motor problemen.

Hoi,

Ik heb een probleem met mijn 91sr motor in de trex 700.
Deze bouwt druk op in de tank via de motor dus niet via de uitlaat.

Ik kan de motor aan de praat krijgen, starten en hij loopt geen probleem.
Maar zodra hij boven midstick kom dan zakt hij in 1 keer in en stopt de motor.

We hebben de slangen vervangen (dachten aan lekkage)
We hebben de instelling van de motor ingesteld zoals in de beschrijving

We hebben de headertank er tussen uitgehaald zodat hij rechtstreek uit de tank brandstof krijgt zonder allerlei omwegen.

Nieuwe brandstof gekocht (dachten aan vocht)

We zijn nu dagen en weken bezig maar het lukt niet.

Heeft misschien hier iemand een idee wat het zou kunnen zijn,

Yup.... uitgaande van dat de motor blijkbaar voorheen wel goed gelopen heeft, zou ik zeggen, maak eerst de carburateur eens schoon, en probeer als dat niet helpt eens een nieuwe plug. het klinkt alsof de motor boven een bepaalde gasstand te weinig brandstof krijgt (en de naald verder open draaien helpt niet), OF de plug is aan zijn einde en "waait uit" als het gas te ver open staat. Komt een heel enkel keer wel vaker voor met motoren van 15 cc of meer.

Groet, Bert

idd
als de motor voorheen wel goed gelopen heeft??

Kijk de O-ringen van de gasnaalden na. Carb goed schoon en de pomp ook
Andere plug doet wonderen(ik vervang ze regelmatig met Enya3 of OS8
Ben je op andere brandstof overgegaan (nitro percentage verhoogd?)
bij het vervangen van de slangen is de slang vanuit de backplate naar de check valve (10cm) niet te kort of te lang??

S6

Jeroen

Hallo,

Bedankt voor de oplossingen, ik ga de plug vervangen voor een nieuwe en als dat niet helpt haal ik de carb er af en ga dat schoonmaken.

Als het werkt plaats ik dat hier weer.

dank jullie wel

naopa

theoretisch heeft een pomp motor geen tankdruk nodig...........
in de praktijk gaat hij echter mager lopen.
maar zoal jij beschrijft wel heel mager
mijn tips:
- toch ook tankdruk gebruiken (heb ik ook altijd gedaan)
- vetter stellen ( mid of high)

mijn tuning manual op Jupiter Modelvliegclub (TIPS) bekijken.
de backplate kun je alleen niet voelen met een pomp, helaas.

heb je een bubble clunck of speciale filters die de fuel flow kunnen benadelen?

theoretisch heeft een pomp motor geen tankdruk nodig...........
in de praktijk gaat hij echter mager lopen.
maar zoal jij beschrijft wel heel mager
mijn tips:
- toch ook tankdruk gebruiken (heb ik ook altijd gedaan)
- vetter stellen ( mid of high)

mijn tuning manual op Jupiter Modelvliegclub (TIPS) bekijken.
de backplate kun je alleen niet voelen met een pomp, helaas.

heb je een bubble clunck of speciale filters die de fuel flow kunnen benadelen?

Ik gebruik de tankdruk wel dus de tank wordt op druk gebracht en dat werkt ook wel want wanneer ik de slang van ontluchten los doe komt er wel lucht uit.

Wat betreft de slangen waar flow benadeeld kan worden heb ik opgevangen door alles ertussen uit en rechtstreeks op de tank dus geen obstakels en dat hielp ook niet.

Vanmiddag de plug proberen ik heb de os8 en de enya3 dus op hoop van zegen maar weer.

Naopa

Hallo,

Gister (maandag) op de vereniging de trex weer aangeslingerd en zowaar met de nieuwe plug vloog hij.....even, we dachten het te hebben gewonnen en alleen nog afstellen.
Maar wat we ook deden daarna bij midstick ging hij weer uit.

Vandaag gaat hij op tafel en word de carb schoon gemaakt op hoop van zegen maar weer dan.

PS wel gevlogen hoor maar met een raptor 30v2 en dat ging best.

Ik denk dat je dan de afstelling fout hebt.
Het klinkt of jouw mid veel te hoog staat en high te arm waardoor hij in lage toeren vet loopt en hoger mager.
Dan kapt hij er snel mee.
De waardes met pomp weet ik niet meer precies.
Low: 10 graden vetter dan standaard (stelschroef)
Mid: Ik meen rond de 1 slag (360 graden)
High: Rond de 1,5

Hier is mijn tuning manual:
http://www.jupiter-venlo.nl/Algemeen/Tips/Helimotor afstellen v3.1.pdf

Anders kom je maar langs in Venlo dan tune ik hem wel voor je.

P.S.
De Enya 3 is perfect voor 30% Nitro (+ extra 0.2mm shim)
De OS#8 is goed voor 15% Nitro (geen extra shim)

Ik zou toch, als het mogelijk is, uitlaatdruk gebruiken. Naalden terug naar 2 slagen open en opnieuw
beginnen met afstellen, eerst de high en dan de mid-range.

Ik denk dat je dan de afstelling fout hebt.
Het klinkt of jouw mid veel te hoog staat en high te arm waardoor hij in lage toeren vet loopt en hoger mager.
Dan kapt hij er snel mee.
De waardes met pomp weet ik niet meer precies.
Low: 10 graden vetter dan standaard (stelschroef)
Mid: Ik meen rond de 1 slag (360 graden)
High: Rond de 1,5

Hier is mijn tuning manual:
http://www.jupiter-venlo.nl/Algemeen/Tips/Helimotor afstellen v3.1.pdf

Anders kom je maar langs in Venlo dan tune ik hem wel voor je.

