Motor-regelaar?

Discussie in 'Electro specifiek' gestart door JPV, 21 mei 2012.

  1. JPV

    JPV

    Lid geworden:
    21 mei 2009
    Berichten:
    302
    Hallo.

    Ik moet nog beginnen met electrisch vliegen, vandaar even een vraagje m.b.t. de regelaar: werken die met een "gas" - pitch curve zoals op een brandstof heli, of kun je de regelaar ook zodanig gebruiken / instellen dat hij gewoon het motortoerental constant houdt, en je dus alleen de pitch stuurt? En, zo ja, kunnen ze dat allemaal of moet je dan een specifiek merk of type hebben?

    Groet, Jan.
     
  2. Amu

    Amu

    Lid geworden:
    4 mei 2011
    Berichten:
    23
    Locatie:
    Malle, Vlaanderen
    Hallo,
    als je dit voor een heli gaat gebruiken dan is voor mij de beste regelaar zie link: Castle Creations | Phoenix Ice2 HV Controllers
    deze regelaar heeft een heel goede Governor die het toerental perfect constant houdt.
    De instellingen kunnen langs de computer worden gedaan en zijn zeer overzichtig.
    Wel de ICE2 HV kopen omdat het vorige model ICE problemen gaf.
    Grtz.
     
  3. Seaquest

    Seaquest

    Lid geworden:
    4 sep 2011
    Berichten:
    64
    Locatie:
    Breda
    Wanneer je geen governor gebruikt, en in je zender een vlakke throttle curve zet, kun je ook alleen met de pitch je hoogte sturen.
    Alleen wanneer je veel pitch geeft zal de motor dat toerental moeilijker vast kunnen houden. Een governer zal het toerental dan constant houden.
    Ik heb een Align regelaar, daar heb ik de governer uit staan (die governer is niet zo best.), en regel mijn hoogte met de pitch i.c.m. een vlakke throttle curve.

    Grtz Erik
     
  4. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.783
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Hoor ik vaker....

    Wij hebben er echter een aantal (stuk of vier, vijf) in gebruik, en ze voldoen prima voor ons in elk geval: hele vlucht een snaarstrak constant toerental eigenlijk. Op de 35 MHz een heel enkel keer met een stoorpuls (statische electriciteit van de riem vermoedelijk) wil het toerental wel eens verspringen, maar dat gebeurt maar héél zelden. Verder vind ik die dingen erg makkelijk in het gebruik.

    Groet, Bert
     
  5. gevaho

    gevaho

    Lid geworden:
    4 jan 2009
    Berichten:
    1.546
    Locatie:
    Den Bosch
    Op lage rpm hoveren en wat rustig rondvliegen op een 450 werk die gov idd perfect op een align regelaar. Ga jke 3d er mee vliegen krijg je geheid tailproblemen

    Wil je een echt goed governor kijk dan naar de Kontronik of YGE regelaars. Nog beter werkt de V-bar governor.

    Over Castle Creamations kan ik weinig zeggen, alleen dat je te allen tijden een brandblusser bij moet hebben :p
     
  6. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.783
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Tsja, dat doen wij dan ook niet (hoge toerentallen en heftig 3D), dus dan zal het inderdaad kloppen dat onze ervaringen anders zijn dan die van anderen.

    Voor gewoon recreatief vliegen voldoet het in elk geval uitstekend.

    Groet, Bert
     
  7. Seaquest

    Seaquest

    Lid geworden:
    4 sep 2011
    Berichten:
    64
    Locatie:
    Breda
    Ik hoover ook nog. Maar toen ik de governer aan had staan op een Trex500... Continue een tik in de tail. Er viel niet mee te hooveren. Laat staan rustig vliegen.
    En nee het is geen staticiteit, en geen speling e.d. Na het uitzetten van de governer was de tail zo strak als een snaar.

    En dat je voor Castle Cremations een brandblusser bij je moet hebben kan ik na dit weekend bevestigen......

    Grtz Erik
     
  8. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.783
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Je kunt de governor ook agressiever en minder agressief instellen op de Align regelaar. Bij mij hielp dat tegen die tik in de staart.

    Groet, Bert
     
  9. gevaho

    gevaho

    Lid geworden:
    4 jan 2009
    Berichten:
    1.546
    Locatie:
    Den Bosch
    als je we het over een 450 hebben, Ik heb goede ervaringen met de Hobbywing Platinum 40 amp regelaar , kost een beetje en die gov doet het toch echt wel aardig !!!!

    En met de programmeer box erg handig in te stellen!
     
