Motor/rotor voor Zeilbootje

Discussie in 'Zeilschepen' gestart door Mabo, 11 dec 2021.

  1. Mabo

    Mabo

    Lid geworden:
    7 dec 2021
    Berichten:
    234
    Locatie:
    Best
    Hallo,

    Ik heb inmiddels mijn zeilbootje weer bijna op orde. Maar is daar een motortje in te plaatsen met een roer en rotor?
     

    Bijgevoegde bestanden:

  2. Bert V

    Bert V verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    1.199
    Locatie:
    Steenbergen
    Dat is een vraag waar - om daar een enigszins redelijk en afdoende antwoord op te geven - wel wat meer informatie voor nodig is dan wat er nu in je post te lezen en te zien is.

    Op de eerste plaats is mijn vraag:
    Moet of is dit een (één) zaterdagmiddag project of mag het ook een wat lager durende renovatieproject worden?
    Bij het eerste haak ik eigenlijk snel af, maar voor het tweede; zie onder.

    Je getoonde foto zegt voor jou als eigenaar van dit scheepje vermoedelijk heel veel, zo niet, misschien wel alles, maar voor een buitenstaander is dit aan info, behalve dat hij of zij kan zien dat het hier om een zeilbootje gaat, vrijwel nihil.
    Dus mijn eerste vraag of opmerking: probeer eens wat meer foto's en dan met name de detailfoto's te maken en die hier op groot formaat (dus niet die kleine vervelende postzegelfoto's) te plaatsen.
    Als de constructie van je scheepje duidelijker te zien is, kunnen andere bouwers of geïnteresseerde makkelijker met je meedenken.
    Bij constructie denk ik aan: is het op spanten gebouwd of bijv. gewoon uit een blok hout, is er ruimte in het schip om (rc) elektronica in te bouwen, huidige roerconstructie, enz ?
    Omdat je overweegt er een motor in te bouwen, neem ik aan dat je er ook werkelijk mee het water op wilt.
    Nu is vrijwel alles, of in elk geval heel veel, in de modelbouw mogelijk, maar of je dat met een scheepje als deze moet doen, is een vraag die je alleen zelf kan beantwoorden.

    Eerder deze week zag ik in een andere post van je ook een vraagje over het vernieuwen van de zeilen voorbij komen en ook hier ontbrak een beetje de extra info die het mogelijk maakt om een ander mee te laten denken.
    Voor je eigen (en dat van een ander) overzicht is het misschien makkelijker om alles van dit scheepje tot in één topic te houden / beperken.

    Als je er echt weer iets leuks van wilt maken, is er redelijk wat mogelijk, maar ik ben vooralsnog benieuwd naar je eigen ideeën hierover.


    Groet, Bert
     
  3. Mabo

    Mabo

    Lid geworden:
    7 dec 2021
    Berichten:
    234
    Locatie:
    Best
    Bert, dank voor de reactie.

    In 3 maanden wil ik de inbouw van een RC motortje, schroef en roer gereed hebben.

    Ik zal eerst moeten vaststellen of en waar genoeg ruimte is:
    - de boot is hol (binnenin rammelt iets en het klinkt hol).
    - is onder de kajuit voldoende opening/ruimte om e.e.a. in t bouwen?
    - twee gaten achter moeten geboord worden voor roer en schoepenrad.

    Data:
    Lengte 66 cm, breedste stuk 14 cm.
    Gewicht zonder mast en tuig is 1843 gram.
    Kajuit is 22 cm bij 5 cm.

    12 cm bij 5cm is de effectieve kajuit opening om o.a. motortje te monteren!
    Ik weet niet of dat haalbaar is, heb geen ervaring met RC.

    Tips zijn welkom uiteraard.

