Motor/prop combo.

pompebled

Forum veteraan
'Blutiger Anfangerfrage'

Ik heb voor mijn Parkfun Fusion ( parkzone-fusion-beginnervragen ), als de borstelmotor 'op' is, deze motor aangeschaft:
RC A2212 2200KV Brushless Outrunner Motoren for Plane bei eBay.de: Motoren (endet 25.09.10 18:51:23 MESZ)

Deze motor kan volgens de specs op 2S een 8x4 en op 3S een 7x5 prop draaien, ik heb echter geen plaats voor zo'n grote diameter, 6" is wel het maximum.

Nu is de standaard prop een 5 x 5.

Kan ik ongestraft de 2200KV motor met een kleinere prop (desnoods een drieblads) laten draaien?
Of haal ik me daarmee allerlei narigheid op de hals?

Groeten, Jan.

Laatst bewerkt door een moderator:
Ziet er uit al een Himodel kloontje.
6x4 is al ruim voldoende. Heb nog geen mensen gezien die een 3blads draaide maar het zou kunnen al wordt het zweefvermogen door extra weerstand wel iets minder

In geval van 3 blads zou een 6x4 wel moeten kunnen maar of het ook echt een verbetering geeft voor dit model betwijfel ik.

Alleen GWS heeft allen 6x3 in 3 blads. Kan wel maar lever je nog meer snelheid in.

Bij twijfel altijd even voelen of de motor niet in een korte tijd heet wordt. Warm mag wel maar heet niet. En de regelaar idem.
Meten is betrouwbaarder.

Gr. Dennis

Ik vloog mijn Fusion met een vergelijkbare motor op een 3s 1500 mAh met een 6x4 prop en een 30A ESC.
Perfecte setup!
je kunt misschien een graadje meer domping toepassen, maar hoeft niet perse..

Er bestaan ook props als 6x5.5 of 6.5x6.5 (graupner speedprop)

een halfinch groter is maar 6mm per blad. dat past mogelijk nog wel.
6.5x6.5 komt overeen met 7x5.
3 blads zijn meer leuk dan nuttig.

Ik vloog mijn Fusion met een vergelijkbare motor op een 3s 1500 mAh met een 6x4 prop en een 30A ESC.
Perfecte setup!
je kunt misschien een graadje meer domping toepassen, maar hoeft niet perse..
Méér domping, wil dat in dit geval (duwprop opstelling) zeggen dat de motoras t.o.v.de lengte as van het vliegtuig een grotere of een kleinere hoek moet krijgen?

En wat is de reden dat ik de dompingshoek zou veranderen?

Groeten, Jan.

Dompingshoek?

Méér domping, wil dat in dit geval (duwprop opstelling) zeggen dat de motoras t.o.v.de lengte as van het vliegtuig een grotere of een kleinere hoek moet krijgen?

En wat is de reden dat ik de dompingshoek zou veranderen?

Groeten, Jan.

Ik quote mezelf maar even; waarom verander ik de dompingshoek en maak ik 'm groter of kleiner t.o.v. de koorde van de vleugel?

De zoekfunctie levert hier niet echt een (voor mij) duidelijk antwoord op op.

Groeten, Jan.

Back