Motor/rotor voor Zeilbootje

Discussie in 'Zeilschepen' gestart door Mabo, 11 dec 2021.

  1. Bert V

    Bert V verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    1.199
    Locatie:
    Steenbergen
    Mabo,

    Mooie aanwinst die Mistral :thumbsup:!

    Ik had haar een paar weken geleden ook al zien staan, heeft in de verte iets weg van één van mijn vorige 1:1 schepen en had er daarom ook al eens over gedacht om misschien een bod te doen en hem daarna naar mijn vroegere 1:1 boot om te bouwen.
    Het feit dat ik al genoeg om te varen (*) en nog onderhanden (**) heb, heeft me er van weerhouden en ben ik blij te zien dat deze boot nu bij jou terecht gekomen is :).

    Uiteraard is het helemaal aan jou, maar ik zou, zeker als je straks aan je Mistral gaat klussen en daarbij hier op het MBF misschien ook verslag van gaat schrijven, daar voor het duidelijke en overzichtelijke, een apart en nieuw topic voor openen.

    Groet en succes ermee, Bert



    (* varende : 3 x zeilboot - 2 x stoomsloep - 1 x binnenvaartschip - 1 x coaster - 1 paar visserijvaartuigen ).
    ( ** in aanbouw of op de werf : Gaffelschoener Irene, de tekeningen en plannen voor de Gaffelsloep Emma, een te restaureren Fairey Huntsman 31 motorjacht
    en zo nog wat los of half spul).


     
    Laatst bewerkt: 12 mrt 2022
  2. Mabo

    Mabo

    Lid geworden:
    7 dec 2021
    Berichten:
    234
    Locatie:
    Best
    Hallo Bert,

    Leuk te lezen. Ik zelf twijfelde, omdat het in mijn ogen een grote boot is. Het klassieke model, de staat en voor nog geen 50 euro dacht ik is een leuk perspectief.

    20220311_122408.jpg

    Ook al bedacht daar een aparte draad voor te maken als ik ermee aan de slag ga.

    Wat veel boten heb je, 9 stuks welgeteld. En dan nog de bouw van die twee schepen Irene en Emma o.a. Werk en plezier genoeg! Die Gary boten zijn heel gaaf, maar wat een tijd, energie en kundigheid komt daar bij kijken

    De postings omtrent de Mistral was even een kleine uitstap naar de toekomst. Hier nu weer verder met mijn zelfbouw bootje.

    Groet, Mabo
     
  3. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.689
    Locatie:
    Sneek
    Om daar wat zinnigs over te kunnen zeggen, hebben we wel merk en model van de zeilservo (winch met trommel) nodig en met welke zender je het getest hebt.
    Nog geen €50,00? Da's een koopje (afgezien van de tijd die je er straks in moet steken...)!

    Groeten, Jan.
     
  4. Mabo

    Mabo

    Lid geworden:
    7 dec 2021
    Berichten:
    234
    Locatie:
    Best
    En nu pff.

    20220312_082749.jpg
     
  5. DioM

    DioM

    Lid geworden:
    25 jul 2019
    Berichten:
    278
    Locatie:
    Amsterdam
    Wat zit er bij je achterstag ??
     
  6. Mabo

    Mabo

    Lid geworden:
    7 dec 2021
    Berichten:
    234
    Locatie:
    Best
    Een beton iets dat uitsteekt in de vijfer. En de achter stag zit daarin vastgelopen. Was ver weg dus had ook niet eerder gezien dat dat in het water zit. En de wind staat er verkeerd op.
     
  7. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Zwemmen, hoort er ook bij
     
  8. Mabo

    Mabo

    Lid geworden:
    7 dec 2021
    Berichten:
    234
    Locatie:
    Best
    Ja, zwemmen kan, uitgekleed en na water op de knieën geen gevoel meer. Tim Hof methode was niet effectief voor mij. Een oude dame met hondje kwam langsgeslenterd en zat naar mij te kijken hoe ik in mijn onderbroek onverrichter zake het water uitkwam.

    Net weer thuis een kiel gepakt en touw aan gedaan. Ik ga proberen om achter de boot te gooien en dan naar me toehalen.

    Zo raar. Zaterdagochtend, geen enkele visser met werphengel te bekennen.
     
  9. Maarten Kylstra

    Maarten Kylstra

    Lid geworden:
    19 okt 2021
    Berichten:
    314
    Locatie:
    Wijk bij Duurstede
    Geen medebouwer in Best die je met een sleepbootje kan helpen? Of anders iemand met een roeibootje?
     
    Unusual RC vindt dit leuk.
  10. Unusual RC

    Unusual RC

    Lid geworden:
    19 mei 2004
    Berichten:
    1.746
    Locatie:
    Rijswijk, Zuid Holland
    Daarom heb ik altijd zo'n opblaasboot voor 1 persoon bij me. Intertoys of Action ;)
    99x nodeloze ballast, maar die ene keer...

    En ik ga altijd op de (bak)fiets.
    Bij mooier weer gooi ik mijn iSUP erin i.p.v. de roeiboot (pomp niet vergeten!)

    Succes!
     