    Groet Mabo


    20211212_210014.jpg 20211212_210048.jpg 20211212_210142.jpg 20211212_210303.jpg
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Laatst bewerkt: 12 dec 2021
  4. FreekS

    FreekS

    Lid geworden:
    17 jul 2008
    Berichten:
    945
    Locatie:
    Baarn, Nederland
    Vreemde kiel vorm! Is die uitstulping niet waar het roer zou moeten? Ik zou beginnen op die foto eens een roer en schroef te tekenen, met schroefas naar waar de ruimte (onder de kajuit?) is.
    De ruimte lijkt me niet het probleem, motortje (brushed) moet ongeveer doorsnede van de prop hebben (anders kan de motor te veel kracht moeten zetten), lijkt me 2cm of minder. Motor van 3 cm lang op 3-6 volt is dan wel genoeg. Dus accu hoeft ook niet zo groot te zijn. Een regelaartje die voor- en achteruit kan is ook 3x3x1 cm en kost 6 euro of zo. Dan nog een ontvanger voor je zender (die zijn voor 2.4 GHz ook klein). Is zeker haalbaar. Schroefas dun houden (2mm staf in 3 of 4 mm buis), afdichten met een keerkring (simmering) of een siliconen slangetje. Gat boren is het moeilijkste onder zo’n flauwe hoek, misschien eerst een blokje hout onder de boot monteren en daar doorheen boren.

    is veel over te zeggen en lezen…..
     
  5. Mabo

    Mabo

    Lid geworden:
    7 dec 2021
    Berichten:
    234
    Locatie:
    Best
    FreekS, dank voor je snelle gedetailleerde reactie en tips. Ik zal het roer tekenen en verdiepen in de hardware:
    -motor 3 cm lang op 3/6 volt
    -regelaartje 3x3x1
    -ontvanger
    -schroefas 2mm staf in 3/4 mm buis
    -keerring/siliconen slangetje
    Goede tip voor het inboren met dat blok hout ervoor.
    Ik ga zoeken op RC onderdelen op internet.
     
  6. Bert V

    Bert V verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    1.199
    Locatie:
    Steenbergen
    Mooi scheepje Mabo.

    Met het stukje vóór-geschiedenis (voor het gemak even uit je andere topic over de zeilen naar hier gekopieerd) - "Mijn vader had een zeilbootje van hout met 2 zeilen. Hij legde die in het water en de wind deed de rest. Wij liepen om de plas heen naar de overkant en wachtten dan met smart de succesvolle aankomst af. Dat bootje is nu minimaal 55 jaar oud. De herinneringen ook!"- is het zeker de moeite waard om hiervan weer iets moois te maken en vooral een stukje familiegeschiedenis levendig te houden.

    Ik weet dat schepen soms verdraaid veel op elkaar kunnen lijken en misschien sla ik de plank nu wel volledig mis, maar als je de kielvorm even achterwegen laat, heeft het ontwerp, mede door zijn afmetingen, wel iets weg van de, vroeger (jaren 60 of 70) ooit door DMI uitgebrachte, "Pirat".
    Om dat in of uit te sluiten zou je de constructie van jouw scheepje met onderstaande afbeeldingen kunnen vergelijken. Dat de kiel daarbij afwijkt zou een bewuste (vaareigenschap)keuze van de bouwer kunnen zijn :weetnie:.

    Om nog wat bruikbare ideeën of voorbeelden over het renoveren van klassieke zeilscheepjes, alsook het maken van nieuwe zeiltjes op te doen, staan er hier op het MBF nog wel een aantal leuke verslagen die zeker de moeite van het bekijken waard zijn.

    Groet en succes,
    Bert

    DMI Pirat (Middel).jpg Schermafdruk 2021-12-13 11.36.39 (Middel).png
     
    Laatst bewerkt: 13 dec 2021
  7. Mabo

    Mabo

    Lid geworden:
    7 dec 2021
    Berichten:
    234
    Locatie:
    Best
    Hallo Bert, het lijkt er inderdaad op, die kiel is inderdaad wel anders.

    Vanmiddag voor eerst bootje in water gelegd om drijfvermogen te testen en tot mijn verbazing komt het water tot 1 cm van het dek. Dat was vroeger niet zo, dek zat wel 6 cm van de waterlijn. Was wel heel lang geleden, maar snap daar niets van. Als dat niet op te lossen is dan is dat wel een showbreaker! )-:
     
  8. wim bakker

    wim bakker

    Lid geworden:
    13 mrt 2006
    Berichten:
    558
    Locatie:
    Almere
    Is de boot soms lek?
     
  9. FreekS

    FreekS

    Lid geworden:
    17 jul 2008
    Berichten:
    945
    Locatie:
    Baarn, Nederland
    Of zit er al veel lood in om de boot stabiel te krijgen?
     
