motor schoonmaken

• Topicstarter Topicstarter calmatofan
  • Startdatum Startdatum
C

calmatofan

Guest
Wie heeft er tips om een irvine 6,5 cc
schoon te maken

in de loop der jaren zit er een aanslag (bruinachtig) aan
wie weet hoe je dit schoon kunt maken

:help:

koelvloeistof kan ook ..alleen als dat warm/heet word krijg je een vervelend dampje en is zeker niet goed voor je gezondheid!! ..

ik doe nooit anders , dan een spuibus WD 40 en dan roof je de tandenborstel van je vrouw/vriendin of vriend . en dan flink borstelen ..

gaat de motor zwaar of zit hij vast plug eruit jaag er een zootje WD40 in ook in de carb..heel voorzichtig linksom en rechtsom draaien dan komt alles weer mooi los.

ik heb hier 2x oude max 2,5 / 1x max 4cc / en dan de grote jongen 91FX 15 cc
alles loopt nog als nieuw , ook nog na meer dan een jaar in de kast gelegen te hebben

even wat werk maar WD40 is voor dit soort motoren een wonder middel

ga even een dierenzaak af haal daar een honden tandenborstel (die zijn hard)
WD40 zie het resultaat de max 15FP 2,5cc is nu 16 jaar oud
IMAG9052.jpg

Laatst bewerkt:
Bedankt ga zeker eens proberen.

Gewoon in spuiten laten intrekken poesten en dan klaar?

klinkt goed beter dan ali chemicalie:Fade-color

koelvloeistof kan ook ..alleen als dat warm/heet word krijg je een vervelend dampje en is zeker niet goed voor je gezondheid!! ..

ik doe nooit anders , dan een spuibus WD 40 en dan roof je de tandenborstel van je vrouw/vriendin of vriend . en dan flink borstelen ..

gaat de motor zwaar of zit hij vast plug eruit jaag er een zootje WD40 in ook in de carb..heel voorzichtig linksom en rechtsom draaien dan komt alles weer mooi los.

ik heb hier 2x oude max 2,5 / 1x max 4cc / en dan de grote jongen 91FX 15 cc
alles loopt nog als nieuw , ook nog na meer dan een jaar in de kast gelegen te hebben

even wat werk maar WD40 is voor dit soort motoren een wonder middel

ga even een dierenzaak af haal daar een honden tandenborstel (die zijn hard)
WD40 zie het resultaat de max 15FP 2,5cc is nu 16 jaar oud
IMAG9052.jpg

Gewoon in spuiten laten intrekken poesten en dan klaar?

klinkt goed beter dan ali chemicalie:Fade-color

ja klopt helemaal .(intrekken hoeft niet,gewoon inspuiten en borstelen)..om nog een beter resultaat te hebben .goed heet water,borstel erin dopen en poetsen maar ..geloof mij ook dat donkerbruine (droge vet/olie) haal je weg is hij schoon helemaal goed in de WD40 zetten (ook in de cilinder en carb) je kunt hem dan zo voor de winter weg zetten..al dat gedoe met motor-afterrun !?!? dat was in mijn tijd niet ,en mijn motoren lopen nog als een zonnetje,
ik doe dit al jaren en nog geen lager vervangen van een van mijn motoren ,nogmaals de oudste motor is 16 jaar oud en vliegt nog als nieuw (en mijn motoren krijgen best wel veel te verduren...ivm duwprop dus ook minder koeling)

wat ik altijd doe is als het vlieg seizoen begint weer het blokje (cilinder en carb) helemaal inspuiten ...tank vullen (nitro) gas open mijn vinger op de carb , en rustig draaien tot de nitro goed in het motortje zit ..even droog draaien zonder gloei-starter....na 10 wentelingen gloei-starter erop en neem van mij aan .1 slinger en het motortje loopt weer.

Laatst bewerkt:
dank je voor de tips
ga ik zeker doen.

de WD 40 die in de cilinder en carb spuit laat je dat gewoon naar beneden lekken.

voor de rest ga ik ze binnen kort schoonmaken en klaar voor de winter

ja klopt helemaal .(intrekken hoeft niet,gewoon inspuiten en borstelen)..om nog een beter resultaat te hebben .goed heet water,borstel erin dopen en poetsen maar ..geloof mij ook dat donkerbruine (droge vet/olie) haal je weg is hij schoon helemaal goed in de WD40 zetten (ook in de cilinder en carb) je kunt hem dan zo voor de winter weg zetten..al dat gedoe met motor-afterrun !?!? dat was in mijn tijd niet ,en mijn motoren lopen nog als een zonnetje,
ik doe dit al jaren en nog geen lager vervangen van een van mijn motoren ,nogmaals de oudste motor is 16 jaar oud en vliegt nog als nieuw (en mijn motoren krijgen best wel veel te verduren...ivm duwprop dus ook minder koeling)

wat ik altijd doe is als het vlieg seizoen begint weer het blokje (cilinder en carb) helemaal inspuiten ...tank vullen (nitro) gas open mijn vinger op de carb , en rustig draaien tot de nitro goed in het motortje zit ..even droog draaien zonder gloei-starter....na 10 wentelingen gloei-starter erop en neem van mij aan .1 slinger en het motortje loopt weer.