  11. Mabo

    Mabo

    Lid geworden:
    7 dec 2021
    Berichten:
    234
    Locatie:
    Best
    Hallo,

    Hij is eruit gelukkig.

    Boot lag op afstand.

    20220312_082743.jpg

    Na drie keer gooien met de zware kiel probeerde ik toch wat dichter in de buurt te komen. De vierde keer ging eigenlijk mis en kwam bij het bootje terecht. Wonder boven wonder viel de kiel met touw precies tussen grootzeil en mast het water in.
    Screenshot_20220312-111253_Gallery.jpg

    Meer mazzel bestaat er niet. Boot ongedeerd naar mij toegehaald. Is nu thuis aan het bijkomen van de schik.

    Ook al bedacht een klein opblaasbare boot te kopen zoals hier genoemd.

    Vond dit toch wel een aparte ervaring.

    Groet, Mabo
     
    Unusual RC en DioM vinden dit leuk.
  12. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Een rubber bootje is de oplossing, kan je overal bij.
    Ik heb al 40 jaar een servilor 140 kg , speelbootje van mijn dochter, die gaat altijd mee .
    De laatste jaren zeker want ik mag al 9 jaar niet zwemmen van dokter :-(
     
  13. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.689
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Mabo,

    Geweldig, dat je reddingsoparatie zo goed gelukt is!

    Ik heb meestal een kleine ankerboei aan 25m lijn bij me, daarmee haal ik moeiteloos ruim 20 meter over het water.
    Mijn angst is dan dat ik precies mijn boot zal raken, met alle gevolgen van dien.
    Ik probeer er altijd ruim overheen te gooien, zodat de 3 mm nylon lijn de gelegenheid heeft ergens op de boot achter te blijven hangen. Voor dit doel zitten er in de laatste meters een aantal knopen in de lijn, dat vergroot de mogelijkheid dat er wat vast blijft zitten.

    Groeten, Jan.
     
  14. Mabo

    Mabo

    Lid geworden:
    7 dec 2021
    Berichten:
    234
    Locatie:
    Best
    Hallo Jan,

    Ja was ook mijn angst de boot te raken, had dus bij mij goed fout kunnen gaan. Probeerde er ook overheen te gooien. Dat de loden kiel aan het touw toch onverhoopt bij de boot kwam en precies tussen zeil en vastzittende achterlijk terecht kwam kan je alleen maar van dromen, zoveel mazzel.

    Ik ga kijken voor een kleiner loden gewicht, met spons er omheen gemaakt. En een opblaasbaar bootje.

    Dank voor het meedenken allen.

    Groet, Mabo
     
  15. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.117
    Locatie:
    Oostvoorne
    Meestal heb ik een inschuifbaar werphengeltje bij me. Is ook een aardige afstand mee te overbruggen en het gewichtje is niet zo zwaar. Maar ook wel meegemaakt dat ik een paar keer mis gooide en mijn sleepboot onder de fontein door waaide. Thuis een ander scheepje opgehaald, maar de sleper lag al aan lagerwal in het riet. Was toen wel bereikbaar met het hengeltje. Waterschade viel gelukkig mee. Gr. Klaas.
     
  16. Mabo

    Mabo

    Lid geworden:
    7 dec 2021
    Berichten:
    234
    Locatie:
    Best
    Jan,

    Geen typenummer te zien zo snel. Ik zal hem binnenkort demonteren om te zien of er iets onderop staat.

    20220314_153253.jpg

    Ziet er wel wat aftands uit zogezegd. Weet niet of dit de moeite is om te behouden of een moderne zeilservo in te zetten die ik heb.

    Klaas, ik heb toevallig een week of wat terug gekeken naar telecoop hengels maar echt compact en dan 7 meter lang of zo niet kunnen vinden op MP.

    Groet Mabo
     
  17. DioM

    DioM

    Lid geworden:
    25 jul 2019
    Berichten:
    278
    Locatie:
    Amsterdam
    Mabo alleen het zwarte schroefje in het midden en dan kun je de drum verwijderen en dan zie je (als het goed is ) het type/merk 20200311_163147.jpg
     
    Laatst bewerkt: 14 mrt 2022
    Mabo vindt dit leuk.
  18. Bert V

    Bert V verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    1.199
    Locatie:
    Steenbergen
    Mabo vindt dit leuk.
  19. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.117
    Locatie:
    Oostvoorne
    Laatst bewerkt: 14 mrt 2022
    Herby63 vindt dit leuk.
  20. Mabo

    Mabo

    Lid geworden:
    7 dec 2021
    Berichten:
    234
    Locatie:
    Best
    Hallo

    Klaas dank. Die ga ik aanschaffen. Mooie prijs ook.

    Jan, de spoel krijg ik niet van de Servo. Dacht is imbus. Lijkt ook wel dolgedraaid schroefje.

    20220315_110955.jpg

    Dit staat aan de onderkant.

    20220315_111009.jpg

    En dit op de Servo 20220315_111032.jpg

    Robbe Futaba FP S125.

    Opmerkelijk is ook dat de kajuit twee openingen heeft voor draaddoorvoer, grootzeil en fok. Terwijl de spoel maar een draad kent.

    Groet, Mabo
     

Deel Deze Pagina