Motor & Regelaar

Hallo allemaal. Ik ben een boot aan het maken. Ik heb een motor nodig die flink wat kracht heeft (hoeft geen snelheidsmonster te zijn). Liefst nog van conrad (540 motor)

motor - 540-serie Tuning-elektromotor 35T - Elektromotoren auto's - Conrad Electronic

regelaar - Modelcraft rijregelaar Speed Attack 540 - Regelaars voor auto's - Conrad Electronic

Is dat een goede combinatie?

Regelaar - Min 23T

motor - 35T. Volgens mij is dat een crawler motor dus ik weet niet of het goed samengaat.
Bijvoorbeeld dat de regelaar door gaat fikken :(
Alvast bedankt.

well het zijn auto parts...

Vergeet ze niet te waterproofen, de motor is wel okay maar die regelaar wil je ff onderhanden nemen, staan vids op youtube met how tos... En ja dat moet goed gaan...

zo'n eenvoudige boot bijna hetzelfde als deze:

mt17c.jpg

ik wou vragen of die motor met de regelaar kon met deze boot en 35mm messing 3 bladen propellor en 2.4 ghz zender (pistool zender van conrad 30 euries) dank u

i maiestas i

hallo

deze boot is voorzien om op 2X (twee motoren dus)monoperm special te varen
jij wil er 1X 540 in proppen dus zal je de kiel wel moeten aanpassen

maar die motor is geen probleem de zender ontvanger zie ik ook niet als probleem maar die regelaar ???
ik zou voor een rookie kiezen als het op de euro aan komt

groetjes raf

hoi

een robbe rookie

hmm die is een beetje duur ik ga de regelaar gewoon in een beetje waterdicht bakje doen (zelf maken)

tis gwn een project waarbij ik zo weinig met geld probeer te smijten XD

hoi
een robbe rookie
hmm die is een beetje duur ik ga de regelaar gewoon in een beetje waterdicht bakje doen (zelf maken)
't is gewoon een project waarbij ik zo weinig met geld probeer te smijten XD
Hallo 'Bigspender',

Ik ben een groot voorstander van budget projecten, maar ik ben bang dat dit niet helemaal zal werken zoals je verwacht;

- zoals gezegd is de motor in de link een auto motor, op zich geen probleem, maar het rendement is wel angstwekkend laag met 58.1 %, dat betekent dat je 41,9% van de energie die je er insteekt verliest aan weerstand en warmte...
Voor een boot (die vaak gesloten is in verband met spatwater) niet zo'n goede oplossing omdat die warmte nergens heen kan, voor in een boot zijn er betere motoren denkbaar.

- de regelaar in een gesloten bakje plaatsen is dan wel waterdicht, maar ook een regelaar wordt warm en die warmte kan niet weg, als de boel te warm wordt (wat niet denkbeeldig is met een motor die bijna de helft van z'n energie in warmte verliest) en de regelaar schakelt niet af op een thermische beveiliging, dan is het 'poef...'

Als je wilt, kan ik wel een alternatief voor motor en regelaar voor je opzoeken, dat moet je dan maar aangeven.

Groeten, Jan.

Hallo,

@ pompebled bedankt voor uw reactie! maar wat bedoelt u met die rendement? Dat de regelaar niet 100% stroom aan de motor kan geven?

Of dat ik ook waterkoeling kan maken / gaas aan de voorkant en achterkant om de motor wat koele lucht te geven. (dichte gaas waar moeilijk water komt)

Ik kan de regelaar ook verderop in het bootpunt wat bedekt wordt maar de lucht kan wel naar buiten (de voorste 15 cm van de boot is dan bedekt maar de rest minder dus dat er dan wel lucht uit kan komen.

:bye:

Hallo,

Eerst even een vraag, wil je die romp planerend hebben (als een speedboot), of wil je hem als verdringer (met boeggolf door het water) varen? Voor planeren heb je meer vermogen nodig dan de tuningmotor kan leveren schat ik. Ook als verdringer zijn er betere (lees zuinigere) motoren te bedenken, 5 pool Igarashi's bijvoorbeeld om bij Conrad te blijven.