  10. Mabo

    Mabo

    Lid geworden:
    7 dec 2021
    Berichten:
    234
    Locatie:
    Best
    Hallo, de boot is niet lek. Teveel lood weet ik niet.

    Na even in het water lijkt hij wel wat meer omhoog te komen, maar wordt natuurlijk zwaarder als er e.e.a. wordt ingebouwd.
    Misschien drijvers plaatsen, maar misschien te simpel gedacht?




    20211214_140719.jpg
     
  11. Bert V

    Bert V verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    1.199
    Locatie:
    Steenbergen
    Mabo,
    Jammer van die (te diepe) diepgang :(.
    Met de achtergrond van dit scheepje en bovenstaande foto lijkt het me zeker nog steeds de moeite waard om naar mogelijke oplossingen te zoeken.
    Heb je ondertussen al geprobeerd (voorzichtig) onder het dek te kijken?
    Als je geluk hebt, is daar de oorzaak en de mogelijke oplossing te vinden, bijv. omdat hij toch op of om een massieve blok gebouwd is (een massieve blok zou je in dat geval misschien weer wat verder uit kunnen hollen), of er toch in het schip iets van ballast aangebracht is, er iets van isolatie schuim, wat zich (via een toch kleine lekkage :weetnie:) volgezogen heeft met water, etc. etc.
    Bij het laatste geef je zelf al aan dat dat eigenlijk niet de oorzaak zou kunnen zijn.
    Eerder in dit topic gaf je aan dat het gewicht, zonder tuigage, zo'n 1843 gram bedraagt.
    Als ik dat met een ander topic over een vergelijkbaar scheepje (Billng Boats Draak) hier op het MBF vergelijk, spreken ze daar over een gewicht van rond of iets meer dan een kilo en dat zou misschien kunnen verklaren dat die 1843 gram toch teveel van het goede is. (Dat topic is overigens deze link).

    Ja en verder ......... :weetnie:, hopelijk wordt je onderdeks wijzer.

    Groet, Bert
     
  12. Mabo

    Mabo

    Lid geworden:
    7 dec 2021
    Berichten:
    234
    Locatie:
    Best
    Bert,

    Ik zal kajuit verwijderen en in het dek eronder een netjes vierkant gat met de dremel maken, zodat kajuit er weer netjes oppast. Mogelijk vind ik daar een oorzaak voor het gewicht of zie ik mogelijkheden om uit te hollen. Ben benieuwd!

    Heb al wel met purschuim een drijver gemaakt welke om de kiel kan als 'halsband'. Als droog is ga ik ook daarmee aan de slag als boot niet te 'verlichten' blijkt.
     
  13. FreekS

    FreekS

    Lid geworden:
    17 jul 2008
    Berichten:
    945
    Locatie:
    Baarn, Nederland
    Bert V vindt dit leuk.
  14. Mabo

    Mabo

    Lid geworden:
    7 dec 2021
    Berichten:
    234
    Locatie:
    Best
    Geweldig mooie boot Freek!
     
  15. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.690
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Mabo,

    Als ik de foto's bekijk, dan lijkt het er sterk op dat de romp uit één stuk hout gemaakt is, misschien voor een deel uitgehold vóór het dek er op ging, maar beslist niet volledig, anders had de waterlijn veel hoger gezeten.

    Vraag: waarom zou je in vredesnaam een motor in een zeilboot zetten?
    Hier in Nederland zijn dagen zonder enige wind vrij dun gezaaid; al mijn zeilboten hebben alleen aansturing van het roer en de zeilen, een motor heb ik nog nooit nodig gehad.

    Ben je bang, dat de boot niet zal zeilen?
    Iets wat na het plaatsen van 'drijvers' waarschijnlijk niet denkbeeldig is, want dan verstoor je de rompvorm.

    Gezien het hoge gewicht, zou ik er alleen een ontvanger, batterij(tje) en een roerservo in zetten. Waarschijnlijk zal dat al op het randje zijn, wat de waterlijn betreft.

    Wil je een zeilboot van dit formaat goed kunnen laten zeilen en besturen, dan moet het dek er af, de romp zo veel mogelijk uitgehold, eventueel een extra latje op de romp, zodat je een centimeter meer vrijboord hebt en ruimte voor twee servo's; een kleintje voor het roer en een krachtige voor het halen en vieren van de zeilen. Hierbij komt dus nog een ontvanger (die er héél klein en licht zijn tegenwoordig) en een batterij.

