Motor piept

• Topicstarter Topicstarter Black Angel
  • Startdatum Startdatum
B

Black Angel

Guest
Hallo,

Wie kan me helpen, ik ben helemaal nieuw op het gebied van RC.
Ik heb een Copter-X black angel, bij het aansluiten van de batt, geeft de motor een signaal, een piep, 10 keer drie tonen, stopt, en begint opnieuw.
Krijg hem dus ook niet aan de praat, ik dacht eerst dat het de zender was, maar het blijkt de motor te zijn.
Ik heb hem tweedehands gekocht, ik heb hem werkend gezien, nu helaas niet meer.:confused:

Johan.

Welkom :)

De regelaar probeert je iets te vertellen en gebruikt de motor als primitieve luidspreker. Er zat waarschijnlijk geen handleiding meer bij, no worries, even op de site van de fabrikant/importeur/leverancier kijken:
lmgtfy.com/?q="copter+x"+manual

En aangezien je helemaal nieuw bent ...
Verplicht LiPo-laden leesvoer/video's, voor veiligheid van accu, portemonnaie, model, garage/huis/thuis:
Hoe laad ik mijn Lipo, zie door de bomen het bos niet meer

Vergeet niet de stickies/FAQs/belangrijks door te nemen, ze staan permanentt vastgepind bovenaan in het Algemeen heli subforum, veel kennis daarin verzameld, besparen jou, en ons :mrgreen: veel vragen. En minstens een paar crashes.

Forumtipjes voor je Johan:

• Het kan handig zijn om je woonplaats of regio in je profiel - MBF op te geven, dan kan iedereen dat altijd links onder je gebruikersnaam zien. Daarmee kunnen leden je verwijzen naar evenementen, winkels, clubs, personen, handel, locaties en drinkgelagen in jouw omgeving. En wie weet, misschien woont er wel een behulpzame ervaren MBF'er bij jou om de hoek, of iemand die jij kunt helpen.
  • Indien je ook leeftijdsweergave activeert in jouw profiel - MBF, zal die altijd zichtbaar zijn, links naast je berichten. Met die kennis kunnen forumleden beter maatwerk leveren in hun antwoorden. Leeftijd geeft indicatie van budget, aantal jaren scholing (= talen, natuur- en wiskunde, rij- en zwemles etc) en het al dan niet aanwezig zijn van een hogere instantie, eventueel in combinatie met handenbindertjes. Of dat je wellicht zelf nog in de categorie handenbindertje valt. En leeftijd kan een (zeer) ruwe indicatie geven van de 'kwaliteit' van jouw antwoorden.
  • Met andere woorden, het vergemakkelijkt en verbetert de communicatie, en de persoonlijke contacten.

Bedankt voor de tips, maar nu weet ik nog niks over hoe ik het probleem moet oplossen.:confused:
Ik heb net de LiPo aangesloten op de lader, alle lampjes rood, eerst maar eens de accu opladen....
De handleiding had ik al, daar heb je weinig aan, alleen voor het opbouwen en aansluiten, maar verder niks.;)

Johan.

Die piepje geven aan dat er iets mis gaat in de communicatie van de ESC en de motor of een verkeerde instelling van de ESC. Het kan bijvoorbeeld betekenen dat de startstroom te laag is of de timing van de motor verkeerd, throttle range niet goed. Lipo laden is dus een goede zet want waarschijnlijk was de spanning te laag.

* Heb je wel je zender eerst aangezet?
* Staat het gas wel helemaal dicht?

In beide gevallen gaan veel regelaars protesteren als je dat niet doet.

Ik zou verwachten dat die piepjescode in de handleiding staat, vandaar mijn verwijzingen.
Als je een Futaba zender hebt, moet je de gasfunctie in de zender reversen.

In de handleiding van de regelaar dan wel. Deze helicopter is er als kit (en dan is de vraag: welke ESC en zender heb je er bij?) en als RTF, in dat geval heb je waarschijnlijk ook een manual waar die codes in staan.
Maar bij veel regelaars is het zo dat ze eerst een piepje geven en dan een serie, die aangeeft hoeveel cellen de regelaar telt. Als er vervolgens geen signaal van de zender is blijft hij dat herhalen.
als je gas verkeerd om staat kom je meestal in het setup-menu van de regelaar en dat wordt aangegeven met een ander deuntje.

I ieder geval moet je iets meer informatie geven over de regelaar en de zender die je er bij hebt.

Wel de juiste procedure gevolgd voor het aansluiten ?

1 : eerst zender aan, juiste model gekozen
2 : dan pas de lipo op je heli aansluiten

En inderdaad, als een lipo te weinig spanning geeft, die eerst opladen. Kijk ook of alle draden vanuit de ESC correct op de motor zijn aangesloten. Als er 1 draadje op een verkeerde aansluiting zit, doet je motor het ook niet of draait de verkeerde kant op.

Voordat je verder gaat : HAAL ALLE ROTORBLADEN VAN JE ROTORKOP ERAF, JE HEBT ZO EEN FLINKE VERWONDING ALS JE GAAT OPTOEREN!!!

