Motor ploft en slaat af

Hallo allemaal.

Afgelopen zondag heeft mijn broertje met mijn Kyosho fazer gereden, slecht idee, want hij plantte hem frontaal in een stoeprand :|

Gelukkig weinig schade, alleen m'n foamblock naar de knoppen en m'n stuurservo heeft het begeven.

Na het repareren van beide onderdelen ben ik even gaan rijden.

wat mij opviel was dat toen de auto eenmaal liep hij rare geluiden maakt zo af en toe.

Het is een soort sissende plof uit de motor/uitlaat, vaak slaat hij dan ook af als hij dit doet.

Dit gebeurt eigenlijk alleen als ik geen of ongeveer 1/4 gas geef. (stationair)

ligt dit aan de afstelling of kan dit een andere reden hebben, ik heb de uitlaatpakking al vervangen, en hij doet 't nog steeds.

Ook heb ik de motor volledig uit elkaar gehaald en geen schade gevonden (cilinder+zuiger hebben geen krassen) ook heb ik nog compressie.

Iemand een idee?

Groeten,

Mike:cool:

lijkt op een afstelling probleem maar controleer ook even of de luchtfilter goed schoon is dat is het belangrijkste van onderdeel van de motor.
en wat voor brandstof gebruikje en hoe veel % nitro

Begin eerst met een verse gloeiplug.

Ik heb al verschillende rosi's geprobeerd, gloednieuw, nummer 3.

De brandstof die ik gebruik is Merlin Expert 16%

De luchtfilter is een nieuwe luchtfilter die ik net een weekje heb.

Is het misschien een idee om de carburateur helemaal schoon te maken ofzo?

Kunnen het misschien luchtbellen zijn in de brandstofslang?

Alvast bedankt.

Sissende plof en uitslaan bij kwart gas.

Weet je zeker dat de afstelling nog goed is na het uitelkaar halen :?:

Die plof en het uitslaan lijkt mij een beetje naverbranding in de uitlaat........
Meestal het gevolg van een verkeerd afgestelde motor of slechte plug.

Aangezien de plug al vervangen is blijft afstelling als meest logische oorzaak over.

Heb je carter ook al gecontroleerd op scheuren? Normaal moet de motor dan raar gaan janken en niet netjes terug vallen naar stationair maar andere problemen kunnen zich ook voor doen bij een scheur. Als de motor schoongemaakt is laat verse oliesporen op ongebruikelijke plekken het wel zien als er ergens een scheur zit.

De uitlaat is niet gedeukt (geweest)?

Tank misschien gescheurd of de tankdop een klap gehad?

Filter.... heb je die erg vet in de olie staan?

Ik heb geen scheuren in de carter kunnen ontdekken, hij rijd ook prima, lekker fel en mooie dunne witte rookpluim bij volgas.

Een andere luchtfilter heb ik ook al geprobeerd, het blijft gebeuren.

Het is dus echt alleen als hij stationair loopt of als ik heel weinig gas geef.

@Roelof, hij komt heel netjes terug op stationair als ik het gas loslaat, hij blijft niet "zweven" in toeren om het zo maar even te noemen.

Uitlaat is prima in orde, nieuwe uitlaatpakking en silicone koppelingsstuk zit goed strak en met Tywraps eromheen.

Ik vindt 't echt vreemd.

Misschien heeft het er iets mee te maken, maar 2 weken geleden heb ik puur uit intresse het motorblok uit elkaar getrokken, toen wist ik niet precies meer hoe de zuiger er in moest (er zit niet zo'n randje in de zuigerwang) alleen een gaatje in het midden.

Ik kon de zuiger zo monteren dat dit gat voor de uitlaatpoort zat, maar ook naar het inlaatkanaal toe, ik heb gekozen voor het inlaatkanaal.

Gr,

Mike

Ik denk dat je de cilinder bedoelt? De zuiger gaat op en neer namelijk.
Er zou een nokje moeten zitten zodat je de cilinder goed kunt plaatsen. Ik denk dat er bij jou daar iets fout is gegaan.

M.v.g. Mark

als de motor nu gewoon nog loop is het goed gegaan want die motoren zijn zo gebouwd dat alleen de zuiger eventeul met drivestang verkeerd gemonteerd kan worden maar dan krijgje de motor ook niet rond met vliegwiel.

@roelof
een deuk in de uitlaat is onzin je wilt niet weten hoe veel uitlaaten ik al heb gezien met een deuk er in en de motor bleef er prima mee lopen en doet niks minder of meer mee.
en uitdeuken doet ook niks.
maakt dus niks uit.

dit lijkt meer of verkeerd afstelling te rijk onder in in de midden toeren naalt alsje ras geeft en slaat af krijgt hij dus te veel brandstof en valt hij uit.

kan ook zijn de de gloeipliggen die je gebruikt de verbranding niet aan kunnen dit heeft te maken met de motor die gebruikt in cc 3.5cc en of 2,1 of 2,5cc
bij een 3,5cc moetje gewoon plug nr 5 van hpi bijvoorbeeld gebruiken als het met een turbo plug is nr3 van os max.
bij 2,1 en of 2,5 cc motoren kan ook nog 3,0cc die zijn er ook een nr 4 en of 3 meestal bij 2,1 2.5 motoren

en als tip probeer andere plug geen rossie maar een hpi en of een van rcp nr 4 en of 3.
de brandstof die gebruikt is super brandstof dus daar ligt het niet aan.