  10. JPV

    JPV

    Lid geworden:
    21 mei 2009
    Berichten:
    302
    Aha, dus, een Castle fikt af, en een Align werkt niet als toerenregelaar. Wat houden we dan nog over? Opgave van de heli-fabrikant is 6 cellen lipo, en een regelaar van 60 amp of meer.

    Groet, Jan.
     
  11. Seaquest

    Seaquest

    Lid geworden:
    4 sep 2011
    Berichten:
    64
    Locatie:
    Breda
    Dat zou ik eens kunnen proberen. Bedankt Bert.

    Zoals Bert zegt kan de Align ESC dus wel werken. Wat de nieuwste versies van Castle Cremations doen weet ik niet.
    Verdere mogelijkheden zijn YGE of, als geld geen rol speelt, Kontronik.
    Of je kiest voor een losse Governer.

    Grtz Erik
     
  12. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    :confused: kan je de governor agressiever instellen,
    of bedoelte je de Heli / de throttle-kurve agressiever of .. instellen?
    (sorry voor de laate vraag, maar dat snap ik niet),
    Uwe
     
  13. Seaquest

    Seaquest

    Lid geworden:
    4 sep 2011
    Berichten:
    64
    Locatie:
    Breda
    Je kan het output voltage instellen. 5.0V, 5.5V of 6.0V.

    Grtz Erik
     
  14. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    Sorry, maar het voltage heeft toch niets met de governor te maken?

    Wat brutus bedoelt is dat je in veel regelaars de governor bij kunt stellen, net als je bij de gyro doet
    Dus dat je hem gevoeliger of ongevoeliger kunt zetten

    Dit regel je doorgaans ook in de regelaar
     
  15. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.783
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Yep, de Align ESC heeft in governor mode 3 standen, traag medium en snel> in snel gooit hij bij de minste of geringste toerental afwijking het volle vermogen erop om weer terug naar de ingestelde waarde te gaan. Dit levert meestal een heel onrustige heli op waarbij de gyro het erg zwaar heeft.
    Medium gaat al beter, en bij slow, gaat hij bij een kleine afwijking heel rustig (electronisch gezien dan, het gebeurt nog steeds in tienden van seconden en je merkt absoluut geen toerental veranderingen) waardoor de gyro het stukken beter bij kan houden.

    Voor 3D zal het vast niet geschikt zijn, maar voor gewoon rondvliegen, (van schaal tot "F3C") voldoet het heel aardig

    Groet, Bert
     
  16. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    deutelijk, en dat stel ik weer in de zender in, niet in de governor
     
  17. Seaquest

    Seaquest

    Lid geworden:
    4 sep 2011
    Berichten:
    64
    Locatie:
    Breda
    My bad... Ik heb verkeerd gelezen. Zat in de regel BEC output te kijken.

    Voor de governer kan ik geen instellingen vinden in de manual.
    Aircraft options:
    1 airplane/glider
    2 helimode 1(softstart)
    3 helimode 2(softstart + governer)

    De throttle response heeft wel 3 standen. Maar die staat voor zover ik het begrijp los van de governer.

    Grtz Erik
     
  18. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.783
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nee, dat stel je in de governor in, tijdens het programmeren.

    Groet, Bert
     
  19. JPV

    JPV

    Lid geworden:
    21 mei 2009
    Berichten:
    302
    Hallo.

    Ga ik, als topicstarter, maar weer even verder met het gevraag: hoe zit dat bij die Kontroniks, je hebt daar (voor zover ik het heb uitgeknobbeld) de Jive en de Jazz, en de Koby, die op hun site weer de opvolger van de Jazz wordt genoemd (maar de Jazz zelf is er dan ook nog). Kortom, weet iemand uit ervaring wat de verschillen zijn tussen die types? Het lijkt wel alsof je de verschillende regelaars (qua specifikatie) bij elk type terugziet.
    En dan het LV versus HV: ik meen begrepen te hebben dat dat low en high voltage is, maar als je nu 6 cellen hebt, dus 22,2 volt (meen ik) kun je dan een LV nemen waarbij je dan aan het eind van de voltage-band zit, of is een HV dan veiliger, of geldt dat alleen voor het amperage?

    Groet, Jan.
     
  20. mautje

    mautje

    Lid geworden:
    6 mrt 2007
    Berichten:
    176
    LV 's zijn tot en met 6s dus als je geen directe plannen hebt om hoger te gaan heb je been LV nodig. Check ook eens de YGE's. Erg goed en een stuk goedkoper. Ik heb zowel YGE als Kontronik en vind ze allenei uitstekend....
     

Deel Deze Pagina