Nou alvast bedankt voor de reacties.:p

Mijn zender en ontvanger zijn van Copter-X, type CX-CT6C.
Ik heb gisteren mijn LiPo opgeladen (met de bijgeleverde lader Copter-X B3), bij het starten van het laden alle lampjes rood, daarna 1 voor 1 groen, helaas geen verandering van het probleem.:(
Inderdaad ik heb geen rotorbladen of staartrotor bladen gemonteerd, ik wil graag alle vingers behouden.:mrgreen:
Ik heb een filmpje gezien van een maffe Amerikaan die aan het stunten was met een Black Angel (waarschijnlijk niet helemaal standaard), maar dat geeft een heel goed beeld wat voor letsel zo'n toestel kan veroorzaken.;)
Safety first!8):mrgreen:

Schiksie: Hoe zie je of de draden goed zijn aangesloten, de draden die uit de ESC komen zijn alle drie blauw.

Groeten Johan.

Info

Misschien nog handig om te vermelden, de mijne heeft vier rotorbladen, dus geen Fly-bar.... denk ik...:n00b:
Maakt voor het probleem niet uit, maar puur ter info.:D

... Hoe zie je of de draden goed zijn aangesloten, de draden die uit de ESC komen zijn alle drie blauw....
De motordraden zijn equivalent, maar niet identiek. Ze voeren hetzelfde signaal, iets in tijd verschoven (respectievelijk 0°, 120° en 240°). Door verwisselen van twee van de drie motordraden, ongeacht welke twee, zal de motor andersom gaan draaien, da's alles. Uiteraard nooit plus en min van accu verwisselen, dat kost je een regelaar (geldt voor alle elektronica, huis, tuin, auto ...).

Spanningen bij volgas
3-phasen_drehfeld.gif

Spanningen bij minder dan vol-gas, spanning wordt in stukjes gehakt (PWM, chopping)
Teillast_Motor.gif

Kun je deze twee vragen nog even beantwoorden, voordat je draden los gaat trekken? Als je hem werkend hebt gezien kunnen de draden onmogelijk ineens andersom zitten. en op je zender kun je de draairichting van de motor niet veranderen.
* Heb je wel je zender eerst aangezet?
* Staat het gas wel helemaal dicht?

In beide gevallen gaan veel regelaars protesteren als je dat niet doet.

PH_AJH: Dat klopt, maar ik moest een aantal onderdelen vervangen, omdat de vorige eigenaar, niet de moeit had genomen om dingen te checken en/of te lezen, dus gewoon de Rotorbladen erop, in de kamer en gewoon starten die hap.:confused:
Gelukkig heeft hij zelf niet gewond geraakt, maar de heli had wel schade.
Ik wel wel technisch, dus bij aankoop wel alles bekeken en getest.
Alle servo's deden het de motor draaide, alleen van het tandwiel waren twee tanden uit, en eventueel de hoofdas krom.( dat heeft de prijs wel gedrukt)
Het toestel is dus gewoon nieuw, buiten de schade om.
Ik heb de benodigde delen aangeschaft, en gemonteerd, daarbij wou de hoofdas niet uit de koppeling komen, dus heb ik de heli volledig gedemonteerd.
Dus om een verhaal kort te maken, dat is de reden, alleen toen ik thuis kwam na de aankoop, heb ik hem nog weer geprobeerd, en gaf hij ook deze storing, dus al voor het demonteren.:rolleyes:
Nu kom ik er net achter dat het schema van de fabrikant verschillend is met de handleiding van de zender/ontvanger, maar deze is ook van Copter-X.
Dus nu moet ik even testen of het nu opgelost is.

Johan.

Hoi Johan,
Stel ik de vraag gewoon nog een keer :D : zet je wel eerst de zender aan?
En trouwens; het omdraaien van 2 van de 3 motordraden laat de motor andersom draaien maar verandert helemaal niets aan de regelaar. Dat kan de piepjes dus nooit veroorzaken.

Wat voor regelaar zit er in? als je de manual van de regelaar kunt vinden staat daar ongetwijfeld in wat de piep-code betekent. Dat zoekt een stuk makkelijker.

Wat ook nog kan is dat je de zender en ontvanger even opnieuw moet binden.

Helaas geen verandering, nu begint de zender te piepen, en geeft in het display: thro hold (throttle hold denk ik), vraag me niet waarom:confused:
Is al opgelost, schakelaartje verkeerd.:oops:
Die is ook van Copter-X, dit staat erbij: 50A Brushless ESC with BEC.
Geen idee waar ik dat moet zoeken.
Na lang zoeken een manual op het net gevonden, nu nog even uitpluizen.........:yes:

Groeten, Johan.

Laatst bewerkt door een moderator:
Als ik heel eerlijk ben denk ik dat je er verstandig aan doet iemand te zoeken die wel wat ervaring heeft. Het is allemaal niet zo ingewikkeld maar via een forum is het bijna niet te doen zo.

Back