de WD40 spuit je in de carb en cilinder en dan draai je de ''werk-richting'' op ,dus tegen de klok in..dan zie je dat de WD40 in de carb gezogen word ..dat doe je twee tot drie keer .en dan is het blokje mooi gesmeerd voor de winter ..en je hebt er geen omkijken meer naar.

en als het feest weer gaat beginnen, even het zelfde doen ,,dan het tankje vullen (nitro) ff alles mooi oppompen en jij gaat weer een mooi vlieg zomer tegemoet ;)

Als langbewaarstofje is WD-40 niet echt geschikt. Trekt onttrekt water aan lucht.
Dan zou ik kiezen voor hydrauliek-olie (powersteeringpump-olie) of gewoon een synthetische motor olie. Daar bewaar ik mijn kudde motoren mee. Ook de nieuw in doos. Gaan daarna in een plastic zakje terug daaromheen nog wat keuken papier. Ieder jaar even de doosjes open trekken en alles even rond... inspecteren...

Onlangs is bij mij een ultrasoonbadje verkeerd afgelopen. Loog in het zeepbad (wist ik niet) en te lang... was aan het sleutelen bij mijn garagist... alle zwartchroom en geannodiseerde metaal was er af gerammeld... :(
Dus ik had een antraciet ding in handen... het was geen duur torretje... toch zonde... schoon etsen of stralen met pitten... wellicht krijg ik em dan weer blinkend...

Is schoonmaken met WD40 en daarna in de after-run olie zetten een oplossing?

Ik moet een OS MAX 10FP reinigen.

Denk het wel
Daarnaast doet een weekje weken in aceton doet ook het een en ander met vetten. Alleen alles wat rubber is, wegnemen. Alleen de metaaldelen.
Remmenreiniger... wat duurder ontvet ook als een tierelier.
Echte zware aanbaksels lukken alleen echt goed in pure koelvloeistof opgekookt. Blijft een ongezond goedje

Stoomreinigers heb ik nog niet getest, even min als hogedruk reiniger met zeep toegevoegd. Zet je meestal in op grotere objecten.
Ooit een versnellingsbak hoppa de vaatwasser in... extra mep zeep... ook als herboren... behalve de sychromeshes en lagers... die moesten toch echt vervangen worden...

Ook dieselolie bevat detergenten. Maakte je vroeger motorblokken van auto's mee schoon.
nja...

Voor buitenboordmotoren wordt een speciale conserveringsolie gebruikt.
Dat lijkt me perfect om je motor op te slaan.

Groet Rolf ( hij houdt wel van goed geconserveerd :D )

Of je gebruikt AeroSafe olie en kijkt nergens meer naar....
Ik poets en krab niet meer, zelfs niet bovenop de zuiger.

Maar alle olie en motor adepten veel plezier met knuffelen hoor :-)

WD-40 en water.....

Poets periode voor de deur, viel al zoekend dit op.....

Als langbewaarstofje is WD-40 niet echt geschikt. Trekt onttrekt water aan lucht.

Onttrekt water aan lucht? :confused: dat was toch nitro?

Wikipedia meldt::teacher:

WD-40 is een merknaam van een wereldwijd verkrijgbare waterverdrijvende spray die in 1953 werd ontwikkeld....

veder:

WD-40 staat voor "Water Displacement - 40th Attempt", verwijzende naar Larsens 40e poging om een succesvolle formule te vinden.....

Een ander leuk stukje over de werking van WD-40 staat in dit PDF-je van 1 kantje A4 (Bron via Google):
Wat doet WD-40 - Decloedt

Groeten Ben Brok

ontvetten als ren reiniger heb je niks aan , vast gekoekte zooi ,zo als men hier boven al zeg borstelen (met ander man t. borstel ,
electrich mag maar hoeft niet ,hahah

en wat ik aan buite kant laats had gedaan ,oven reiniger in spuiten (schuin. wachten tot het weg is en dan borstelen zie deze motor ook Ou en zaten onder plak troep motor zaten vast ! nu met wd. 40 laten weken draaien schoon maken weet los .
e9edugu8.jpg

sorry voor mijn schrijf fouten .

Laatst bewerkt door een moderator:
Back