Die regelaar heb ik ook in een boot(je) zitten met een type 400 motor erin. Doet het prima, alleen heeft hij één hebbelijkheidje. Na 10 seconden achteruit schakelt hij uit, en dan moet je eerst weer een tikje vooruit geven voordat je weer verder achteruit kunt varen. Met 10 seconden achteruit heb je in een auto wel voldoende, voor in een boot is het geen goede keuze. (althans, dat is mijn mening) De genoemde Rookie is beter, kan ook meer vermogen aan. De aangegeven 20 ampere belasting van die Modelcraft is ook te hoog angegeven, ga uit van 10 om hem heel te houden.

Die 58% rendement betekent dat van de elektrische energie die je in de motor stopt er 58% in aandrijving wordt omgezet en de overige 42% in warmte. En dat kan flink oplopen, vandaar dat je dan ook waterkoeling aanbevolen wordt. Een messing 35mm 3 bladschroef is een behoorlijke belasting voor die motor, dan wordt hij zeker zonder koeling flink heet. Die Modelcraft regelaar gaat dat ook niet volhouden!

Laatst bewerkt:
Hallo allemaal.

Het is volgens mij een verdringer ;)

Ik zie idd dat een igarashi motor meer efficientie heeft. Dat is toch beter?

En welke schroef kan ik dan het beste gebruiken?

Mijn boot wordt ongeveer 450 gram zonder electronica en met accu is het 850 gram (nosram 7.2 volt ni-mh 4600 mah accu)

yacht-1316-016-rc-boat.gif

hier lijkt mijn boot erg op (kwa vorm)

Welke igarashi is het beste (prijs maakt niet echt uit ze zijn allemaal goedkoop)

dank u, I maiestas I

Hallo M,

Als het inderdaad een NQD romp is met zo'n 'Eiffeltoren' eronder dan maakt het weinig uit welke motor je neemt, dat vaart voor geen meter...

Als de boot eenzelfde romp heeft als op je foto in post #4, dan is het een planerende romp, d.w.z. als je voldoende vermogen erin zet zal 'ie over z'n rompsnelheid heen komen en uit het water ophoog komen, als glijder, of als halfglijder.

Met deze Igarashi op 7,2 - 8,4V zal dat wel lukken:
Vijfpool: IGARASHI SP3657-50 12V E-MOTOR im Conrad Online Shop
Hoog rendement laag stroomverbruik, kun je een 35 mm prop mee draaien en uren varen.

IGARASHI SP3657-30GF im Conrad Online Shop

IGARASHI SP3650-32G im Conrad Online Shop
Driepool, meer toeren en hoger stroomverbruik, geschikt om te kunnen planeren, kleine prop 30 mm.

Groeten, Jan.

Laatst bewerkt:
hallo,

@lex 60 cm lang - begin 19 cm breed, middenstuk 16 cm breed en de voorste stuk 10 cm breed en de punt komt wel op elkaar :)

hoogte - begin 9 cm hoog middenstuk 8 cm hoog voorste 7 cm hoog en de punt 2 cm hoog (anders was het moeilijk te lijmen )

@ pompebled geen eifeltoren romp hoor xD

zeer bedankt voor deze motor tips als je nog meer te vertellen heb dan wil ik het zeker horen!
oh ja: hoeveel turns is die igarashi want de regelaar- min 23 turns anders rookt het
misschien neem ik de igarashi motor die je eerst liet zien

IGARASHI SP3657-50 12V E-MOTOR im Conrad Online Shop

deze in ieder geval denk ik kan volgens mij wel met een 540 regelaar.

btw is dit een 540 motor? edit: het is idd een mooie 540 motor :)

i maiestas i

Laatst bewerkt:
Back