Motor saturatie probleem?

Hallo,

Ik ben bezig met de bouw van een SBACH 300 (1400mm wingspan dus 30e type), maar heb een raar probleem met de motor. Deze zit er op:
DSCN0634a.jpg

Nu heb ik als probleem dat als ik snel vol gas geef, deze een schreeuwend geluid maakt en zijn toerental in elkaar stuikt. Wanneer ik dit langzaam opbouw heb ik geen probleem.De gebruikte prop is een 14*8.5 en de motor (740KV) heeft een max. vermogen van ±840W. Ik las ergens iets over saturatie en dit lijkt er wel sterk op maar...

- Ook met een 13*8 prop zelfde verhaal (telkens met timing en motor load op de regelaar zitten spelen maar niets helpt (timing zet ik op high). Je zou denken dat de stroom lager is en saturatie niet optreed maar blijft gelijk.
- Heb een 2de identieke motor liggen en geeft hetzelfde probleem.
- Aansluiting batterij op esc zoals hieronder:
DSCN0636a.jpg

En nu komt het:

Als ik er zo een eenvoudig power metertje tussen steek om eens de max. stroom te monitreren, heb ik geen probleem en doet de motor (beide) het perfect!?! Zie onderstaande:
DSCN0641.JPG

Hoe is dit mogelijk? Heeft het met de lengte van de draden te maken?

Max. stroom liep op tot 54A op de grond (motor mag eigenlijk maar max 50A).

Mvg,
David

Het zou inderdaad saturatie (verzadiging) kunnen zijn. Wat dat precies is gaat een beetje ver om uit te leggen maar als dat nodig ik wil ik wel een keer een poging doen.

Dat het probleem over is wanneer je de meter er tussen hangt komt hoogst waarschijnlijk door de extra weerstand die je met deze opstelling creëert. Er zitten maar liefst zes extra connectoren (drie verbindingen) tussen, een stukje extra draad en natuurlijk de meter zelf. Door de extra weerstand die daardoor ontstaat zal de maximale stroom die er kan lopen minder zijn. Je meet nu 54A maar dat zou zonder die meter best een aantal Ampères meer kunnen zijn. Als de motor bij 50A al tegen het maximum aan zit kan het dus best zijn dat bij 10A meer het ijzer van de motor al in verzadiging komt.

Een resultaat van verzadiging is dat de motor heet wordt. Houdt de motor dus goed in de gaten en meet de temperatuur eens direct na een vlucht. Als de motor niet heter wordt dan 40°C tot 60°C is er niets aan de hand. Wordt hij wel heter dan moet je uitkijken voor de magneten. Afhankelijk van het gebruikte materiaal voor de magneten verliezen die hun kracht al bij 80°C tot 110°C.

Je zal waarschijnlijk toch een kleinere prop moeten gaan gebruiken wat de prop die je nu gebruikt vormt een te hoge belasting. Je meet al meer stroom dan "toegestaan" is en die kan nog een stukje hoger zijn zonder de Ampère meter er tussen. Het maximale vermogen wat deze motor mag opnemen is ongeveer 870W en dat is bij 5S ongeveer 47A.
Nu zal zo'n motor bij een paar Ampère meer niet direct in verzadiging moeten komen. Een stroom van 50A of nog iets meer zou geen probleem moeten opleveren. Het is mogelijk dat de opgegeven specificaties echt op het randje zijn van wat die motor aan kan. Dan is "iets" meer dus mogelijk wel een probleem.

Maar toch zou ook de timing wel een probleem kunnen zijn. Kan je deze regelaar ook op automatische timing zetten? Zo ja probeer dat dan eens. De regelaar regelt dan de timing zelf, aangepast aan wat de motor nodig heeft. Heel vaak werkt dat erg goed.

14x8.5 op die motor? op 4S?
Dan wurg je echt die motor.
Vlieg dit op verschillende sporttoestelletjes van 1,5 meter span (geen 3D) op 4S met een 12x8 en dit gaat perfect zonder de akelige "squeeek".
Heb je al geprobeerd met een andere ESC?

Bedankt voor de reacties. Ik heb geen auto stand voor de timing maar deze staat nu op een 26°. Denk dat die prop idd gewoon te groot zal zijn voor die motor. Een andere bruikbare esc heb ik helaas niet liggen. Zou deze ook slecht kunnen zijn misschien? Het toerental zou nochtans binnen de opgegeven grenzen van de esc moeten liggen. Zoals aangegeven zit ik op 4S.

Ik denk dat ik ga uitkijken naar een zwaardere motor van rond de 250 a 300gr, want ik wil toch graag een 14" prop kunnen ronddraaien.

Ik denk dat ik ga uitkijken naar een zwaardere motor van rond de 250 a 300gr, want ik wil toch graag een 14" prop kunnen ronddraaien.
Volgens mij gaat het om deze motor.

http://www.hobbyking.com/hobbyking/...SK3_4240_740kv_Brushless_Outrunner_Motor.html

De prop die je gebruikt zal i.c.m. deze motor een stroom verbruik opleveren van 60A en hij kan max 50A aan.
Je hebt dus een te kleine motor gekozen.
Dan zijn er twee oplossingen.
1. kies een motor van kv 740 rpm/v die deze stroom wel aan kan dus een grotere als je wat extra vermogen wil hebben.
Deze is een optie met een welkome iets lagere kv van 700.

http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__19618__Turnigy_L5055C_700_Brushless_Outrunner_700kv.html

2. Kies een motor met lagere kv b.v. deze

http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__19617__Turnigy_L5055B_600_Brushless_Outrunner_600kv.html

als het vermogen toch al voldoende was
De stroom komt dan op maximaal ongeveer 35A.;)

Laatst bewerkt:
Omdat de kv al vrij hoog lag en je liever niet naar een kleinere prop wilde gaan vond ik 700 wel mooi uitkomen.
Je kunt een motor zoeken van een bepaald vermogen maar dan moet de goede kv wel leverbaar zijn.
660 rpm/V is ook een optie maar ik weet niet of je behoefte hebt aan meer vermogen of dat wat minder ook goed is.

Laatst bewerkt:
Ik heb niet echt meer vermogen nodig, het toestel weegt een 2250gr (als ik die nieuwe motor incalculeer), dus vermogen genoeg. Alleen kon ik nu niet vliegen door het saturatie-probleem. Hij is in de eerste plaats bedoeld als acrobatisch vliegtuig maar ik wil wel voldoende trekkracht hebben zodat ik misschien later tussen acro en 3D kan gaan vliegen...

Back