betreft lucht filter alsje die te dik in de olie heb staan kan hij ook verzuipen want dan is de verhouding lucht brandstof verkeerd en krijgt de motor dus te weinig lucht en verzuipt hij tot volg dat er dus te veel brandstof in de motor zit en verbrand en er dus een naverbranding onstaan vandaag dus de plof uit de uitlaat.

maar in dit geval rijd hij prima op volgas zo alsje al zij.

dan is het alleen midden toeren naar een beetje dicht draaien niet te veel stationaar schoef beetje terug want alsje die naalt terug draai gaat de motor harder lopen in toeren en metde stationaar schoef kunje hem veel lagen in toeren regelen.

dan is er nog iets is deze auto 2e hans gekocht en zit de orgineele carabrateur wel op! zo niet kan het ooke en probleem zijnw ant dan is de ondertoeren naait verhouding anders en dan zou er een loka winkel ff naar moeten zien zo dat die hem juist voor je kan afstellen alsje dit niet lukt en uitkomt.

voor de rest komje er niet uit weetje niet welke naalt welke is maak er foto`s van plaats hem hier kan ik het andwoord geven wat alles is.

en volgens mij zit er op de auto die jij hebt een motor met een laag liggen zwarte koel kop.

ik hoop dat je wat aan deze info hebt.

Laatst bewerkt:
@roelof
een deuk in de uitlaat is onzin je wilt niet weten hoe veel uitlaaten ik al heb gezien met een deuk er in en de motor bleef er prima mee lopen en doet niks minder of meer mee.
en uitdeuken doet ook niks.
maakt dus niks uit.

Als jij veel gedeukte uitlaten hebt gezien heb je ook wel een uitlaten gezien met een losse conus? Juist een losse conus kan hele rare dingen doen, mogelijk ook een los stukje pakking of uitlaatrubber dat in de uitlaat zweeft kan vreemde dingen veroorzaken.

Voor je motor:
- de hoogste poort is de uitlaat
- de zuiger moet op het hoogste punt de uitlaatpoort volledig sluiten.

Heb je dunne koperen ringen bij de kop weggelaten? of per ongeluk verloren? Die ringen zijn niet alleen een pakking maar bepallen de compressie wat op zijn beurt de onstekingstijdstip bepaalt. Daar moet je niet te veel aan veranderen!

een conus zou wat kunnen doen maar niet dit probleem van het plofen van de motor met uitlaat.
btw jij had het alleen over deuken meer niet en een stukje uitlaat pakking er uit is niet erg dat blaast toch de uitlaat uit nooit de motor in.

maar laten we het verder over het probleem hebben over uitlaten enz zijn er altijd mening verschillen boeit ook niet voor nu.

maar deze klacht van mike was dat hij uitviel en ploft en dat kan alleen te maken hebben met verkeerde afstelling als hij wel goed loopt of volgas dus is het alleen het begin stukje van weg rijden.

een pakking tussen uit halen is niet erg verbeter de kompressie een beetje maar ook je bepaalt ook mee welke nitro % je gebruikt bij een 2,5 cc zou ik nooit de pakking tussen uit halen heeft eigelijk geen zin want je gebruitk altijd 10 of 16% mee.
dus mike haal de koel kop er even af kijk of de kopperen pakking er nog zit onder de verbrandings kamer.

een pakking tussen uit halen is niet erg verbeter de kompressie een beetje maar ook je bepaalt ook mee welke nitro % je gebruikt bij een 2,5 cc zou ik nooit de pakking tussen uit halen heeft eigelijk geen zin want je gebruitk altijd 10 of 16% mee.
dus mike haal de koel kop er even af kijk of de kopperen pakking er nog zit onder de verbrandings kamer.

Dat ligt er maar net aan :!: Bij een simpele motor is dat vaak maar 1 ring en heeft het dus aanzienlijke gevolgen voor de compressie :!:

En dat is dus weldegelijk erg :!::!::!:

zo als ik al zij bij 2,1 of 2,5 zou ik het nooit doen een 3,5cc motor heeft meestal wel meerdere
maar er moet altijd een koppere pakking tussen in mischien had ik het iets ander in het verhaal neer moeten zetten.

hij krijgt misschien heel veel optie`s maar weet hij ook een beetje hoe alles werkt en heeft hij wat geleerd.

en begin zijden we al lijkt op een afstelling probleem.

Bedankt heren,

Ik ga aankomende dagen even een aantal dingen proberen die jullie mij hebben verteld.

zodra ik meer weer horen jullie van mij.

groeten,

Mike

Let even op als je je lage toeren sproeier armer zet, dat je je stationair ook bij moet stellen.
Je zal wel een te grote opening hebben wanneer hij stationair loopt, wat je oplost met een rijke afstelling op je LSN

Back