke fabrikant dat de motor "extreme, mega, turbo,power,speed" is.
Modeltuv.
Edit:
IK zie bv een go .28 van picco. Is dat wat? Of is een p3 zoveel beter?
Laatst bewerkt door een moderator: