motor patriot XL

• Topicstarter Topicstarter Acropilot
  • Startdatum Startdatum
A

Acropilot

Guest
Hey,

ik ben bij Hobbyking op zoek naar een brushless motor voor mijn Patriot XL (linkje: Great Planes Patriot XL .60-.91 Sport Kit - Discontinued ) maar ze hebben daar zoooveeel motoren dat ik er niet wijs uit geraak!

Bedoeling is dat ik een motor vind die zorgt dat ik hoge snelheden kan halen met dit kistje met een zo klein mogelijke prop (te grote prop bied teveel weerstand)

Wie kan mij helpen :)

mvg

omdat ik ook maar 2 vragen heb voor dit kistje, iets op een totaal ander vlak, mechanisch en elektronica en ik hou dat liever overzichtelijk in de daarvoor toegestemde subfora!

Waarom zeur je en geef je geen antwoord ;) Het forum van tegenwoordig...

Waarom zeur je en geef je geen antwoord :wink: Het forum van tegenwoordig...
Als je even op het forum rondsnuffelt zul je merken dat Johan geen zeurder is. Je opmerking is totaal overbodig maar vooral misplaatst :(. Had het gewoon gehouden bij je uitleg!
Groeten, Arie

Is ook niet happend bedoeld!
Wou hem er gewoon even op wijzen dat ik geen spammer ben, dat ik het hier wat overzichtelijk tracht te houden :)

on topic aub, iemand met hobby king skills? :D

Uitgaande van zeg max 4kg en het moet hard gaan dan zou je iets van 3 á 4kW aan vermogen moeten hebben.

Motortje á 10% vlieggewicht is 350 á 400 gram.
Om de stroom nog binnen de perken te houden moet je op 10s gaan draaien.
Toerental. Zeg rond de 20.000rpm = á 600kv.

Prop geschat 9x9 APC-e Zou volgens prop calc op 20.000rpm á 275km/h propspeed zijn en 5.7kg thrust

Als dat voldoende is moet je dus gaan zoeken naar een motortje wat dat kan draaien.

En anders kijk eens rond op de pylon afdeling die draaien ook vast wel iets wat in de richting zit.

ps. het kan ook wel met watminder vermogen, bv 2kw. dan heb je wat meer opties.
Zo op HK weet ik het ook even niet zo snel.

http://hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=11143

Gr. Dennis

Laatst bewerkt:
Hey Dennis, zal 10s niet te zwaar worden? dan kan ik evengoed voor een 15cc gaan want ik heb de indruk dat dat lichter zou zijn, of ben ik mis?

Voorbeeld motortje was overigens op 8s.

Was ook wel al wat lager in het vermogen. volgens reviews

Finally, some prop data!

All tests done on series, 4S, 5000mAh 20C Lightflight batteries in 8S configuration, 120A HV Hobbywing ESC on medium timing. All data points are peak numbers. BTW: I used both the collet and set screw 6mm prop adapters, they work fine, motor comes with no adapters for airplane use. Here is the data:

APC 7x8 - 56A, 29.03V, 1678W, 10 second run raised from 68F to 83F, 22400 RPM.

APC 9x6 - 92A, 27.36V (pack was ~20% down from full charge), 15 second run raised from 79F to 106F, 19800 RPM.

Volgens prop calc is dat 180km/h propspeed en 4600gram thrust. Dat zou al ruim voldoende zijn.
Eventueel kan je nog wat trekkracht inleveren en er meer spoed op zetten, bv 8x7 en misschien nog net een 8x8 als je niet continue volgas gaat. Weet niet of er een 8x7 is in APC-e

en

Very good motor. I use it on airplane. The motor itself is well built. The bell is balance, magnets are well secured and glued. All screws are already LockTited, No vibration at all at 19 500 RPM.
Data: 6S 4000mAh 40C APC 11x5.5 Electric 15 950 RPM (2100 watts) 100 AMP (I hold this current for 2 minutes, motors was just warm 35 celcius)
6S 4000mAh 40C APC 11x7 Electric 15 200 RPM (2700 watts) 120 AMP (I hold this current for 1 minutes, motors start to get warm/hot to the touch 45/50 Celsius)
All test was perform without the airplane cowling and outside (ambient temp 5 Celsius) so very good cooling. In hot weather, it will support 6S config at 120AMPS burts for 15~30 seconds without problem.

Ik was ook uitgegaan van de 90 motor aangezien je zei dat het snel moest zijn.

Op 6s schat ik een 9x8 of 10x7 prop.

Laatst bewerkt:
Dit is één van die old fashion metanol kisten, ze zijn heel stevig en zwaar gemaakt om motortrillingen en eventueel een hardere landing te kunnen incasseren.
Een tijd geleden heb ik eens een ultra sport 90 van dezelfde fabrfikant naar een electromotor omgebouwd. Dit toestel was ook een ietwat snellere stevige laagdekker voorzien voor een 15cc tweetakt met een hoog leeggewicht.
Ik had er 10S 3200mah lipos ingestopt met een motor die 60A nam met een 10x7.
Het resultaat was een loodzware machine die ondermaats presteerde en maximum 4,5 minuten kon vliegen. Het vloog dus gewoon niet leuk. Toen hij nog met de OS 90FX vloog was het een strak toestel waarmee ik gemakkelijk 10 minuten mee kon vliegen en vrijwel vertikaal de wolken in kon klimmen.

Sommige toestellen zijn gewoon minder geschikt om electro aan te drijven tenzij je al van bij het begin van het bouwproces serieus wat gewicht kan uitsparen door dunnere triplex te gebruiken en hier en daar extra uitsparingen te maken, maar dit is weer een heel ander onderwerp.

grtz Johan

deze kist is redelijk licht gebouwd, maar ik begin inderdaad ook te twijfelen om gewoon een 2 takt motor te kopen bij hobbyking met een tunedpipe onder, goedkoper en langere vliegtijd :)

Haha misschien :rolleyes:
Kijk ik ga het je beloven , ik ga eerst een pipercub 1/6 bouwen, en deze kom ik bij jullie invliegen :wink:

Niet zo negetief over elektro.
Een goed gekozen setup is net zo zwaar of zelfs iets lichter bij gelijk of soms zelfs meer vermogen.

Vliegtijd zal in theorie korter zijn maar de keren dat je intensief langer dan 10 min vliegt komt zelden voor.
De meeste elektro modellen met wat vermogen hebben volgas maar een minuut of 5 maar gebruik je de gasstick af en toe ook nuttig dan ga je al snel richting de 10 min.

En wat al voorbij kwam, probeer het kistje ledig wel zo licht mogelijk te maken. Wel verantwoordt natuurlijk.

Back