Motor- opknappen of vervangen

• Topicstarter Topicstarter modeltuv
  • Startdatum Startdatum
M

modeltuv

Guest
Mijne heren,

In mijn HPI Pulse staat een K4,6 HO motor. Deze heeft inmiddels een liter of 10/12 benzine verstookt. Nu heeft hij laatst door een defecte stuurservoarmschroefje een duik in het ijselmeer gemaakt. :yes:

Nu leek ik er aardig snel bij te zijn, en hij starte ook gelijk weer. Echter wilde ome Joop niet meer starten gistermiddag. Toen ik het brommertje uit elkaar haalde ( viel niet mee voor eerste keer) vond ik aardig wat roest,slijpsel en kleine balletjes.........:(

Het zuigertje vertoont duidelijk slijtage. OP 2 plekjes zijn de sleufjes in bovenkant bijna weg ( daar waar bij een brommer veren zitten)

En het kapotte lager zat geen goed gedaan hebben aan de totale motor, gezien er een laag zwart op zowat alles zat. Dat leek mij dik slijpsel van ijzeren onderdelen.

Als ik zoek op ons wereldwijdeweb vind ik voor deze motor niet veel onderdelen. En wat ik vind wordt dan best duur. Er zijn 2 losse lagers te vinden, goedkoop is duurkoop.... dus die duurdere lagers komen dan al gauw op € 20.
Of een complete carter incl lagers voor € 35

Dan vind ik een setje zuiger en bus voor pakweg € 50
Een one way setje op € 22
En als je dan toch alle bewegende onderdelen vervangt een krukas voor € 50

De HO motor heeft niet veel leveranciers op internet. Maar het is te doen.

Dan heb ik een opgeknapte motor voor ongeveer € 160

Nu is mijn vraag. Is dat het nog waard? Of is een ander motortje een betere optie?

Mijn pulse zelf heeft al diverse reparaties ondergaan, ik ben niet voorzichtig.

Zowat alle lagers, tandwielen en stangen zijn wel en keer vervangen. Je kan dus zien dat hij gebruikt is. Wat ik wil zeggen is dat ik geen wedstrijdmotor ga kopen. Belangrijk is dat hij blijft draaien.

Wij scheuren over een strandje heen. En daar gaat het vaak om de snelheid op het rechte eind. Soms rijden we op een industrieterein, rechte stukken en laadkuilen. Of op een gravelterein, glijden en springen.

Op de rechte einden zou het leuk zijn als ik dezelfde snelheid weer haal. ( 72 op gps) En de kracht behoud in het zand en gravel.

Wat kunnen jullie me aanraden in deze?

Repareren of vervangen?
En bij vervangen, wat voor motor doet straks hetzelfde. Als ik ik zoek op internet zegt elke fabrikant dat de motor "extreme, mega, turbo,power,speed" is.

Modeltuv.

Edit:

IK zie bv een go .28 van picco. Is dat wat? Of is een p3 zoveel beter?

Laatst bewerkt door een moderator:
Als je gaat kijken naar Picco, Werks, Alpha Etc. Voldoet een .21 al, vergeleken met de Force serie's, dan is je auto beter te besturen & zuiniger en waarschijnlijk ook nog een stuk sneller

voor de ho weet ik het niet maar voor de k 4.6 is er zat te vinden.
een complete nieuwe voor ongeveer 85 ex porto en evt, invoerrechten.

Untitled Page

Ik vind via het forum in ieder geval een lagersite. Hier is vast wat te scoren.

Misschien een kleine reparatie een optie? 2 Lagers en dan eens proberen?

Of is dat vragen om troubels?

Bij PK en de Conrad vind je Force motoren voor rond de 100 euro, ik denk dat de keuze snel gemaakt is.

Roelof,

Zijn dat schappelijke motoren? Kunnen ze mijn orthodoxe manier van rijden aan? ;)

Wil je hiermee zeggen dat opknappen weggegooit geld/tijd is?

Ik laat hem trouwens wel altijd rustig warm lopen, en voorkom droogrijden (lege tank)

Maar eenmaal bezig ben ik niet te houden. Mannen blijven kinderen.....

Dank voor jullie antwoorden op deze regenachtige pinkstermorgen.

Tuv

Ik heb bij pk eens een force 4.6 gekocht .

Ik heb bij pk eens een force 4.6 gekocht voor € 120 ongeveer. was voor mijn savage.
En die wagen word ook niet gebruit om rustig mee te rijden

Moet zeggen is niet duur wel leuk om mee te rijden. en kan best veel hebben. Zijn ook makkelijke motoren om aftestellen :p

En idd volgens jou berekening ben je 160 kwijt aan opknappen, voor dat geld heb je ook een leuke nieuwe motor

Laatst bewerkt:
Alles wat nieuw is voor minder geld is beter dan oplappen voor veel geld. Overigens komen veel Nitrostar motoren bij Force vandaan dus ik denk dat je weinig verschil zal merken.

Force motoren zijn zeker goed te doen.

Een andere optie is de GM Nitro Bull 4.6cc, dit is een rebadged LRP spec2. En op een buggy doet die het zeker goed.. En die kun je ook vinden voor rond de 90 euro..

De DR Speed is alleen een motor die met een startbox moet worden gestart. Ik weet ook niet zeker of het exact dezelfde motor is als de Nitro bull.. Het carter is in ieder geval anders van kleur en er zit een andere koelkop op.

Oke. Dat begrijp ik zover.

Maar alleen lagers vervangen en eventueel een zuigersetje is geen optie? Jullie gaan altijd voor alle bewegende onderdelen? (vond ik op deze site)

Ik zie bij conrad een normale force, en een turboforce.
Ik zou dus nog een 3,5 cc turbo kunnen overwegen? Extra power in kleine behuizing. Of ben ik met een standaard 4,6 net zo goed af?

Modeltuv.

de term turbo heeft betrekking op het type plug.
de turbo heeft een conische plug die schijnbaar iets beter afdicht.
dus heeft geen betrekking op het vermogen

die force 3,5 turbo moet wel met startbox worden gestarte hé, en dan is voor die prijs toch bv een alpha f850 of werks b3 beter, of zit ik nu fout ?:oops:

Ik zie inderdaad geen trekker zitten op de achterkant. Valt dus meteen af. Ik laat de namen en rugnummers even op me inwerken. Als de goedkope motoren net zo lekker lopen en rijden ga ik denk ik voor een nieuwe. Hoewel ik nog twijfel om de oude op te kanppen. Nou kan ik dat altijd doen natuurlijk.

2 lagers bestellen en kijken hoe het afloopt, nietwaar.

Modeltuv

Back