    Groeten, Jan.
     
  16. Mabo

    Mabo

    Lid geworden:
    7 dec 2021
    Berichten:
    234
    Locatie:
    Best
    Jan,

    Ik weet niet of hier het dek zomaar eraf kan!? Mogelijk inderdaad nog uit te hollen.

    Hoe dat moet met die zeilen en servo’s weet ik (nog) niet. Motortje wil ik, indien echter niet te doen qua ruimte en dan wordt het alleen een roer.

    Zou mooi zijn als dek er af kan zonder iets te beschadigen!
     
  17. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.690
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Mabo,

    Het dek eraf zonder iets te beschadigen is wishfull thinking...
    Als het mijn klus was, dan zou ik met een ijzerzaag blad, of een dunne schrobzaag voorzichtig pal onder het dek beginnen te zagen tot je door de (hopelijk deels uitgeholde) romp bent.

    Je bent dan het materiaal uit de zaagsnede al kwijt, dus een extra latje zul je niet onderuit komen.

    Een gat in het dek zagen/frezen, onder de opbouw is riskant, omdat je niet weet wat je aantreft; als het tegenzit is de romp nagenoeg massief en moet het (dan beschadigde) dek er toch af om voldoende toegang te hebben om de romp lichter te maken.

    Een zeilboot bestuurbaar maken wordt al decennia gedaan, dat is bestaande techniek, waar je niets voor hoeft uit te denken, anders dan de plaats van de spullen in de boot, zodat het zwaartepunt op de goede plaats blijft.

    Groeten, Jan.
     
  18. Mabo

    Mabo

    Lid geworden:
    7 dec 2021
    Berichten:
    234
    Locatie:
    Best
    Jan,

    Door het gat uitboren, frezen of zo lijkt mij wel een optie!? Na het openen zag ik een ophoging in midden en die heb ik wat weggeslepen om te zien welk materiaal, het is hout.

    Dus al deels hol gelukkig, ongeveer 4 cm diep. De opening is 4cm x 11cm en kan er met een flexibele dremel in. De holle ruimte loopt door tot ca. 4 cm einde achterdek. Ik heb ook nog met een kleine camera erin opgenomen en ga dat zo afdraaien om te zien of het allemaal te doen is.

    Ik zie overigens een logo "G" op de foto, weet niet waar dat voor staat.

    20211214_210137.jpg 20211214_210158.jpg 20211214_210218.jpg
    20211214_210309.jpg
     
    Laatst bewerkt: 14 dec 2021
  19. Mabo

    Mabo

    Lid geworden:
    7 dec 2021
    Berichten:
    234
    Locatie:
    Best
    Dit is de onderkant op zijn kop!

    Schermafbeelding 2021-12-14 om 21.21.50.png
     
  20. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.690
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Mabo,

    Als je dit model wilt laten zeilen, dan moet je het wel héél graag willen, want dan krijg je er nog een boel werk aan:
    - Romp van buiten kaal halen en in de epoxy met glasweefsel zetten, zodat de romp niet desintegreert tijdens het dunner maken.
    - Dek eraf en de romp dunner maken tot er nog maar een millimeter of 5 rompdikte over is.
    - Kiel er af, want die zit vast in het hout dat de fabrikant heeft laten staan, dat kun je niet zonder meer wegfrezen, dan verliest de romp z'n verband.
    - Nieuwe kiel, hetzelfde model maar dieper, zodat de ballast lager zit, wat voor een beter oprichtend moment zorgt.
    - Lichtgewicht componenten voor de besturing.
    - Een zo licht mogelijk dek, 1- 0,8 mm, of minder met dekspanten.
    - Eventueel betere zeilen, met profiel, want met zo weinig oppervlak heb je elk voordeel nodig.

    Als je zover wilt gaan, komt dat effectief op een herbouw uit.
    Persoonlijk zou ik een mal trekken van de romp, daar een lichtgewicht epoxy of polyester romp in maken en daarop een goed zeilende replica opbouwen en het origineel op de kast zetten.

    Ook veel werk, maar gegarandeerd met een veel beter zeilend resultaat.

    Groeten, Jan.
     

Deel Deze Pagina