motor regelaar

Hallo,

]ik ben redelijk nieuw in de wereld van de modelbouw en ben gestart met het opknappen van een oude modelboot (gebouwd ergens in de jaren 60)
Aangedreven door een oude electromotor heb ik deze maar eens vervangen door een modernere versie.
Ik heb de hand weten te leggen op een Maxon DC motor (12-14V), een prima ding maar ik heb hem nu aangestuurd door een T2M aquaspeed 50 en dat geeft problemen. langzaam opstarten wil niet; hij slaat pas aan bij half gas en loopt dan direct op halve snelheid. De originele regelaar maakt het wel mogelijk langzaam te draaien, maar dit is een regelaar die met twee vingers bedient moet worden. (voor/achteruit is het omzetten van een schakelaar en de snelheid wodrt middels een magneetschakeling regelt (origineel alles uit een medische accuboor)
Wie heeft een idee hoe ik deze motor soepel kan aansturen? Heb ik de winkel reeds verschillende regelaars geprobeerd, maar niks werkt goed.

oude regelaar met een servo bedienen , zelf een mecanische overbrenging maken tussen servo en oude regelaar ;)

Hallo Rene,

daar was ik al mee begonnen, maar loop tegen het volgende probleem aan: ik heb een twee kanaals besturing, en de oude regelaar werkt met een magneet " trekker" hoe verder je hem inknijpt hoe harder de motor loopt (logisch natuurlijk) om de richting te veranderen moet een tweede magneetschakelaar omgezet worden (normaal kan dat met een tweede vinger). hoe combineer je beide mogelijkheden in 1 servo?
ik heb me suf gepeikerd meer ben daar nog niet uit? enige ideeen?

Hallo Tony,

De T2M aquaspeed 50 is 'berucht' vanwege het ontbreken van regelbereik onderin, voor een speedboot zal het nog acceptabel werken, maar voor iets wat werkelijk langzaam moet kunnen draaien is het gewoon een slechte regelaar.

Je zou hier eens kunnen kijken naar een regelaar:
Modellbau-Regler.de Shop - AS12/15RW BEC

De regelaar uit de link is maar een voorbeeld, ze zijn er nog véél zwaarder, maar ik verwacht niet, dat de Maxxon veel stroom zal trekken.
De regelaars uit deze serie hebben als extra een variabele schakelfrequentie, waardoor de regelaars geen (goed) hoorbare pieptoon in de motorwikkelingen genereren als je maar weinig toeren maakt.

Groeten, Jan.

Hallo Jan,

dank je voor de link.
Motor trekt standaard 1,2 tot 2 A volgens speciificaties (onbelast heb ik hem bij uitrichten rond de 1 A gekregen)
Hoe sta jij tegenover een navy 40WP van Conrad? Lees hierover ook positieve berichten.

grt Tony

Op de as van de servo 2 exentrieken bouwen 1 bediend de snelheid en de andere de richting. Servo 0 stand stick naar voor alleen snelheud vooruit, stick naar achter eerst schakelaar dan snelheid achteruit als je de maximum uitslag van je schakelaars kunt opgeven kanik eens een tekening maken dan heb je een basis om te testen :).

Heb zelf ook nog een motor en schakelaar van een draadloze boormachine,
ben zinnens deze te gebruiken bij een volgend gemotorissrd project ;)

Motor trekt standaard 1,2 tot 2 A volgens speciificaties (onbelast heb ik hem bij uitrichten rond de 1 A gekregen)
Hoe sta jij tegenover een Navy 40WP van Conrad? Lees hierover ook positieve berichten.
grt Tony
Hallo Tony,

Met een motor, die zó weinig stroom trekt, zou je ook kunnen volstaan meteen Thor 15 van CTI:
CTi THOR 15HC Vaar-Rijregelaar 18A vooruit/stop/achteruit

Ik heb deze regelaar in de Lipo versie in mijn 60 cm sleper en die wordt niet eens lauw na 3 uur continue varen, de motor is hier een 550 vijfpool aan een 40 mm drieblad schroef.

Zowel de Navy 40WP als de Thor hebben een vaste regelfrequentie, die je wel degelijk goed kunt horen, (heel handig: 3KHz, midden in het gevoeligste gebied van het gehoor...).
Eén en ander wel afhankelijk van de motor; mijn 550 fluit bij lage toerentallen dat het een lust is, jouw Maxxon zou wel eens een stuk stiller kunnen zijn.

Groeten, Jan.

Laatst bewerkt:
Hallo ,Jan,
Dank je voor je info. Ook met de aquaspeed " gilt" de motor behoorlijk. Zou mooi zijn als dat geminimaliseerd wordt, aangezien de motor " vrij" ligt. Dus vol in het zicht. (tjsa het is origineel een vrijvarend model uit de jaren 60, toen waren er nog geen zenders; tenminste niet als je er niet een zelf bouwde).
Mogelijk toch maar kijken of de Duitse site uitkomst biedt.

grt Tony

hallo

die maxxon is een uitstekende motor die een groot koppel geeft bij een laag verbruik

normaal zijn er echte maxxon regelaars voor tekoop maar dat zijn industrieele regelaars en voor ons te duur en te groot
maar de motoren kunnen met deze regelaars tot op de toer exact afgeregeld worden

een goedkope regelaar van eender welk merk is bruikbaar voor deze motor
nu wat regelaar uit leg over hoe ze werken

de oude regelaars brachten het voltage naar omlaag om de motor langzaam te laten draaien
met als gevolg verlies in kracht en de rest stroom werdt in warmte omgezet

een moderne regelaar levert steeds de volle accu spanning aan de motor maar regelt door te werken met pieken waarvan als je langzaam vaart de uit tijd enorm groot is en de aan tijd heel kort
ga je sneller varen word de aantijd groter en bij volluit heb je geen dode tijd meer
de fed's schakelen namelijk steeds aan en uit zo worden ze het minste warm daar ze dan alleen als schakelaar werken en niets moeten weg werken (ietsje wel maar te verwaarlozen)
dit resulteerd in het langzaam draaien van de motor maar dit geeft wel die fluit toon
dat zijn de wikkelingen die dan een beetje als luidspreker gaan werken
zo hoor je bij de brushless ook die drie piepje dat is ook de motor die dat doet

nogmaals een goeie motor en met BV een rookie regelaar kan je daar zeker jaren plezier aan beleven

hier de site van maxon daar kan je meer info over je motor vinden
dc gearmotor, coreless motor, brushless motor, dc motor, electric motor, ironless motor, ironless winding, microdrive, minimotor, motor control, planetary gears, position controller, servo amplifier, servo motor, special gears, spur gears maxon motor

groetjes raf

Laatst bewerkt:
Hallo Raf,

dank je toelichting. Ik ga mij eens orienteren op hetzij een Rookie, CTI of nog andere regelaars. In ieder geval gaat de T2M de deur uit. Helaas staat mijn specifieke motor niet op de Maxon site; de motor komt uit een medische accuboor en die staan niet specifiek vermeld.

grt Tony

Back