Motor/propellor vraagje

Heb een nieuwe multiplex mentor overgekocht die nog niet gevlogen heeft
met deze motor
Turnigy TR 42-60C 500Kv Brushless Outrunner motor
Speed : 500Kv
Max Efficiency : 38A
Max Load : 50A
Weight : 280grams
Lipo Cell requirements: 3~7cell
No Load Current : 4.3A
Resistance: 23mh
Power: 900W
Shaft: 5mm
Suggested prop: 13x10e ~ 20x10e

Ga hem gebruiken op een 4S lipo
maar als je bij de voorgestelde props kijkt staat er 13x10-20x10

nu de vraag er zitten 3 props bij van 12x6 kan ik deze gebruiken op de mentor?
Alvast bedankt;)

Heb het al eens geprobeerd in dat programma en kom uit op 69.3%

maar snap niet goed wat er allemaal opstaat

welke prop zou dan beter bij de motor en mentor passen?
16x10 komt goed uit volgens het programma

Alvast bedankt!

als ik een 16x10 neem komen de beide resultaten van motor optimum efficiëntie en motor maximum het dichtst bij elkaar.

Nee.

De motor die je nu hebt draait per volt 500 rpm.

De vier Li-Po cellen geven belast een spanning van rond de 15 volt. De motor zal in theorie 15 x 500 = 7500 toeren willen draaien. In de praktijk komt dit wat lager uit. Dus de berekende 6000 toeren is zo gek nog niet.

Wil je meer toeren, dan zijn er twee opties.

1. De spanning verhogen,
2. Een motor kiezen met een hogere Kv waarde, het aantal omwentelingen per volt.

De motor die je nu hebt is erg zwaar voor een Mentor. Zou zelf kiezen voor een andere motor. Kijk eens op de site van Multiplex welke motoren, propellers en celaantallen voor de Mentor worden aanbevolen. Je kan dan ook kiezen voor een goedkope motor met (ongeveer) dezelfde specificaties. Vooral het gewicht en de Kv waarde zijn dan belangrijk.

Deze motor is 75 gram lichter, Kv waarde vrijwel gelijk maar draait op 4 of 5 cellen. Je zou het met de motor die je nu hebt en een 14 x 7 prop kunnen proberen.

Soms kom je tot verrassende inzichten...

Wat een knoerten van propellers. Ik trek met een 14X6 een Fourstar 60 probleemloos tot in de wolken bij een gewicht van 3,5 kilo. Jullie spreken over een 14X7 dat is wel groot voor een trainer. 12X6 voldoet prima met een een 900 KV motor. Of moet er geprophangt gaan worden? Is leuk maar overdreven voor een trainer. Ik zou gaan voor een 900 KV motor op 4S zal prima werken. Met die erg grote propellers wordt het waarschijnlijk ook graasmaaien. Genoemde combinatie is beslist niet optimaal. De genoemde motor zie je vaak gebruikt worden in de grotere 3d kisten met grote lipo's.

Deze motor zou het prima doen https://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=35377 voor de duidelijkheid vanuit het Nederlandse warehouse dus in één dag in huis. Een keurige motor voor weinig. 815 Watt = meer dan 1 pk voor de duidelijkheid.

Dat zag ik ook. Het begint een rare wereld te worden. Het lijkt een beetje zoals het gegaan is met auto's. Waren we vroeger blij met een Opel Kadett met 60 PK, heb je nu een auto met minder dan 100 PK dan tel je niet meer mee.

Even weer on topic. Een Calmato trainer wegend 2.9 kilo gaat echt als de brandweer met een 12X6 bij 9500 toeren. Die MPX Mentor is vliegklaar 2 kilo dus zou heel goed moeten kunnen met de voorgestelde combo. kijk je bij RC addict wordt dezelfde combo voorgesteld. Voordeel ook 12X6 propellers zijn ook nog eens veel goedkoper.

Het ging om het gebruik van een aanwezige Kv=500 motor. Die draait met 4 cellen nog geen 6000 toeren. Combinatie lijkt op het eerste gezicht niet ideaal, maar op basis van de informatie op de site van Multiplex zou het moeten werken...

Ook ik ga me even moeien.
Vooreerst, de motor die je daar hebt is in feite veel te zwaar voor een Mentor, dit is al een motor voor een redelijke acrobak.

Maar stel dat je deze toch wil gebruiken zou ik het NIET doen met die 12x6 propjes. Die zijn gewoon te licht voor die motor en hij kan z'n vermogen niet kwijt.

Ik gebruik ook E-Calc en andere calculators. Die mentor z'n stallspeed ligt op +/- 30 km/u.

een 14x7 levert me 2350g thrust en 70 km/u
een 14x8 levert me 2600g thrust en 80 km/u
een 14x9 levert me 2900g thrust en 90 km/u

vliegtijden worden uiteraard korter, maar de stromen blijven heel beheersbaar (35 A max)

Dus wat te doen?
Ik zou voor een 14x9 gaan. De 14x8 is ook zeer goed qua keuze, de 14x7 zou ik niet nemen.

Het is allemaal een combinatie van prop, kv waarde en aantal cellen (en utieraard max stroom)

M'n calmato met een 4240 motor in van 620 kV op 5 cellen gaat als een raket met een 12x8. Veel snelheid voor een trainer.
M'n wayfarer met een 4240 motor in van 530 kV op 5 cellen heeft veel power met een 13x8 maar dan wat minder snelheid.

Je Mentor heeft ook een staartwiel dus dat maakt dat je wel een grotere prop kwijt kunt dan bvb een calmato.

Hoger dan 14 inch zou ik niet gaan qua prop want dat is er dan echt over ;)

Back