Motor schroef berekeningen

Discussie in 'Algemeen scheepsbouw' gestart door Jaap Schreuder, 5 dec 2020.

  1. Jaap Schreuder

    Jaap Schreuder

    Lid geworden:
    6 apr 2014
    Berichten:
    53
    Locatie:
    Oude Pekela
    Ik zal wanneer ik het er aan toe heb een officieel project opstarten om een ieder ge-intresseerde mee te laten genieten en op de hoogte te houden van mijn bouw verslag.

    Tot die tijd heb ik nog een onwetendheid over de berekeningen van een motor met bijbehorende schroef.

    Ik zal graag wat 'idealen' willen berekenen zodat ik weloverwogen keuzes kan gaan maken over welke componenten ik wil gaan gebruiken.
    Nu kom ik er met het berekenen van de schroef niet uit, of laat ik het zo zeggen - ik weet niet of de berekening juist is. Het is een afgeleide van de 'scheepsbouw' en misschien wordt er daar niet zoveel rekening gehouden met de relatief lage snelheden waar wij mee werken met onze korte rompen.

    Ik kom uit op een geschatte effectieve romplengte in het water van 850mm, tenminste nu in mijn rekenvoorbeeld - om de theorie eigen te maken.

    De rompsnelheid komt bij de uit op 4,14km/h
    Het vermogen zal liggen op 36,6W, bij een maximaal te verplaatsen gewicht van 11.3kg

    Kom ik uit op een Pitch (zonder slip) van 21.3mm (3250rpm; aanname), en een slip van 88.5% - berekend volgens Crouch.

    Ik kan het enerzijds beredeneren omdat de snelheid relatief laag is, en je de meest slip zult hebben bij het opgang brengen van het model. Maar aan de andere hand lijkt het me wat summier om met alleen het toerental,pitch en snelheid de slip te berekenen.

    Er zitten nog veel aannames in mijn verhaal tot nu toe, het enige dat echt 'vast' ligt is de rompsnelheid en het gewicht. De rest zijn variabelen waar ik meer grip op probeer te krijgen.
     
  2. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.117
    Locatie:
    Oostvoorne
    Jaap, Kijk eens in dit draadje.
    https://www.modelbouwforum.nl/threads/modelberekeningen-gewicht-snelheid-vermogen.121395/
    Daar worden wat rekenmodellen gememoreerd. Het gewicht van je model is eenvoudig uit te rekenen door de waterverplaatsing van het echte schip te delen door de derde macht van de schaal. Dus bij schaal 1:50 delen door 50x50x50. Het tankertje op mijn avatar is ook ongeveer 85 cm en weegt 3 kg. Is schaal 1:250. Kun je aangeven welk schip je wilt gaan bouwen op welke schaal? Gr. Klaas.
     
  3. Jaap Schreuder

    Jaap Schreuder

    Lid geworden:
    6 apr 2014
    Berichten:
    53
    Locatie:
    Oude Pekela
    Het is een nieuw te bouwen ontwerp. Het is waar dat betreft van minder hoogstaand niveau qua detaillering en natuur getrouw dan de modellen die ik voorbij zie komen.

    Ben me aan het verdiepen voor een te bouwen voerboot voor het vissen. Wil graag de theorie eigen hebben om er een wat betere feeling bij te hebben, zodat ik afgewogen keuzes kan gaan maken
     
  4. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.117
    Locatie:
    Oostvoorne
    Voerboten hebben vaak een catamaranmodel. Kan me niet herinneren dat ik daarvoor in de modelbouw rekenvoorbeelden heb gezien. In een dubbelschroefs sleepboot die 9,5 kg weegt heb ik twee Bühler motoren liggen. Ze drijven 2 60 mm schroeven in een straalbuis aan. Worden beide gevoed uit een 12 Volt 7 Ah loodaccu. Full speed trekken deze motoren samen 2 Amp. Om de slip maak ik me niet druk omdat deze mede bepaald wordt door het model van de boot. En omdat een visboot geen raceboot is neem je een paar schroeven die stuwdruk leveren. Kijk eens bij die van Raboesch. De spoed daarbij ligt meestal rond de 1. Succes ermee! Gr. Klaas.
    https://www.rc-point.nl/index.php?i...v-03--pakket&action=article&aid=69112&lang=nl
     
  5. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    Jaap, in aanvulling op Klaas:
    een voerboot vaart over het algemeen niet snel. Ik ben geen visser, maar weet wel dat vissen niet zo bang zijn voor langzaamlopende motoren en dito schroeven. Zie:
    Na 25 seconden voer ik pál over een clubje karpers die vlak aan de oppervlakte in de zon lagen te genieten.
    Het schip is een model van een ouwe Britse sleper, 1,30 m lang en 15 kilo zwaar. Een 55mm vierbladsschroef eronder, aangedreven door een aanjagermotor van een auto. Vrijwel geruisloos, zoals je kunt horen.
    Als dit model aangedreven was geweest door een hoogtoerig 'jankding', waren die karpers allang gevlucht...

    Die Bühlers waar Klaas het over heeft: uitstekende motoren en niet al te duur.
    Er zijn twee types:
    de ZON-13 met een diameter van 51,5mm; daar kun je een schroef van 50mm achter hangen
    de Zon -03 met een diamer van 40mm; daar kun je een schroef van 40mm achter hangen.
    Waarom zeg ik dat? Vuistregel is dat de diameter van de schroef nooit de diameter van de motor moet overschrijden. Anders draai je de motor naar z'n grootje. Moet teveel kracht leveren, wordt te warm, enfin... Ellende.
    Raboesch schroeven zijn voor jouw doeleinden prima geschikt. Vrijwel al mijn schepen zijn ermee uitgerust.
    Neem dan vierblads-schroeven met brede bladen. Efficiënt met lage toeren.

    En regel je motoren met elk hun eigen regelaar. Dan kun je met je motoren sturen. Da's voor een cat wel zo prettig.
     

Deel Deze Pagina