P.S.
De Enya 3 is perfect voor 30% Nitro (+ extra 0.2mm shim)
De OS#8 is goed voor 15% Nitro (geen extra shim)

Ik heb hem gedemonteerd dus ga eerst de boel schoonmaken en dan ga ik de instellingen overnemen van je manuel.

Naopa

Ik zou toch, als het mogelijk is, uitlaatdruk gebruiken. Naalden terug naar 2 slagen open en opnieuw
beginnen met afstellen, eerst de high en dan de mid-range.

De druk die via de motor komt is goed hij bouwt prima druk op.
Ik heb ook geen mogelijkheid om via de uitlaat druk op te bouwen daar er geen aansluiting voor zit.

Na het schoonmaken zien we verder ppfff werk

Naopa

Weer geprobeerd

Vanavond weer bezig geweest nadat er dus een nieuwe plug in gekomen is, nieuwe brandstof gekocht i.v.m. mogelijk vocht en als laatste de carb er onderweg en helemaal schoon geblazen.

Nu doet hij het......NIET.

Exact bij het streepje op de carb Hover slaat hij af, als je er langzaam na toe toert loopt de motor prima, speel je wat met gas tot bijna hover loopt hij prima, ga je er steeds een beetje verder heen lijkt het net of hij harder gaat lopen doordat hij minder brandstof krijg (zelfde als wanneer je de slang dicht knijpt).

Ik dacht zelf aan het pompje (zwarte kastje achterop de carb) het niet afkan???
Zeg het maar ik ben ten einde raad.

Heb de trex in de auto gegg gezet en ben lekker met de oude raptor gaan vliegen...heerlijk.

Wie nog een oplossing kan bedenken, ik sta er voor open ik probeer alles.

Bert

Hoi Bert,

Ik denk dat ik jou probleem heb gevonden.
Bij een normale carb zit er aan de main needle een nippel waar de brandstof toevoer op wordt aangesloten, aan de zijkant van de needle houder zit een klein gaatje waardoor de brandstof bij de naald komt. Deze op zijn beurt sluit in het middel een klein gaatje af. Door de naald open te draaien gaat de brandstof via dit gaatje naar de inlaat kelk en in de motor.

Bij de YS gaat het precies ANDERSOM de brandstof komt binnen bij het gaatje dat door de needle wordt afgesloten, dit geld voor bijde naalden. Dus aan de achterkant van de needle houder. Ik denk dus dat achter de naald houder vuil zit. Je kan met steekslueteltje 8 deze houders losdraaien.

Aan de onderkant van de carb zit een gat geboort,( via dit gat wordt de brandstof aangevoerd) als je deze dicht bij een lamp houd moet je het licht zien als je in de gaten kijkt van de needle houders.

Succes Frans.

Hoi,

vandaag het slangetje wat uit de motor komt om druk op te bouwen in de tank precies 10 cm gemaakt zoals vereist, ook de check valve nagezien en is goed.

Vanavond weer geprobeerd maar wil nog steeds niet, nu alles nagelopen en blijkt dat na het membraam geen brandstof meer komt.

We hebben toch aan het kleine schroefje op het membraam gedraaid tegen alle adviezen in en zowaar kwam er brandstof alleen bleef er brandstof lopen waardoor de motor verzuipt.

Morgen weer de motor uitbouwen en dan het membraan bekijken.

Ook gelijk de oplossing van Frans nazien of er vuil voor de naalden zit echter heb ik de carb net helemaal schoon gemaakt maar toch je kan het niet weten en als je toch bezig bent kan je het beter uitsluiten.

Al met al denk ik dat we vanavond een eind verder bij de oplossing gekomen zijn.

Bert

Bert,

Mijn membraam heeft geen schroefje maar is aan een kant plat en aan de andere kant zit een bolletje, zeg maar een halve kogel. Als ik het dekseltje eraf schroef dan is dit kogeltje zichtbaar. Dit kogeltje druk dus het hendeltje naar beneden om de brandstof toevoer te openen.
Ja, volg de brandstof en daar waar het stagneerd probeer de oorzaak te vinden.

Succes
Frans.

Hoi Frans,

Vandaag weer bezig geweest en eerst de druk gaan volgen en daar ging al iets fout, de check valve was niet goed.
Deze goed gezet en verder na de stroom van lucht kijken en die was goed.
Toen net als je zegt Frans de nitro volgen, en na het membraam kwam er niets, dus aan het schroefje gedraaid tot er wat komt en zo zijn we gaan vliegen(proberen).
Hij starte niet kreeg onvoldoende dus weer bij gedraaid en zowaar bleef hij lopen.

Wat blijven afstellen (we worden nog PRO) en toen bleef hij lopen en zelfs boven midstick en zowaar hij kwam even vrij.

Toen zagen we het volgende probleem er lekte een grote hoeveelheid Nitro op de motor en begon daardoor te roken even dachten we dat hij in brand vloog.

Al met al weten we nu dat door de druk in de tank de nitro door het membraam gedrukt word en dus doorloopt en dat geeft ons inzien dat het membraam stuk is dus daar een nieuwe voor gaan bestellen.

Pff straks het seizoen afgelopen en nog geen meter gevlogen met de trex grr

Bert

Bert,

Kom anders maar weer eens naar Almere.
Moet op te lossen zijn toch ?

Ik heb nooit problemen gehad met YS .

Zondag ben ik er weer, met een 700, ook met YS, dan kan je zien dat die heel mooi loopt !

gr,

Rob

nieuwe motor

Ik heb al een andere motor gekocht maar ga de ys zeker weer klaar maken maar we denken dat het membraam stuk is dus die gaan we dit weekend eerst uit elkaar halen en nazien.

Bert

Back